تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۶۵۹۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارتباط تعمیر کاتالیزور با کاهش آلودگی هوا
 ارتباط تعمیر کاتالیزور با کاهش آلودگی هوا چیست؟ اگر کمی اطلاعات درباره نحوه عملکرد کاتالیزورها داشته باشید می‌دانید که بین سلامت و وجود کاتالیزور و جلوگیری از آلودگی هوا رابطه مستقیمی وجود دارد.

نحوه عملکرد کاتالیزور به این‌صورت است که گازهای تولید شده توسط کارکرد موتور خودرو را که شامل مواد شیمیایی بسیار مضرر ی نیز هست دریافت و بعد از انجام عملیات شمیایی آن‌ها را تیدیل به گازهای بی‌خطر یا کم خطر تری می‌کنند و این کار باعث خواهد شد تا آلودگی هوا کم‌تر شود.

نحوه عملکرد کاتالیزورها

بهتر است بدانید که گازهای آلاینده از ترکیبات مولکولی که مضرنیز هستند تشکیل شده، در حالی که اتم های سازنده این مولکول ها به خودی خود مضر نیستند و در واقع بی ضرر هستند. بنابراین اگر بتوانیم راهی برای تجزیه مولکول ها، هنگام خروج گازها از موتور خودرو و قبل از منتشر شدن آن در هوا پیدا کنیم، مشکل آلودگی یا حداقل بخشی از آن حل خوا. این همانهد شد.این همان کاری است که کاتالیزورها انجام می دهند

ارتباط تعمیر کاتالیزور با کاهش آلودگی هوا و اجزای تشکیل‌دهنده آن


ماده کاتالیزگر: این قسمت از فلزاتی گران قیمتی مانند پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، کادمیوم یا ترکیبی از آن‌ها تشکیل شده، البته استفاده از این فلزات ارزشمند باعث افزایش قیمت کاتالیزور نیز می شود که همین امر باعث شده بیشتر رانندگان هنگام خرابی کاتالیزور به جای تعویض، تعمیر کاتالیزور را انتخاب کنند.

هسته کاتالیزور:این قسمت از جنس سرامیک مونولیت است که اکثر اوقات ساختار آن لانه زنبوری است و در مرکز کاتالیست قرار می گیرد.

لایه اکسیدی:این لایه از اکسید آلومینیوم، سیلیکا، آلومینا یا دی اکسیدتیتانیوم ساخته شده است. وظیفه آن محافظت و نگهداری از ماده کاتالیزگر است.

برای جلوگیری از آلودگی هوا تشخیص به موقع خرابی کاتالیزور و تعمیر کاتالیزور یا تعویض ان اهمیت بالایی دارد که در ادامه به نحوه تشخیص کاتالیزور لیفان خواهیم پرداخت بهتر است بدانید که نحوه تشخیص خرابی کاتالیزورها در اکثر خودروها یکسان است که در اینجا ما به خودروی لیفان پرداخته‌ایم

نحوه تشخیص زمان تعویض کاتالیزور لیفان


بعضی از علائمی که هشدار می‌دهد کاتالیزور لیفان شما خراب است و نیاز به تعمیر کاتالیزور لیفان و یا تعویض آن دارید:

اولین و مهم‌ترین علامتی که به شما نشان ‌می‌دهد احتمالا مشکلی در کاتالیزور خودروی شما به وجود آمده، روشن بودن چراغ چک موتور می‌باشد. البته توجه داشته باشید که روشن بودن این چراغ می­‌تواند معانی مختلفی داشته باشد و دلیل روشن شدن آن حتما خرابی کاتالیزور نمی‌باشد.

دومین عاملی که ممکن است در اثر خرابی کاتالیزورها در خودروی شما دیده شود کم شدن قدرت ناگهانی خودروی شما می‌باشد.

چرا که اگر کاتالیزورها کار خود را به خوبی انجام ندهند، آلاینده‌ها آن را گرفته و موتور شما را مسدود و کثیف خواهد کرد و همین امر باعث عملکرد ضعیف آن خواهد شد.

در چنین مواقعی ممکن است اگزوز خودروی شما بوی گندیده نیز بدهد. بویی شبیه به تخم مرغ­های فاسد که از اگزوز بیرون می­آید. این بو در اکثر مواقع به دلیل تجمع آلاینده­ها به ویژه گوگردی ایجاد می‌شود که کاتالیزور لیفان قادر به سوزاندن آنها نخواهد بود.

ارتباط تعمیر کاتالیزور با کاهش آلودگی هوا و دلایلی که باعث خرابی کاتالیزورها می‌شود

 

در این بخش قصد داریم به توضیح عواملی که باعث خرابی کاتالیزورها به خصوص کاتالیزور جک s5

پراخت عواملی مانند:‌ خواهیم

.عملکرد بد سیستم احتراق در خودرو

اگر سیستم احتراق عملکرد بدی داشته باشد ، کاتالیزور نیز خراب خواهد شد و قطعا بهتعمیر کاتالیزورنیاز پیدا خواهید کرد، سوختن ناقص باعث تشکیل مقدار زیادی دوده خواهد شد، در نتیجه مخلوط سوخت نیز به طور ناقص خواهد سوخت و در نتیجه کاتالیزور خراب خواهد شد.

دلیل این خرابی این است که احتراق به‌درستی صورت نگرفته و بدسوزی رخ خواهد داد. در این مرحله از خرابی می‌توان با تمیز کردن قطعه مشکل را برطرف نمائید.

اما اگر این عامل باعث ذوب شدن سیم پیچ شود، دیگر تمیزکردن آن کمک کننده نخواهد بود و شما مجبور به تعمیر کاتالیزور جک خواهید شد .

استفاده از سوخت با کیفیت پایین

خرابی کاتالیزور در اثر استفاده از سوخت کم‌کیفیت نیز اتفاق می‌افتد، چرا که این سوخت‌ها به‌طور کامل نمی‌سوزند و مابقی فرایند سوختن آنها در کلکتور و مستقیما در مبدل انجام خواهد شد، سپس ذرات ریز فیلتر را مسدود خواهند کرد و هوا نمی‌تواند از آن عبور کند. پس بهتر است از سوخت ها با کیفیت بالا استفاده نمائید.

.استفاده از کاتالیست بی کیفیت یا تقلبی ممنوع

اگر کاتالیزور خدروی خود را تعویض کرده‌اید و نوع بی‌کیفیت یا تقلبی آن را خریدار کرده‌اید، باید بدانید که خیلی زود این قطعه خراب خواهد شد و یا اینکه بدعمل خواهد کرد.

به طور مثال در کاتالیست تقلبی ممکن است قطر سلول‌های آن کوچک‌تر از اندازه معمول باشد. به این ترتیب حفره‌ها نیز قطعا خیلی سریع‌تر مسدود و خراب خواهند شد.

کلام آخر : با سپردن تعمیر کاتالیزور خودروی خود به گروه تخصصی کاتالیست وان که تشکیل شده از افراد متخصص و ابزارهای مدرن برای تشخیص دقیق ایراد کاتالیزور میتوانید بهترین خدمات را با ارزان‌ترین قیمت دریافت نمائید همچنین با خرید کاتالیزور اورجینال از این گروه از تعمیر یا تعویض کاتالیست خودروی خود راحت خواهید شد چرا که کاتالیزور اورجینال عمر مفید بیشتری دارد و شما را تا مدت‌ها از تعمیر بی‌نیاز خواد کزد.

.

.

.

:
:
:
آخرین اخبار