تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۶۵۹۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رژیم‌های سخت چگونه وزن را کاهش می‌دهند؟

رژیم‌های سخت چگونه وزن را کاهش می‌دهند؟

 کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به عوارض استفاده از راهکارهای غیراصولی کاهش وزن، گفت: با وجود کاهش وزن سریع در رژیم‏‌های سخت، این رژیم‏‌ها نتیجه‏ ضعیف‏‌تری نسبت به رژیم‏‌های اصولی دارند و حتی موجب وارد شدن آسیب به بخش‌‏ها و اندام‌‏های مختلف بدن می‏‌شوند.

زهرا باقری  با اشاره به چاقی و راهکارهای غیر اصولی کاهش وزن اظهار کرد: ممکن است بسیاری از افراد که دارای اضافه وزن و چاقی هستند با سرچ در اینترنت و گرفتن رژیم های غیراصولی مانند رژیم حذف کربوهیدرات‌ها یا با مراجعه به متخصص تغذیه و درخواست رژیم‌هایی مانند رژیم کتوژنیک بخواهند که در مدت زمان کوتاه، وزن زیادی کم کنند.

وی افزود: شاید پیروی از رژیم‏‌های شدید و سخت در کوتاه مدت منجر به کاهش وزن بیشتر و سریع‌تری نسبت به رژیم‌های اصولی شود اما باید به اینکه در ساختار بدن چه تغییراتی ایجاد شده و کاهش چه چیزی موجب کاهش وزن شده است نیز  توجه شود.

کاهش وزن در رژیم‏‌های سخت چگونه رخ می‌دهد؟

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در تحقیقات مختلف و در بررسی تاثیر رژیم‌‏های غذایی بر ترکیب بدن (Body Composition) به این نتیجه رسیدند که رژیم‌‏های کاهش وزن اصولی، بیشتر موجب کاهش بافت چربی می‌شوند در حالی که بیشتر کاهش وزن در رژیم‏‌های سخت و کاهش وزن‌های سریع، به علت از دست دادن آب و عضله بدن است.

باقری عنوان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که با وجود کاهش وزن سریع در رژیم‏‌های سخت، این رژیم‌‏ها نتیجه‏ ضعیف‌‏تری نسبت به رژیم‏های اصولی دارند و حتی موجب وارد شدن آسیب به بخش‌‏ها و اندام‏‌های مختلف بدن می‏‌شوند.

عوارض کاهش وزن غیر اصولی

وی افزود: کاهش وزن غیر اصولی و سریع می‌تواند موجب بروز عوارض پوستی، ریزش و نازک شدن مو، اختلالات هورمونی، از دست دادن توده عضلانی، اختلالات گوارشی، ایجاد سنگ کیسه صفرا و اختلال در سیستم ایمنی بدن شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: هنگامی که کاهش وزن بسیار سریع اتفاق بیفتد بدن قادر به حذف پوست اضافه نیست و این پوست‏‌های اضافه حالت آویزان و شل پیدا می ‌کنند. رژیم‌‏های غذایی سخت و غیراصولی، انرژی کمی برای بدن فرد تامین می‏‌کنند و فرد را در خطر کمبود مواد غذایی مختلفی از جمله ویتامین‏‌ها و مواد معدنی قرار می‏‌دهند.

وی عنوان کرد: یبوست یکی از عوارضی است که به علت کاهش شدید انرژی دریافتی و کاهش مصرف فیبرهای غذایی در دستگاه گوارش ایجاد می‏‌شود. دستگاه گوارش وظیفه ترشح هورمون‏‌های مختلفی را بر عهده دارد و اختلال در فعالیت‏‌های دستگاه گوارش موجب اختلالات سیستم‌های مختلفی می‏‌شود.

باقری بیان کرد: کاهش ناگهانی انرژی دریافتی موجب می‌شود کیسه صفرا نتواند به صورت منظم صفرا را به درون روده تخلیه کند و این مساله موجب تجمع مقادیر بیش از حد صفرا در داخل کیسه صفرا و در نهایت تجمع صفرا منجر به رسوب آن و ایجاد سنگ‏‌های صفراوی می‏‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کمبود انرژی و قند در بدن که از عوارض کاهش شدید انرژی دریافتی هستند موجب ترشح‏ هورمون‏‌های استرس می‏‌شوند و این مساله منجر به تضعیف سیستم ایمنی خواهد شد. علاوه بر این، رژیم‏‌های کاهش وزن غیر اصولی معمولا منجر به کمبود ریز مغذی‌‏ها می‌شود که این مساله موجب تضعیف سیستم ایمنی می‏‌شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار