تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۶۴۱۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شالیکاران چشم انتظار خرید تضمینی برنج
خرید تضمینی برنج می‌تواند راهکار حمایتی خوبی از سوی دولت و مجلس برای کاهش دغدغه‌های فکری، روحی و مالی کشاورزان و شالیکاران باشد.
 شالیکاران چشم انتظار خرید تضمینی برنج بهرام قربانپور: کاشت، داشت و برداشت هر محصولی زمانی به ثمر می‌نشیند که در عرضه و فروش آن موفقیت حاصل شود و به عبارتی دیگر به ترازی هزینه و درآمد و یا به سود بیانجامد.

بی شک کفه دیگر ترازوی تولید، توزیع و فروش قرار دارد که اگر بدرستی «میزان» نشود منجر به خُسران می‌شود.

دو ماه پیش گزارشی با عنوان «شالیکار غم نان دارد و دلال غم مال / ناترازی هزینه و درآمد جبران شود»  به دغدغه‌های شالیکاران در بخش افزایش هزینه‌های کشاورزی، قیمت گذاری و فروش محصول برنج و آشفتگی بازار پرداختیم که از نا ترازی هزینه و درآمد این محصول حکایت داشت. ناترازی که کمر کشاورز را خمیده‌تر کرده و سفره‌اش را کوچک‌تر و انگیزه اش برای کشت و تولید را کم و کمتر می‌کند و اگر این نا ترازی و بی عدالتی ادامه یابد در آینده نه چندان دور نه از نسل کشاورز خبری خواهد بود و نه از زمینِ کشاورزی.

اگر کشاورز و شالیکار نتواند تلاش‌ها، زحمات و هزینه‌های یک ساله خود را به درآمد تبدیل کند بدون شک انگیزه اش را برای ادامه مسیر از دست می‌دهد این مسئله زنگ خطری است که از هم اکنون به صدا در آمده است.

شالیکاران چشم انتظار خرید تضمینی برنج

خرید تضمینی برنج باید در اولویت کار دولت قرار گیرد

«محمدرضا سنگری» نماینده مردم رشت و خمام در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت و ارزش غذایی برنج، اظهار کرد: برنج محصول ارزشمند و مورد علاقه ایرانیان است و استقبال زیادی از مصرف این محصول در کشور می‌شود.

وی با تاکید بر توجه ویژه به محصول برنج، افزود: گیلان خاستگاه برنج با کیفیت و با اصالت در کشور بوده و توجه به این محصول به منزله توجه به این استان است.

رئیس فراکسیون برنج در کشور با اشاره به اعمال محدودیت‌های فراوان برای واردات برنج، بیان کرد: با پیگیری‌های فراوان ضمن جلوگیری از واردات بی رویه برنج به کشور، اجازه ندادیم واردات معقول و مورد نیاز آن تا زمان برداشت برنج در بازار توزیع شود.

احمدی سنگری با بیان اینکه خرید تضمینی برنج باید در اولویت کار دولت قرار گیرد، گفت: برای حمایت کشاورزان شالیکار باید خرید تضمینی در دستور کار قرار گیرد و این موضوع را در مجلس به جد پیگیر هستیم که البته موافقت‌های اولیه در این خصوص صورت گرفته است.

وی با تاکید بر ارج گذاری زحمات کشاورزان در بخش‌های مختلف، به تشریح چالش‌های هزینه‌ای شالیکاران پرداخت و افزود: درآمد کشاورزان پاسخگوی هزینه‌های سرسام آور کشاورزی نیست.

برنج روی دست کشاورزان مانده است

نماینده رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنج روی دست کشاورزان مانده است، گفت: با توجه به افزایش محصول از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر سبب شده تا برنج کشاورزان، «خریدار» نداشته باشد.

احمدی سنگری با اشاره به سوداگری‌های دلالان و واسطه گران در بازار برنج، اضافه کرد: کشاورز برای تأمین مایحتاج زندگی و همچنین پرداخت بدهی ناشی از هزینه کردهای کشاورزی ناچار است محصولش را با نازل‌ترین قیمت بفروشد و در این میان «سود» به جیب عده‌ای دلال می‌رود.

وی با تاکید بر اولویت دار کردن خرید تضمینی برنج از سوی مسئولان، افزود: خرید تضمینی برنج با نرخی مصوب و منصفانه خیال کشاورزان را در این بخش آسوده‌تر می‌کند.

حمایت از کشاورزان باید چند بُعدی باشد

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه حمایت از کشاورزان باید چند بُعدی باشد، گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت، در اختیار قرار دادن کود یارانه‌ای و همچنین خرید تضمینی برنج ضمن تقویت جامعه کشاورزی سبب دلگرمی کشاورزان می‌شود.

احمدی سنگری با اشاره به افزایش سه برابری آب بهای کشاورزی، این اقدام را ضربه بزرگ به کشاورزان دانست و بیان کرد: در حالی تعرفه آب بهای کشاورزی سه برابر شده است که هنوز بخش قابل توجهی از آبیاری کشاورزی در گیلان به روش مدرن نیست.

وی ادامه داد: کشاورزان گیلانی به روش سنتی آبیاری می‌کنند اما باید آب بهای آبیاری مدرنیته را پرداخت کنند که اصلاً عادلانه نیست.

شالیکاران چشم انتظار خرید تضمینی برنج

تغییر کاربری‌ها در اراضی، صنعت کشاورزی گیلان را به مخاطره انداخته است

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به خطر کاهش تولید برنج در آینده نزدیک، اضافه کرد: روز به روز بر عرصه‌های کشاورزی و شالیزاری گیلان کاسته می‌شود و برخی ویلاسازی ها و تغییر کاربری‌ها در اراضی کشاورزی، صنعت کشاورزی گیلان را به مخاطره انداخته است.

احمدی سنگری با اشاره به اهمیت کشت دوم در راستای اقتصادی سازی اراضی کشاورزی، بیان کرد: اراضی کشاورزی و زراعی باید از روند تک محصولی در بیاید و در مسیر کشت دوم حرکت

۴۰ درصد برنج کشور در گیلان تولید می‌شود

«ابراهیم نجفی» عضویت کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، برنج را از محصولات اصلی و استراتژیک گیلان برشمرد و اظهار کرد: گیلان با دارا بودن ۲۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی، یکی قطب‌های تولید برنج در کشور است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد برنج کشور در گیلان تولید می‌شود، افزود: اقلیم مناسب، خاک حاصلخیز و شرایط توپوگرافی منطقه سبب شده تا برنج گیلان از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای کشت دوم با زهکشی اراضی کشاورزی، بیان کرد: برای حمایت از کشاورزان گیلانی اجرای کشت دوم با زهکشی اراضی کشاورزی توصیه می‌شود.

نجفی با بیان اینکه ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان نیاز به زهکشی ندارد، گفت: اجرای کشت دوم در گیلان ثمربخش بوده و به اقتصاد کشاورزان کمک می‌کند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه جهاد کشاورزی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در راستای تسهیل بخشی امورات کشاورزان، افزود: بر اساس این تفاهم نامه تحویل بذر و خرید تضمینی برنج از کشاورزان در دستور کار قرار گرفته است.

شرایط خوب گیلان برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به شرایط خوب این استان برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه اوراسیا، بیان کرد: بستر صادرات محصولات کشاورزی گیلان به کشورهای حاشیه خزر فراهم شده است و از این فضا برای رونق اقتصاد کشاورزی می‌توان بهره گرفت.

نجفی با اشاره به افزایش غیرمنتظره آب بهای کشاورزی و ایجاد نگرانی در بین کشاورزان، اضافه کرد: مجمع نمایندگان گیلان در چندین مکاتبه با رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی خواستار پیگیری افزایش آب بهای کشاورزی و کاهش این هزینه‌ها شد و مصمم است تا مشکلات کشاورزان را یکی پس از دیگری حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه برنج از سبد محصولات استراتژیک حذف شده بود، افزود: حذف برنج از سبد محصولات استراتژیک هزینه‌های کشاورزان را چند برابر می‌کند که مورد انتقاد مجمع نمایندگان گیلان قرار گرفت.

شالیکاران چشم انتظار خرید تضمینی برنج

استراتژیک کردن محصول برنج مطالبه جدی مجمع نمایندگان گیلان است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه استراتژیک کردن محصول برنج مطالبه جدی مجمع نمایندگان گیلان است، گفت: برنج باید در کنار چهار محصول گندم، جو، چغندر قند و گلزا در سبد محصولات استراتژیک قرار گیرد تا شالیکاران بتواند از ظرفیت یارانه‌ای استفاده کنند.

نجفی با بیان اینکه دولت باید در کاهش هزینه‌ها به کشاورزان کمک کند، تصریح کرد: تسطیح اراضی کشاورزی، مکانیزاسیون، آبیاری تحت فشار و غیره می‌تواند در کاهش هزینه تولید اثر گذار باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

نگاه کشاورزان به تصمیمات دو قوه در اجرای خرید تضمینی

وفاق، همراهی و هم افزایی دولت و مجلس برای کاهش دغدغه‌های کشاورزان می‌تواند سوسوی امید را در دل این قشر زحمت کش زنده کند. کشاورزانی که هر چه در می‌آورند باید خرج هزینه کردهای کشاورزی کنند و چیزی ته جیبشان نمی‌ماند تا با انگیزه و توان مضاعف سال زراعی جدید را به انتظار بنشینند و به ناچار باید با دلهره‌های فراوان و بدهی‌های انباشته به کار خود ادامه دهند، اگر نگاه حمایتی دولت و مجلس به سمت کشاورزان روانه شود قطعاً صنعت کشاورزی و جامعه کشاورزی جانی دوباره برای ادامه حرکت خواهند گرفت.

حال که بخش اعظمی از برنج شالیکاران در انبارها و شالیکوبی ها دپو شده و منتظر قیمت مناسب و عادلانه است طرح خرید تضمینی برنج می‌تواند راهکار حمایتی خوبی از سوی دو قوه مقننه و مجریه باشد تا کمی از دغدغه‌های فکری، روحی و مالی کشاورزان و شالیکاران را بکاهد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار