تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۶۵۹۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت مقابله با بیماری‌های گندم با توجه به سرمای زمستان امسال خوزستان
 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر ضرورت پایش و ردیابی عوامل زیان رسان در مزارع استان تاکید کرد و گفت: مقابله با بیماری‌های گندم و زنگ زرد با توجه به شرایط جوی زمستان امسال در خوزستان ضروری است.

ناجی شهیب زاده بیان کرد: مدیریت عوامل خسارت زای گندم از طریق مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها در دوره داشت ضروری است.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی زمستان امسال، بارندگی ها، کاهش محسوس دما، وجود شبنم همه روزه در مزارع و وجود مه صبحگاهی احتمال ظهور بیماری های قارچی گندم وجود دارد و اقدامات پیشگیرانه در مزارع ضروری است.

شهیب زاده افزود: سپتوریوز، سفیدک سطحی و انواع زنگ‌ها به ویژه زنگ زرد گندم از جمله بیماری هایی هستند که در صورت پیشگیری نکردن، خسارات قابل توجهی را به مزارع گندم وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: زنگ از جمله بیماری‌های شایع و عمده غلات محسوب می‌شود که در خوزستان زنگ زرد از انواع دیگر آن شایع‌تر بوده و عامل قارچی دارد؛ از جمله علایم این بیماری می‌توان به بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با رگ برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ اشاره کرد که با مشاهده این علایم آلودگی در گیاه تایید می‌شود و در صورت پیشگیری نکردن، خسارات قابل توجهی به بار می آورد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: برای کنترل و جلوگیری از خسارت کمی و کیفی ناشی از بروز و توسعه بیماری برحسب نیاز باید اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد که لازم است کشاورزان با مشورت کارشناسان مراکز و حفظ نباتات بر اساس دستورالعمل توصیه شده اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون در ۱۷ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته است گفت: استفاده از کودهای پایه فسفاته و پتاسه، افزایش تعداد تقسیط کودهای ازته، و کاهش حجم کود در هر مرحله، استفاده از کودهای ریز مغذی سلیس بالا، در صورتی که پتاس به صورت پایه استفاده نشده باشد و استفاده از ریز مغذی های پتاس بالا، می‌تواند در پیشگیری و بالا رفتن مقاومت گیاه موثر باشد.

شهیب زاده ادامه داد: در این راستا از همه کارشناسان پهنه و کشاورزان خوزستان تقاضا می‌شود ضمن پایش مستمر مزارع، اقدامات پیشگیرانه را در راس امور قرار دهند.

وی بیان کرد:: کارشناسان اداره حفظ نباتات و مراکز جهاد کشاورزی در قالب شبکه‌های مراقبت در حال فعالیت هستند و لازم است کشاورزان با کارشناسان پهنه ارتباط برقرار کرده و موارد مشکوک را اطلاع رسانی کنند.

خوزستان سال زراعی گذشته با وجود خشکسالی و تنش آبی شدید حدود ۱.۶ میلیون تُن گندم تولید کرد که از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار تُن به صورت تضمینی خریداری شد که از این حیث رتبه نخست کشوری را کسب کرد.

سالانه حدود ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی ، باغی ، دامی ، عسل و شیلات معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در خوزستان تولید می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار