تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۶۴۲۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معضلی که هر سال تکرار می شود/ باران اهواز را به زیر آب می برد
آبگرفتگی معابر و منازل در اهواز به پدیده ای تکراری در زمان بارندگی تبدیل شده و مردم در انتظارند که مسئولان برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.


معضلی که هر سال تکرار می شود/ باران اهواز را به زیر آب می برد

  کوثر کریمی: آذر ماه سال ۹۸ بارش باران باعث بروز سیلاب در اهواز شد؛ شهروندان که تجربه سیلاب فروردین همان سال را داشتند، این بار با معضل آب‌گرفتگی معابر و ورود آن به منازل مسکونی خود روبه‌رو شدند.

سال ۹۸ بسیاری از شهروندان با مشکل سوختن وسایل برقی مختلف خود روبه‌رو شده و دولت وقت تنها مبلغی را به صورت بلاعوض به آنها پرداخت کرد اما با توجه به قیمت بالای لوازم خانگی آسیب‌های وارده قابل جبران نبود.

در این مقطع زمانی با وجود پیش‌بینی هواشناسی برای بارندگی‌های بیش از ۱۰۰ میلی‌متر ولی هیچ اقدام مؤثری برای جلوگیری از بروز آب‌گرفتگی در شهر اهواز صورت نگرفت و آن سال بیش از ۳۰۰ خانوار از خدمات اسکان اضطراری هلال‌احمر خوزستان بهره‌مند شدند.

آذر ماه ۹۹ اما در ناباوری تمام معضل تکراری شهر اهواز باعث مشکل برای شهروندان شد و اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بالازدگی فاضلاب و سپس آذر ماه ۱۴۰۰ آب‌گرفتگی گسترده اوضاع این کلان‌شهر را نابسامان کرد.

دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز معضل دائمی اهواز، دامن شهروندان را گرفت؛ شهردار اهواز از مناطق مختلف بازدید و طرح علاج‌بخشی برای رفع این معضل مصوب شد، طرحی که در آن آبفا و شهرداری باید برای رفع مشکل آب‌گرفتگی در شهر تقسیم‌کار می‌کردند.

به دی ماه ۱۴۰۱ رسیدیم اما مردم اهواز دوباره شاهد بروز آب‌گرفتگی در سطح معابر مختلف هستند.

مشکل خطوط فرعی رفع نشد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  بیان می‌کند: مشکلات شبکه فاضلاب اهواز و همچنین شهرستان کارون به فرسودگی چند دهه این شبکه مربوط می‌شود که در سال‌های اخیر، مبالغی از صندوق ذخیره ارزی برای این مشکل اختصاص یافته است.

سید کریم حسینی ادامه می‌دهد: برای برطرف کردن مشکلات شبکه فاضلاب اهواز در زمینه تأمین اعتبارات لازم، به عزم و نگاه ملی نیاز است.

وی می‌گوید: معضلی که در روزهای اخیر باعث شده که مشکلات سه سال گذشته تکرار شود، با وجود تخصیص اعتبارات برای این موضوع و همچنین اقدامات خوبی که از سوی شرکت آب و فاضلاب برای ساماندهی این شبکه و اجرای طرح جامع انجام شده ولی حل نشده است.

برای برطرف کردن مشکلات شبکه فاضلاب اهواز در زمینه تأمین اعتبارات لازم، به عزم و نگاه ملی نیاز است

نماینده مردم اهواز در مجلس اضافه می‌کند: حتی عزم استانی برای حل این مشکل دیده نشده و برخی مواقع شرکت آب و فاضلاب را برای پیگیری امور تنها دیدیم.

حسینی ادامه می‌دهد: تکرار این وضعیت در شهر اهواز به دلیل کُند شدن اجرای طرح جامع فاضلاب و اختصاص بودجه با فاصله زمانی بیشتر است، اگر سرعت عمل نداشته باشیم، فصل بارندگی برای به سرانجام رسیدن این اقدامات منتظر نمی‌ماند.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح می‌کند: در خصوص مشکلاتی که برای تأخیر در انجام پروژه طرح جامع فاضلاب ایجاد شده موضوعات را به رئیس‌جمهور، معاون اول وی و همچنین وزرای مربوطه اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه اختصاص بودجه به اندازه کافی و افتتاح چند جبهه کاری برای مثمرثمر شدن طرح فاضلاب اهواز لازم است، یادآور می‌شود: حفاری‌های بسیار مشاهده شده ولی لوله‌گذاری به علت تأمین نشدن لوله از شرکت‌های تولیدی به تأخیر افتاده و یا اینکه لوله‌گذاری انجام شده ولی آسفالت معابر صورت نمی‌گیرد.

حسینی می‌گوید: هرچند اقدامات انجام شده را انکار نمی‌کنیم و کار خطوط اصلی به خوبی پیش می‌رود ولی دلیل اصلی فوران فاضلاب و آبگرفتگی‌ها این است که هنوز خطوط فرعی در شهرها اصلاح نشده و نقاط ریزشی رفع مشکل نشده‌اند.

وی تاکید می‌کند: راه‌حل اصلی این است که دولت کار را تمام شده نداند و به نماینده خودش در استان تذکر لازم و جدی را بدهد که محور اول برای کار اتمام طرح شبکه فاضلاب اهواز و کارون باشد.

بالازدگی فاضلاب در فصول غیربارندگی وجود دارد

عضو شورای شهر اهواز بیان می‌کند: در یک سال اخیر آبفا اقدامات خوبی انجام داده و نمی‌توان اتفاقات مثبت را نادیده گرفت؛ از حدود یک هزار و ۸۰۰ نقطه‌ای که دچار آب‌گرفتگی و بالازدگی فاضلاب شده بودند، به رقمی حدود ۱۰۰ نقطه رسیدیم.

معضلی که هر سال تکرار می شود/ باران اهواز را به زیر آب می برد

سید محمدعلی پورموسوی می‌افزاید: مشکل در بسیاری از مناطق شهری اهواز که روزها زیرآب بودند از جمله شهرک دانشگاه، خیابان انقلاب و شیخ‌بها حل شده است؛ در برخی از این مناطق حتی در فصول غیربارندگی هم بالازدگی فاضلاب داشتیم.

مشکل در بسیاری از مناطق شهری اهواز که روزها زیرآب بودند از جمله شهرک دانشگاه، خیابان انقلاب و شیخ‌بها حل شده است؛ در برخی از این مناطق حتی در فصول غیربارندگی هم بالازدگی فاضلاب داشتیم وی خبر می‌دهد: گویا فقط ۵۲ درصد طرح علاج‌بخشی برای حل این مشکل انجام شده و ۴۸ درصد آن باقی مانده است؛ در چند روز گذشته ۶۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم که حجم عمده آن در ۱۵ - ۱۶ دقیقه رخ داد.

پورموسوی اظهار می‌کند: اگر شهرداری شبکه‌ای را برای دفع آب‌های سطحی نداشته باشد، مثل این می‌ماند که به شهرداری اعلام کنید شما مسئول دفع آب‌های سطحی هستید ولی شبکه‌ای ندارید؛ شهرداری اهواز در طرح علاج‌بخشی حتی در برخی نقاط کار لوله‌گذاری را انجام داد و امسال برای نمونه آب‌گرفتگی در منطقه باغ شیخ خیلی کمتر رخ داده و ماندگاری آن ۲ - ۳ ساعت بیشتر نبوده است.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات حل شده و قسمت‌های باقیمانده باید زودتر حل شوند، بیان می‌کند: برای تمام اقدامات انجام شده آبفا و شهرداری تشکر می‌کنیم ولی برای انجام ندادن دیگر اقدامات نیز تذکر می‌دهیم.

وی با انتقاد از اینکه تمهیداتی که باید برای یک بارندگی سنگین پیش‌بینی می‌شد در اهواز فراهم نشد و برای همین در بارندگی اخیر آبفا و شهرداری باز هم غافلگیر شدند، گفت: برخی نقاطی که کار انجام شده مثل قسمت جنوبی شیخ‌بها با گذشت ۶ ساعت از بارندگی باز آب‌گرفتگی داشت.

لزوم ایجاد شبکه دفع آب‌های سطحی برای اهواز

مجری طرح جامع فاضلاب اهواز  بیان می‌کند: مجموع اعتبارات مصوب برای طرح فاضلاب اهواز و کارون ۷۶۰ میلیارد تومان بوده که تخصیص پیدا کرد. ۵۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ به صورت نقدی و مابقی به صورت اسناد خزانه بود.

معضلی که هر سال تکرار می شود/ باران اهواز را به زیر آب می برد

مهدی ظاهرزاده با اشاره به اینکه برای اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون در مجموع سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه منعقد شده است، ادامه می‌دهد: امسال نیز حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح فاضلاب اهواز و کارون اعتبار تخصیص پیدا کرد که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان آن از طریق اعتبارات نفت تأمین شد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از طرح‌های ضربتی که در سال‌های گذشته مرسوم بوده برای رفع مشکل آب‌گرفتگی در اهواز اجرا شده است، تصریح می‌کند: اگر اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز به اتمام برسد نهایتاً توان دفع ۵۰۰ هزار تا یک میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی را دارد.

طراحی شبکه دفع آب‌های سطحی برای اهواز ضروری است

مجری طرح جامع فاضلاب اهواز با تأکید بر لزوم طراحی شبکه دفع آب‌های سطحی برای اهواز اضافه می‌کند: طبق ماده ۵۵ قانون دفع آب‌های سطحی و طراحی شبکه برعهده شهرداری است ولی آبفا برای شهر اهواز نه تنها به دنبال اعلام متولی برای انجام این کار نیست بلکه در کنار شهرداری اهواز برای رفع مشکل اقداماتی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین محاسبات در سال جاری برای به سرانجام رسیدن طرح جامع فاضلاب اهواز به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تا قبل از اتمام کار هر سال معمولاً ۲۰ درصد به مبلغ نهایی افزوده می‌شود، عنوان می‌کند: برای اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز تأمین اعتبار یک هزار و ۲۶۷ میلیارد تومانی در سه سال مصوب شده است.

برای به سرانجام رسیدن طرح جامع فاضلاب اهواز به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تا قبل از اتمام کار هر سال معمولاً ۲۰ درصد به مبلغ نهایی افزوده می‌شود

مجری طرح جامع فاضلاب اهواز در واکنش به اینکه چرا امسال نیز همچون سه سال قبل شهروندان اهوازی شاهد معضل آب‌گرفتگی بودند، می‌گوید: آب‌گرفتگی یعنی مختل شدن عبور و مرور شهروندان در فاصله زمانی مشخص (نسبتاً طولانی) بنابراین باید اعلام کنیم که با توجه به اصلاح شبکه فاضلاب در اهواز امسال سرعت تخلیه آب‌های سطحی خیلی بیشتر از سال‌های گذشته بوده است.

معضل آب‌گرفتگی معابر در سطح کلان‌شهر اهواز در چهار سال اخیر تکرار شده و به نظر می‌رسد اولین اقدام عاجل تعیین یک ناظر ملی برای نحوه هزینه‌کرد اعتبارات تخصیصی به طرح اصلاح شبکه فاضلاب است؛ همچنین باید نظارت دقیقی بر کیفیت اقدامات انجام شده وجود داشته باشد تا مشخص شود تأثیرگذار نبودن این اقدامات به چه علت است.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار