تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۶۵۷۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رویای دیرینه خاموشی فلرها کی رنگ واقعیت می‌گیرد؟


رویای دیرینه خاموشی فلرها کی رنگ واقعیت می‌گیرد؟
فلرهای نفتی خوزستان

  یکی از سرچشمه‌های مهم تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران، سوزاندن گازهای همراه نفت است که زیان‌های اقتصادی و مشکلات محیط‌ زیستی مختلفی به همراه دارد. یکی از ابزارهای ایمنی و کنترل فشار در اغلب فرآیندهای شیمیایی مانند پالایشگاه‌های نفت و گاز و مجتمع‌های پتروشیمی، شبکه رهاسازی گازها است که در آخرین قسمت این شبکه برج فلر قرار دارد. در این شبکه گازهای اضافی پس از جمع‌آوری از واحدهای مختلف به سمت برج فلر فرستاده می‌شود تا سوخته شوند. حجم زیادی از این گازهایی که سوزانده می‌شوند، از ارزش سوختی و اقتصادی بالایی برخوردار هستند و در بعضی موارد می‌توان از آن‌ها به عنوان خوراک واحدهای مختلف استفاده کرد.

سوزاندن این گازها در برج فلر علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، دود، صدا و بوی نامطبوع، هدر دادن منابع انرژی و اقتصادی است و از این رو جمع‌آوری و تبدیل این گازها به یک محصول قابل استفاده می‌تواند از اهمیت بسیاری در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست برخوردار باشد.

جمع آوری گازهای همراه، تبدیل ثروت به ثروت بیشتر است

دکتر مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت و گو با ایسنا در خصوص اهمیت اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل توسط شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد: بحث جمع‌آوری گازهای مشعل و استفاده از آن‌ها دارای اهمیتی است که همه بر آن واقف هستند و این مساله موضوعی است که در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و... موثر است.

این اقتصاددان گفت: طبیعی است که هرچه بیشتر از منابعی که تا پیش از این سوزانده می‌شدند استفاده کنیم قطعا شاهد افزایش رفاه مردم و رشد تولید ملی و افزایش درآمدها خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: سال‌ها بحث جلوگیری از سوختن گازهای همراه یکی از دغدغه‌های اصلی مردم، فعالان محیط زیست و حتی مسئولان حوزه نفت بود و خوشبختانه اکنون شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اجرای طرح‌هایی سعی در جمع‌آوری این گازها، جلوگیری از سوختن آن‌ها و تبدیل به خوراک برای واحدهای تولیدی را دارد.

دکتر افقه با بیان اینکه جمع آوری گازهای مشعل، ثروتی را که تا پیش از این فقط هوا را آلوده می‌کرد به ثروت بیشتری تبدیل می‌کند، گفت: حفظ منابع ملی، تبدیل آن به ثروت و همچنین جلوگیری از آلودگی محیط زیست مهمترین دستاوردهایی هستند که اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه به دنبال دارد و از این رو باید سرعت اجرای این طرح‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب باید اجرای این طرح‌ها را با توجه به اهمیتی که در رشد اقتصادی، تولید داخل و همچنین ایجاد اشتغال دارند در اولویت برنامه‌های کاری خود قرار دهند. در سال‌های بسیاری منابع ملی به هدر رفته است و محیط زندگی و تنفس مردم به خطر افتاده است اما اکنون وقت آن است که اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه در اولویت قرار گیرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه اهمیت اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه اظهرمن الشمس است، تصریح کرد: هر نوع استفاده‌ای از این گازها که سوزانده می‌شوند، می‌تواند به ایجاد اشتغال برای جوانان کمک کند. همچنین نقشی بسیار موثری در ایجاد ارزش افزوده، رشد تولید ملی و تولید ثروت خواهد داشت. با استفاده از این منابع شاهد کاهش فقر و نابرابری خواهیم بود و این عوامل نیز خود بر کاهش مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌های اجتماعی و... موثر هستند.

وی ادامه داد: استفاده از ثروت گازهای همراه به جای سوزاندن، فقط به حوزه اقتصاد مرتبط نیست بلکه منافع زنجیره‌ای را به دنبال خواهد داشت که در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، محیط زیست و... اثرگذار است.

رویای دیرینه خاموشی فلرها کی رنگ واقعیت می‌گیرد؟

کاهش توان زیست‌پذیری با فعالیت فلرهای نفتی

همچنین محمد درویش رئیس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو و فعال محیط زیست در گفت و گو با ایسنا در خصوص اهمیت اجرای طرح‌های جمع آوری گازهای همراه و فلرها نفتی در حفظ محیط زیست عنوان کرد: مشعل‌های نفتی و فلرهایی که طی سالیان بسیار در مناطق نفت خیز فعال بوده‌اند علاوه بر گرمتر کردن دمای هوا و همچنین آلودگی محیط زیست، توان زیست پذیری در منطقه را نیز کاهش می‌دهند. این فلرها همچنین مشکلات جدی را برای پرندگان ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه باعث حفظ سرمایه‌های کشور می‌شود که تا پیش از این هدر می‌رفت، افزود: باید از این سرمایه‌ها به بهترین شکل استفاده کرد و اجرای این طرح‌ها می‌تواند علاوه بر حفظ محیط زیست به تولید ثروت از این سرمایه‌ها کمک کند.

رئیس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو عنوان کرد: نباید به راحتی اجازه داده شود تا با فعالیت فلرها، گاز که یک سرمایه ملی است به راحتی به هدر برود. میلیاردها دلار ارزش سرمایه‌ای این گازهایی است که توسط فلرها و مشعل‌ها سوزانده می‌شود و در صورتی که طرح‌های جمع‌آوری اجرایی شوند قطعا می‌توانند به حفظ این سرمایه‌ها بسیار کمک کنند.

این فعال محیط زیست با اشاره به بحث مشکل کمبود گاز در کشور گفت: اگر بحث کمبود گاز در این شرایط آب و هوایی در کشور مطرح می‌شود، اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه و مهار فلرها می‌تواند راهکار بسیار خوبی باشد تا علاوه بر حفظ محیط زیست و سرمایه‌های کشور، مشکلات را در بحث کمبود گاز نیز حل کنیم.

درویش ادامه داد: اجرای این طرح‌ها باعث افزایش توان زیست‌پذیری می‌شود. به این دلیل اجرای این طرح‌ها باید در اولویت قرار گیرد و دولت‌ها باید به این مساله توجه جدی داشته باشند و نباید این مساله را به تعویق بیاندازند.

روند کُند اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه

سید کریم حسینی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با ایسنا، با انتقاد از روند کند اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه و فلرهای نفتی اظهار کرد: الزاماتی در این زمینه وجود دارد و با توجه به این الزامات، نمایندگان مجلس خوزستان وزارت نفت را مکلف به اجرای این پروژه‌ها کرده‌اند.

وی افزود: تاکیدات لازم برای تسریع در روند اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل به وزیر نفت شده است و شخص ایشان نیز قول‌هایی را در این خصوص داده است تا شاهد اجرای این طرح‌ها باشیم.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور از جمله اهواز گفت: آلودگی فلرهای نفتی در این روزها و سال‌ها مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است که انتظار داریم بحث جمع‌آوری گازهای همراه به صورت جدی‌تری اجرایی و در اولویت وزارت نفت قرار بگیرد.

حسینی عنوان کرد: همچنین مجددا در خصوص اینکه اکنون روند اجرای پروژه‌های جمع‌آوری فلرهای نفتی در خوزستان به کندی در حال پیش رفتن است به وزیر نفت تذکر خواهیم داد تا شاهد سرعت بخشیدن به اجرای این طرح‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت بر اقتصاد نفت اثرگذاری بسیار خوبی دارد، ادامه داد: اجرای این طرح‌ها علاوه بر اثرگذاری مستقیم بر بهبود وضعیت هوا، محیط زیست و کاهش آلودگی، مستقیما در خلق ثروت و همچنین ایجاد اشتغال و تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی نیز اثرگذار است.

رویای دیرینه خاموشی فلرها کی رنگ واقعیت می‌گیرد؟

رویای جلوگیری از سوختن گازهای مشعل به واقعیت تبدیل می‌شود

همچنین محمود امین نژاد مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: قرارداد یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلاری طرح «بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون سال ۱۳۹۷ میان هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا و از سوی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از مهرماه ۱۳۹۸ فعال شد.

وی افزود: با اجرای این طرح ضمن خاموش شدن مشعل‌های منطقه و جلوگیری از سوزاندن ثروت و حفظ محیط زیست، خوراک این پالایشگاه افزون بر تثبیت، افزایش ‌می‌یابد. پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در آن روزها به‌عنوان بزرگ‌ترین تاسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت ایران با پیشرفت مناسبی مراحل پایانی تکمیل شدن را پشت سر می‌گذاشت و تجربه موفقی برای تحقق رویای ۱۱۰ ساله صنعت نفت برای جلوگیری از سوخت گازهای مشعل محسوب می‌شد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل در پهنه چهار استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و قسمتی از استان فارس شامل ۲۷ پروژه فرعی و ۶ پروژه مشترک است؛ ۲۷ پروژه طرح در سه گروه جای گرفته‌اند که شامل ۵ پروژه در زمینه پیش‌تراکم تزریق گاز، ۱۰ پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل و ۱۲ پروژه بهسازی تاسیسات هستند. در این طرح در مجموع حدود ۳۰۰ کیلومتر خط لوله احداث می‌شود.

امین نژاد ادامه داد: طراحی مفهومی طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل پیش از فعال شدن قرارداد و طراحی مطالعات مهندسی پایه نیز از مهرماه سال ۹۸ آغاز و به‌دلیل گستردگی پروژه و تغییراتی که در طول اجرای طراحی از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌وجود آمد، اندکی زمان‌بر شد. در این پروژه طراحی مهندسی پایه از سوی یک شرکت ایرانی انجام و بیش از ۱۰ هزار نقشه و مدارک مهندسی تهیه شد و مورد تایید مناطق نفت‌خیز جنوب قرار گرفت.

وی افزود: تمامی مراحل اجرایی طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل از جمله تایید اسناد مناقصه، برآورد قیمت مناقصه‌ها، انتخاب پیمانکاران، بازگشایی پاکات مناقصه‌ها در کمیته مشترک مدیریت JMC (کارگروهی متشکل از چهار نماینده از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و چهار نماینده از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب) تصویب شده است. شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در این طرح «مجری و سرمایه‌گذار» و مناطق نفت‌خیز جنوب «صاحب‌کار» است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس عنوان کرد: در ابتدای اجرای طرح، ۲۷ پروژه راهبردی تدوین‌شده، اولویت‌بندی شدند. بنابراین ابتدا پنج پروژه پیش‌تراکم شامل پیش‌تراکم ۹۰۰، پیش‌تراکم ۱۰۰۰، بازگردانی پازنان، تزریق گاز گچساران و تزریق گاز بی‌بی حکیمه به انضمام پروژه‌های برق‌رسانی آن‌ها در برنامه اجرا قرار گرفتند. این پنج پروژه، پروژه‌هایی بودند که به لحاظ سرمایه‌گذاری، کمترین سرمایه اما بیشترین اثرگذاری را بر تامین خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس داشتند، زیرا تا حدودی از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب پیش رفته بودند؛ برآورد اولیه سرمایه موردنیاز این پروژه‌ها نزدیک به ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون یورو بود.

امین نژاد ادامه داد: سه پروژه پیش‌تراکم ۹۰۰، پیش‌تراکم ۱۰۰۰ و تزریق گاز گچساران به همراه سه پست برق در کنار هم امسال به بهره‌برداری می‌رسند که با بهره‌برداری از هر پروژه به ترتیب حدود ۹۰۰ میلیون فوت ‌مکعب گاز در روز، ۳۵۰ میلیون فوت ‌مکعب گاز در روز و ۱۷۰ میلیون فوت ‌مکعب گاز در روز به خوراک پالایشگاه بیدبلند افزوده می‌شود. همچنین پروژه بازگردانی پازنان در ۶ ماهه نخست سال آینده (۱۴۰۲) به بهره‌برداری می‌رسد و پست برق ۴۰۰ کیلوولت که جزو بزرگ‌ترین پست‌های برق کشور است اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با تکمیل پروژه‌های اولویت نخست، بیش از یک میلیارد فوت‌ مکعب خواهد شد. پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل شامل رگ سفید، آغاجاری ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، مارون ۳، ۵ و رامشیر و پازنان است. تمامی این پروژه‌ها به پیمانکارها واگذار شده است که پیشرفت‌های متفاوتی دارند و در این گروه، بالاترین پیشرفت ۵۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس اظهار کرد: قرارداد اجرای طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل که از مهر ۹۸ امضا شد باید در ۴۲ ماه به پایان می‌رسید، اما به ‌دلیل تخصیص نیافتن تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی اجرای این طرح با شتاب پیش نرفت. پس از راه‌اندازی پالایشگاه بید بلند خلیج فارس و تثبیت شرایط بهره‌برداری و امکان فروش محصولات از اواسط سال ۱۴۰۰، تامین منابع ارزی و ریالی از سوی پالایشگاه انجام شد و اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در وضع مناسبی قرار گرفت.

امین نژاد ادامه داد: همه تجهیزات و تمامی پیمانکاران انتخاب‌شده در طی فرآیند مناقصه طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل، ایرانی هستند و همه تجهیزات و اقلام موردنیاز از سوی سازندگان ایرانی تامین می‌شود. مقرر است این طرح تا پایان دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴ تکمیل شود اما زیرپروژه‌های این طرح در طول این چهار سال به ‌مرور وارد مدار می‌شوند. هم‌اکنون ۵ هزار نفر در این پروژه‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به ‌کارند که عموما از نیروهای بومی هستند.

وی افزود: شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس اجرای طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل را با وجود آنکه تامین ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه مورد نیاز این طرح از سوی صندوق توسعه ملی میسر نشد، متوقف نکرد و به کمک منابع مالی هلدینگ خلیج فارس و خود شرکت و تسهیلات بانکی این طرح را پیش برد، به‌ طوری که هم‌اکنون از یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار سرمایه مورد نیاز طرح، ۸۷۰ میلیون یورو فعال و قراردادها با ۱۹ پیمانکار  EPCC، ۱۰ مشاور و ۵ قرارداد خرید منعقد و بالغ بر ۲۸۰ میلیون یورو در پروژه منابع مالی تزریق شده و مجموع پیشرفت طرح ۳۲ درصد است که با تکمیل این طرح خوراک گاز پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ۲ میلیارد فوت‌ مکعب در روز خواهد رسید و رویای جلوگیری از سوختن گازهای مشعل به واقعیت تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه با اجرای طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل، روزانه ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز جمع‌آوری می‌شود، عنوان کرد: از این میزان ۴۹۰ میلیون فوت مکعب مستقیم به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس می‌رود و مازاد آن از طریق پروژه‌های بهسازی از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب در اختیار ذی‌نفعان دیگر قرار می‌گیرد.

امین نژاد خاطرنشان کرد: بیدبلند خلیج فارس با آغاز طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل به‌دنبال مطرح کردن این طرح محیط زیستی در جهان است. هر چهار سال یک‌بار کنوانسیون‌های محیط زیست برگزار می‌شود و کشورهای صنعتی جهان تعهدهایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌دهند. ایران نیز در کنوانسیون پاریس متعهد به کاهش گازهای گلخانه‌ای شده است. اجرای این طرح به تنهایی ۹۸ درصد سهم نفت و گاز در تعهد ایران در کنوانسیون پاریس را در بخش نفت و گاز پوشش می‌دهد و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای پروژه به لحاظ محیط زیستی است.

طرح‌های عظیمی برای جمع‌آوری گازهای همراه فعال هستند

در این خصوص افشین آریا مجری طرح جمع‌آوری گازهای همراه در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفت و گو با ایسنا در خصوص اجرای این طرح اظهار کرد: در بحث جمع آوری گازهای همراه در حال حاضر دو بسته پروژه با دو سرمایه‌گذار در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب فعال است که یکی با سرمایه‌گذاری پتروشیمی مارون و دیگری با سرمایه‌گذاری شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است، فعال هستند.

وی با بیان اینکه طرح‌های عظیمی برای جمع آوری گازهای همراه فعال هستند، افزود: بسته بیدبلند خلیج فارس شامل قراردادی با ۲۸ پروژه اصلی با ظرفیت ابتدایی ۱.۱ میلیارد دلار است و اکنون اعتبار قرارداد از این سقف نیز فراتر رفته است. طبق قراردادی که میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و بیدبلند خلیج فارس وجود دارد، ۴۰۱ میلیون فوت مکعب گاز بعد از اجرای طرح جمع‌آوری خواهد شد.

مجری طرح جمع‌آوری گازهای همراه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: این پروژه عظیم جمع‌آوری گازهای همراه که توسط شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس اجرایی خوهد شد از مارون ۳ آغاز می‌شود و تا حوزه گچساران ادامه دارد.

آریا ادامه داد: زمان اجرای این قرارداد ۳ سال و نیم بود و پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ زمان اتمام آن فرا می‌رسد اما بیدبلند خلیج فارس درخواست تمدید قرارداد را داشته است زیرا با توجه به شرایطی که در دو سال گذشته در بحث کرونا وجود داشت شرایط این طرح‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفت و با تاخیر مواجه شد. این عامل باعث شد تا کارهای مطالعاتی، مهندسی، بازدیدها و... به تعویق بیافتد و از این رو اکنون تقاضا برای تمدید مدت زمان قرارداد وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه از نظر مالی بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد از کل طرح قرارداد بسته شده است. در این زمینه ۲۱ قرارداد EPC منعقد شده است و برای ۵ یا ۶ پروژه باقی مانده نیز تغییراتی داریم که پس از اعمال تغییرات و تکمیل مطالعات، ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده مناقصات این پروژه‌ها نیز برگزار خواهند شد.

مجری طرح جمع آوری گازهای همراه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: پیشرفت کلی این طرح توسط شرکت پالایش گاز بیدبلندخلیج فارس حدود ۳۵ درصد است که شامل طرح‌های اجرا شده، در دست اجرا و حتی اجرا نشده است. در این زمینه اگر فقط طرح‌های اجرا شده را ملاک قرار دهیم بیش از ۴۳ درصد پیشرفت در اجرای این طرح‌ها وجود دارد. در این طرح پروژه‌های با پیشرفت بالای ۹۵ درصد نیز وجود دارد که قول داده‌ایم تا پایان سال آن‌ها را به اتمام برسانیم و وارد مدار بهره‌برداری کنیم.

رویای دیرینه خاموشی فلرها کی رنگ واقعیت می‌گیرد؟

۳۳ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در سال جمع‌آوری می‌شود

آریا عنوان کرد: پروژه جمع‌آوری گازهای همراه توسط شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، یکی از بزرگترین پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه است که علاوه بر خلق ثروت بسیار خوبی که به دنبال دارد، با جمع‌آوری بیش از ۴۰۱ میلیون فوت مکعب گاز که روی فلر می‌سوزد به حفظ و سلامت محیط زیست نیز کمک شایانی می‌کند. با اجرای این طرح و حذف سوختن این حجم گاز توسط فلرها، ۳۳ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در سال جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای کامل طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه بیش از ۵ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد، گفت: در طرح‌های در دست اجرا برای بحث جمع‌آوری گازهای همراه به صورت مستقیم در حال حاضر ۳ هزار و ۵۶۰ نفر مشغول به کار هستند. در این پروژه‌ها با توجه فعالیت و روند پیشرفت کار به افراد شاغل افزوده می‌شود و اشتغالزایی این طرح‌ها با پیشرفت اجرای طرح بیشتر می‌شود.

مجری طرح جمع‌آوری گازهای همراه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه توسط پتروشیمی مارون گفت: این بسته شامل ۷ پروژه اجرایی و یک پروژه مطالعاتی است. پروژه مطالعاتی این طرح تا حدودی پیش رفته اما به دلیل تحریم‌ها اکنون متوقف شده است. در بحث اجرا از ۷ پروژه تاکنون ۴ پروژه واگذار شده است. مدت زمان این قرارداد به صورت کلی ۳۰ ماهه بود اما زمان آن به اتمام رسیده و اکنون درخواست تمدید ۳۰ ماه دیگر شده است.

آریا ادامه داد: این ۴ پروژه‌ای که تاکنون واگذار شده‌اند در سطوح مختلف پیشرفت هستند. این طرح‌ها شامل تعویض ۳۵ کیلومتر خط لوله گاز ترش از اهواز ۲ به زیلایی، تعویض شبکه خطوط لوله مارون، بهسازی و بهسوزی مشعل‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون و تعویض کمپرسورهای مرحله چهارم ۶ ایستگاه اهواز ۳، ۴، ۵ و مارون ۱، ۲ و ۶ است. ۳ پروژه دیگر نیز وجود دارد که در ادامه اقدامات لازم برای واگذاری و اجرای آن‌ها اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: گستره فعالیت پتروشیمی مارون در بحث اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه در حوزه کارون و شهر اهواز است با اجرای طرح‌های در دست اقدام شاهد وضعیت بسیار خوبی در بحث بهبود شرایط محیط زیستی خواهیم بود. در این زمینه پیشرفت کل پروژه حدود ۴۲ درصد است که برخی از طرح‌ها بالای ۸۰ درصد پیشرفت دارند و برخی پیشرفت کمتری دارند.

مجری طرح جمع‌آوری گازهای همراه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خاطرنشان کرد: با اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه در شرکت پتروشیمی مارون، ۵۳۵ هزار تن گاز در سال از طریق بهسازی خطوط و همچنین بهسازی و بهسوزی مشعل‌ها جمع‌آوری می‌شود که البته گاز جدیدی نیست و از قِبل بالا رفتن پایداری ماشین آلات و تجهیزات به دست می‌آید.

به گزارش ایسنا، سابقه اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه میدان‌های نفتی در شرکت ملی نفت ایران به سال ۱۳۴۹ همزمان با تاسیس شرکت ملی گاز ایران مربوط می‌شود. حتی می‌توان دلیل اولیه ایجاد شرکت ملی گاز ایران را جمع آوری گازهای همراهی دانست که در میدان‌های تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب سوزانده می‌شد.

جمع‌آوری گازهای همراه و خاموشی فلرهای نفتی بحثی است که از مطالبات سال‌های دور مناطق نفت خیز از جمله استان خوزستان است و به ثمر رساندن آن می‌تواند به بهبود شرایط آب و هوایی این استان و همچنین خلق ثروت و اشتغال کمک کند. موضوعی که شاید با توجه به شرایط اقتصادی، زیست محیطی و همچنین مسائلی که در بحث کمبود گاز و کمبود خوراک واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی وجود دارد، باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

با توجه به ارزش اقتصادی گازهای مشعل و منافع غیرمستقیمی که از جمع‌آوری این گازها حاصل می‌شود، کشورهای مختلف در این حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده و توانسته‌اند تا حدودی از حجم گازهای مشعل خود بکاهند. اینکه رویای دور جمع‌آوری گازهای همراه و خاموشی فلرهای نفتی چه زمانی به واقعیت تبدیل می‌شود؟ سوالی است که شاید گذر زمان بتواند پاسخ آن را به ما بدهد.

گزارش: شایان حاجی‌نجف 

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار