تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۲۶۵۷۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سازه بتنی بهتر است یا فولادی؟
در سرتاسر دنیا معمول ترین روش ساخت ساختمان، یکی از سه روش ساخت ساختمان با سازه فلزی، سازه بتنی و مصالح ساختمانی است. ساختمان های بدون اسکلت معمولا ساختمان هایی با ارتفاع و مساحت کم می باشند که از اهمیت کمی برخوردار اند. در کشور ما هر دو نوع سازه دارای اسکلت وجود دارد اما سازه های فلزی در گذشته بیشتر مورد استفاده و استقبال مهندسان و ناظران بود به گونه ای که تعداد زیادی از ساختمان و مؤسسات مختلف در سطح شهر به همین شیوه ساخته شده اند. هر کدام از این سازه های فلزی یا بتنی جنبه های مثبت و منفی خود را دارد که در ادامه به بررسی و مقایسه آن ها خواهیم پرداخت .

سازه بتنی و فلزی

در سازه های بتنی ابتدا فوندانسیون،ستون و تیر های اصلی به کمک میلگرد ساده و آجدار نمایان می شود سپس با انجام فرایند بتن ریزی اسکلت ساختمان تشکیل می شود و در ادامه به بقیه ساخت سازه می پردازند. در این نوع سازه ها از مصالحی مانند شن، ماسه و میلگرد استفاده می شود؛ روندی که در کشورما بسیار رایج است. یکی دیگر از سازه های پرکاربرد در کشورما سازه های فلزی اند که قدمت بیشتری نسبت به سازه بتنی دارند. در سازه های فولادی از انواع تیر آهن استفاده می شود تا شاکله ساختمان شکل بگیرد. در این نوع سازه ها مقاطع فولادی ای که نیاز است بهم جوش بخورند توسط نقشه ای که مهندس ساختمان در نظر گرفته تعیین می شود و به کمک جرثقیل مقاطع به صورت عمودی و افقی بهم جوش می خورند تا عملیات جوشکاری و تشکیل ستون های مقاوم به خوبی انجام شود و در نهایت اسکلت ساختمان شکل بگیرد. در هر دو نوع سازه نیاز به خرید میلگرد و خرید سیمان از کارخانه اعم از خرید سیمان سیاه و سیمان سفید پاکتی وجود دارد اما مقادیر مورد نیاز متفاوت اند.

مقایسه سازه بتنی و فلزی از نظر مقاومت

اینکه قصد ساخت چند طبقه از ساختمان را دارید در تعیین نوع سازه بسیار مهم است. در همان ابتدا با روشن کردن این قضیه، سازه مناسب ساختمان توسط مهندسین و ناظران پیشنهاد داده می شود؛ در اینگونه مواقع از دادن نظر شخصی و غیر کارشناسی جدا خودداری کنید. یکی از عوامل مهم برای افراد، مقاومت سازه در برابر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و طوفان است. از نظر مقاومت در برابر زمین لرزه هردو سازه واکنش مناسبی نسبت به زلزله داشتند و در برابر آن مقاومت مناسبی نشان دادند البته بدیهی است که ساخت و اجرا مراحل مختلف پروژه باید طبق اصول و استانداردهای لازمه باشد در غیر این صورت سازه با مشکل روبه رو خواهد شد. از نظر مقاومت در برابر حریق و آتش سوزی سازه های بتنی توصیه می شوند؛ مقاومت سازه های بتنی در برابر حرارت و آتش سوزی نسبت به سازه های فولادی به مراتب بیشتر است زیرا فولاد مقاومت کمی در برابر حرارت و آتش سوزی دارد البته می توان با پیاده کردن برخی روش هایی خاص و رعایت مسائلی، این مقاوم سازی در برابر حریق را به حد لازمه رساند اما اصلا توجیح اقتصادی ندارد و از نظر هزینه هایی که باید انجام شود به صرفه نیست. سازه های فلزی به گونه ای طراحی شدند که در برابر زلزله، سیل، طوفان و بارش شدید برف مقاوم اند. از دیگر مزایای سازه های فلزی، ساختمان های فلزی از پیش ساخته اند که می توان از طریق فروش آن ها کسب درآمد کرد؛ اینگونه سازه ها برای مدت طولانی تری یکپارچگی خود را حفظ می کنند.

مقایسه سرعت اجرا پروژه میان سازه های بتنی و فلزی

شاید برای برخی ها سرعت و بازه زمانی مورد نیاز برای اجرای پروژه مهم نباشد اما این عاملی مهم است و در بسیاری از مواقع هم افراد نسبت به مدت زمان ساخت سازه حساسیت نشان می دهند. سازه های فلزی در این زمینه به طور واضحی برتر از سازه های بتنی اند. سازه های فولادی با سرعت بیشتر و مدت زمان کمتری ساخته می شوند. علت این موضوع هم به نحوه اجرا دو سازه برمیگردد؛ در اسکلت بتنی با اتمام ساخت طبقه زیرین، ساخت و اجرای عملیات طبقه بالاتر آغاز می شود اما در اسکلت فلزی پس از آماده سازی ستون ها طبقات در مدت زمان خیلی کمی ساخته می شوند. با توجه به سرعت بیشتر در ساهت سازه های فلزی نسبت به بتنی، بهره برداری از ساختمان زودتر ممکن می شود و سرمایه و هزینه های انجام شده زودتر جبران می شوند.

مقایسه سازه های بتنی و فولادی از نظر هزینه

از فاکتور های بسیار مهم در ساخت ساختمان و تعیین نوع سازه هزینه هایی است که باید انجام داد تا پروژه به اتمام برسد. برای شروع پروژه، هزینه ثابت اولیه و هزینه نهایی باید تعیین شود. همانطور که در بخش سرعت و مدت زمان صرف شده برای سازه ها توضیح دادیم در سازه های بتنی ابتدا یک طبقه تکمیل می شود و سپس سراغ طبقه دیگر می روند همین روند هزینه های اولیه و شروع یک پروژه را بسیار پایین می آورد همچنین با اینکار زمان مناسب برای فراهم کردن هزینه های بعدی ایجاد می شود که این مزیت کمی برای سازه های بتنی نیست. در سازه های فولادی هزینه شروع و اجرا پروژه بالاتر است و تمام تیر آهن های لازمه در همان ابتدا باید خریداری شوند؛ در نتیجه سازه های بتنی به صرفه و اقتصادی تر اند.

مقایسه سازه بتنی و فولادی از نظر اشغال فضا

حتی از روی ظاهر سازه ها هم مشخص است که سازه های بتنی نسبت به فولادی حجیم تر و سنگین تر اند بنابراین با توجه به ابعاد تیر و ستون ها، در سازه های بتنی فضای اشغال شده مرده و غیرقابل استفاده بیشتر است؛ این امر سبب محدودیت های معماری خصوصا در تأمین پارکینگ می شود. در سازه های بتنی اغلب مجبور به اجرای سقف کاذب می شویم اما در سازه های فلزی اصلا نیازی به اجرای سقف کاذب نیست. در این زمینه مزیت سازه های بتنی ایجاد تنوع مقاطع بتنی در سازه می باشد.

معرفی خانه سیمان

تأمین مواد اولیه باکیفیت و با قیمت مناسب مانند انواع سیمان برای ساخت سازه امری مهم است؛ خرید سیمان از کارخانه می تواند گزینه مناسبی در این زمینه باشد. خانه سیمان، فروشگاهی معتبر برای خرید سیمان سیاه، سیمان سفید پاکتی و سیمان سفید فله است؛ با خرید از این فروشگاه، اصالت محصول، کیفیت محصول و فروش سیمان با قیمت متعارف کشور تضمین شده می باشد. امکان مشاهده، برسی و خرید سیمان سیاه، سیمان سفید پاکتی و سیمان سفید فله و غیره با مراجعه به سایت خانه سیمان امکان پذیر است. با سفارش و ثبت خرید سیمان از کارخانه، خریدی موفق از مجموعه ای بزرگ و با سابقه در صنعت سیمان را تجربه کنید.

جمع بندی:

در این مقاله به مقایسه سازه های بتنی و فلزی پرداختیم و آن ها را از جنبه های مقاومت، سرعت اجرای پروژه، هزینه ها و ایجاد فضای مرده مقایسه کردیم همچنین در این مقاله با سایت خانه سیمان آشنا شدیم که می توان خرید سیمان از کارخانه اعم از خرید سیمان سیاه، سیمان سفید پاکتی و سیمان سفید فله را به صورت آنلاین انجام داد. عوامل زیاد و مؤثر مهم زیادی در تعیین نوع سازه نقش دارد که باید توسط فرد متخصص در این زمینه انتخاب شود؛ محل احداث سازه، زمان مورد نیاز برای تحویل پروژه، تعداد طبقات و بودجه اولیه از جمله این عوامل اند. 

:
:
:
آخرین اخبار