تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۶۵۹۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چاقی و خطری که سلامت روان را تهدید می‌کند
کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تاثیرات چاقی بر سلامت را تشریح کرد.
 زهرا باقری با بیان اینکه سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار" حال خوب با وزن مناسب " از ۲۴ دی ماه آغاز شده و تا ۷ بهمن ماه در سراسر کشور ادامه دارد، گفت: چاقی و سلامت روان یکی از عناوین بسیج ملی تغذیه است.چاقی و خطری که سلامت روان را تهدید می‌کند

وی افزود: اضافه وزن و چاقی علاوه بر بروز خطرات جسمانی که برای فرد ایجاد می‌کند، سلامت روان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

باقری می‌گوید: براساس تحقیق‌های انجام شده، اضافه وزن و چاقی بر روی خلق و خو و همچنین شیوه زندگی فرد تاثیرات منفی می‌گذارد، همچنین می‌تواند با مسائل عاطفی مثل غمگینی و افسردگی مرتبط باشد.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: مطالعات نشان داده است افراد چاق بیشتر در معرض اختلالات خلقی مثل افسردگی قرار می‌گیرند، همچنین می‌تواند باعث ایجاد تصویر منفی از خویشتن، حرمت نفس پایین‌تر و ارتباط کمتر با دیگران شود که همه این عوامل در ایجاد افسردگی دخیل هستند.

وی با بیان اینکه افراد دچار چاقی خیلی اوقات خود را طرد شده و دچار تبعیض می‌یابند، اضافه کرد: چاقی همچنین می‌تواند با اضطراب و مشکلات اضطرابی ارتباط زیادی داشته باشد، ضمن اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، اضافه وزن افراد با افزایش اضطراب و مصرف مواد مخدر ارتباط دارد.

باقری در ادامه داد: در این مطالعات اختلال اضطراب فراگیر و اختلالات وحشت‌زدگی در میان افراد دارای اضافه وزن شایع‌تر از گروه افراد دارای وزن طبیعی بود و بر اساس پژوهشی افراد مضطرب دارای اضافه وزن، به دلیل افزایش خطر مشکلات جسمی مثل مشکلات متابولیک، دیابت، مشکلات قلبی، اضطراب و استرس بیشتری را تجربه می‌کنند.

وی افزود: چاقی به دلیل افزایش بازخورد‌ها یا ارزیابی‌های اجتماعی می‌تواند احتمال اضطراب و نگرانی در مورد قضاوت‌های اجتماعی را بیشتر کند و این مسئله زمینه ایجاد مشکلاتی مثل اضطراب اجتماعی و وحشت‌زدگی را در افراد به خصوص نوجوانان افزایش می‌دهد.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار