تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۶۳۰۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان، تکیه گاه اقتصادی کشور
خوزستان به عنوان یک استان اقتصادی و صنعتی با مجموعه‌ای از طرح ها و پروژه های مختلف عمرانی، همواره به عنوان تکیه گاه اقتصادی کشور مورد توجه دولت و مسئولان بوده است.
 زینب فرحانی:  با توجه به اینکه ۸۲ درصد منابع نفتی کشور در خوزستان است و این استان یکی از بازوهای اصلی اقتصادی و تجاری کشور محسوب می شود همواره مورد توجه سرمایه گذاران و مدیران کشوری برای اجرای پروژه های اقتصادی خرد و بزرگ بوده است.

به گفته معاون اقتصادی استاندار خوزستان، این استان تکیه گاه اقتصادی کشور است و برهمین اساس از دولت درخواست شده که خوزستان را به عنوان پایتخت اقتصادی کشور تعیین و پروژه های بزرگ اقتصادی را در این استان عملیاتی کنند.

خوزستان با دارا بودن هفت بندر و مرزهای مشترک آبی و خاکی با کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص کشور عراق و فعالیت بندر بین المللی امام (ره)، ۷۰ درصد از حجم صادرات و واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

* افتتاح بزرگترین کارخانه ساخت پمپ‌های درون چاهی خاورمیانه در خوزستان

خوزستان به عنوان یک استان نفت‌خیز که ۸۵ درصد منابع نفتی کشور را داراست، پروژه های سرمایه گذاری مختلف نفتی در این استان به منظور توسعه و افزایش تولید نفت و تولید تجهیزات نفتی و گازی انجام می گیرد یکی از این پروژه ها ساخت بزرگترین کارخانه پمپ‌های فراز آوری مصنوعی درون چاهی(ESP) خاورمیانه در شهرک صنعتی شماره ۳ اهواز بوده است.

مدیر ارشد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در خوزستان در خصوص این پروژه بزرگ اقتصادی افزود: این کارخانه در گام نخست، در مدت ۲ سال به ۱۰۰ درصد تولید داخل می‌رسد و باعث می شود که از واردات تجهیزات نفتی بی نیاز شویم.

جعفر حجازی با بیان اینکه این کارخانه همکاری کشور روسیه احداث شده است افزود: شرکت‌های روسی نیز از تجهیزات و تولیدات این کارخانه برای کشور خود استفاده می کنند.

وی با ابراز امیدواری حمایت صنعت نفت از این کارخانه ادامه داد: با همکاری شریک روسی، تلاش خواهیم کرد در پروژه های مهم تولیدی دیگر نیز ورود کنیم.

کارخانه تولید پمپ های فراز آوری مصنوعی درون چاهی برای یکهزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است.

این کارخانه با مشارکت سرمایه گذار روسی ظرفیت تولید ۱۵۰ پمپ درون چاهی را داراست.

اعتبار هزینه شده برای احداث این کارخانه ۱۰ میلیون یورو با مشارکت سرمایه گذار روسی اعلام شد.

نصب این پمپ‌ها در یک هزار و ۳۰۰ چاه نفتی پیش بینی شده که ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز را به تولید کشور اضافه خواهد کرد.

میانگین افزایش دبی در نصب ۱۵۰ پمپ درون چاهی به ازای هر حلقه چاه ۵۵۰ بشکه در روز است.

هم اکنون تعداد ۲۲ میدان و ۲۶ مخزن نفتی در حال استفاده یا در برنامه نصب سیستم فرازآوری هستند و پیش بینی می‌شود این پمپ‌ها تا پنج سال آینده در هزار و ۳۰۰ حلقه چاه نصب شود.

**سرمایه گذاری ۱۰ میلیون یورویی برای احداث کارخانه ساخت پمپ درون چاهی

مدیرعامل شرکت پتروفراز آور ساحل تدبیر (PFAST) به عنوان یکی از شرکت های سرمایه گذار در ساخت این کارخانه ادامه داد: توان تولید داخل ۳۰ درصد از قطعات ESP و بیش از ۵۰ درصد از فناوری فرازآوری مصنوعی با پمپ‌های درون چاهی است.
مدیرعامل شرکت پتروفراز آور ساحل تدبیر بیان کرد: از جمله مزایای راه اندازی این کارخانه بهره‌مندی از خط سیم پیچی و هسته چینی موتور درون چاهی، تست محافظ موتور با اعمال وزن بر روی شفت دستگاه، تست جدا کننده گاز، تست پمپ درون چاهی با اندازه‌گیری پیوسته پارامترهای تولید و ساخت متمرکز قطعات پمپ های درون چاهی برای نخستین بار در ایران است.

**اجرای ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه نفتی در خوزستان

در یک سال اخیر ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه های نفتی در استان به عنوان یک استان نفتخیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی نفتخیز جنوب ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه نفتی در یکسال اخیر در استان به بهره برداری رسید.

مناطق نفت‌خیز جنوب ۷۵ درصد سهم تولید شرکت ملی نفت را دارد.

علیرضا دانشی افزود: توسعه فاز دوم میادین مشترک یاران شمالی و جنوبی با اعتبار ۴۰۰ میلیون دلار از جمله پروژه های مهم نفتی استان بوده است که برای استان و کشور ارز آوری اشتغال زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک گازی بلال با اعتبار ۴۴۰ میلیون دلار اجرا و همچنین بهره برداری از ۲۳ پروژه عام المنفعه به ارزش ۷۰ میلیارد دلار از دیگر پروژه های نفتی استان بوده است.

دانشی ادامه داد: همچنین قرارداد جمع آوری گازهای همراه به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار و با هدف جمع آوری ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به امضا رسید و مزایده تمام ۶۵ میلیون فوت مکعب گاز در منطقه مسجد سلیمان به ارزش ۶۵ میلیون دلار واگذار شد.

مدیر عامل شرکت ملی نفتخیز جنوب گفت: سرمایه گذاری ۵.۵ میلیارد دلار برای توسعه ۱۶ مخزن گازی گروه خامی را برنامه ریزی کردیم که خوراک بخش پایین دستی را تامین کند و برای اینکه این ماموریت های مهم را اجرا کنیم حداکثر سهم داخل را باید به کار بگیریم.

**بهره برداری از مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان

خوزستان به دلیل داشتن منابع نفتی یکی از استان هایی که کارخانه های متعدد پتروشیمی دارد، به عنوان مثال در شهرستان ماهشهر ۲۲ شرکت پتروشیمی فعال است.

یکی از پروژه های بسیار مهمی که در یک سال اخیر به بهره برداری رسیده است افتتاح مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان است که بسیار مورد توجه رییس جمهور و دولت بوده است.

این مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان به عنوان طرح اوره و آمونیاک مجتمع صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان با هدف تولید سالانه ۶۸۰ هزار تن آمونیاک و یک هزار و ۷۵ هزار تن اوره با مصرف ۸۶۱ میلیون تن متر مکعب گاز طبیعی در سال به عنوان خوراک به بهره‌برداری رسید.

این طرح در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار در منطقه هفت‌شهیدان مسجدسلیمان استان خوزستان اجرا شده است و ارزش فروش سالانه محصولات آن ۲۶۸ میلیون دلار است.

برای احداث این مجتمع پتروشیمی ۳۴ میلیون ساعت کار و پنج هزار فرصت شغلی در جریان ساخت پروژه ایجاد گردید و با راه‌اندازی این پروژه، هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم و دائم مشغول کار شدند.

مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان در محدوده ۱۳۰ کیلومتری شمال شرقی اهواز، ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر مسجد سلیمان و ۱۱.۵ کیلومتری جنوب رودخانه کارون قرار دارد.

واحد آمونیاک این مجتمع لیسانس کازاله سوئیس و واحد اوره و دانه‌بندی نیز لیسانس تویو ژاپن را دارد؛ همچنین پیمانکار اصلی شرکت مهندسی ووهان چین، مشاور مدیریت پروژه شرکت مهندسی پرآور، نماینده صاحبان لیسانس شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، این مجتمع پتروشیمی از طریق بندر امام خمینی(ره) در جنوب خوزستان به آب‌های آزاد بین‌المللی و از طریق راه آهن سراسری به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد.

**رونمایی از ۲۰ فرصت سرمایه گذاری در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به اینکه ۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری در طرح‌های پیشران این صنعت در یک سال اخیر رونمایی و معرفی شده است افزود: سرمایه‌گذاری‌های کوچک با ارزش افزوده بالا از خصوصیت‌های مهم این طرح‌های سرمایه گذاری هستند.

سید امید شهیدی نیا با اشاره به اینکه طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است، اظهارداشت: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی توسعه زنجیره محصولات پایین دستی در شهرستان ماهشهر را به عنوان یک استراتژی کاربردی در اولویت قرار داده است.

وی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را در برگیرنده یک سوم ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور را دارد اظهار داشت: توسعه این صنعت طی ۲ دهه گذشته، رشد چشم انداز تعریف شده تا پایان امسال حجم تولید صنایع پتروشیمی در کشور باید به ۱۰۰ میلیون تن برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افزود: علاوه بر این میزان تولید صنایع پتروشیمی برابر با چشم اندازهای تعریف شده باید تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۳۵ میلیون تن افزایش یابد که در صورت تحقق این برنامه‌ریزی‌ها، بخش مهمی از نیاز صنعت پتروشیمی به تولید موارد پایه تامین می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه زنجیره محصولات پایین دستی پتروشیمی بر اساس نیاز صنایع داخلی انجام می شود تا از این طریق ضمن کاهش وابستگی کشور به واردات برخی کالاها، روند صادرات تولیدات این صنایع (طرح های سرمایه‌گذاری با محوریت پتروشیمی) را بیش از پیش فراهم سازد.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در محدوده‌ای به وسعت حدود ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در شهرستان بندر ماهشهر، شهر بندرامام خمینی (ره) قرار گرفته شده است.

این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت به ویژه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تامین منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی، جذب تکنولوژی‌های جدید و افزایش اشتغال ایجاد شده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، منطقه از طریق بندر امام خمینی (ره) و از آبراه خور موسی به آبهای آزاد بین المللی و ازطریق راه آهن سراسری به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد.

این منطقه به عنوان بخشی از استان خوزستان، همانند یک پایگاه استراتژیک و تاثیرگذار در مناطق نفت و گازخیز ایران عمل کرده و دستیابی به منابع نفت و گاز مواد اولیه و خوراک واحدهای صنعتی را بیش از پیش تسهیل می نماید.

خوزستان، تکیه گاه اقتصادی کشور

**آغاز عملیات اجرایی ساخت سه پتروپالایش در خوزستان

ساخت پتروپالایش در خوزستان با توجه به وجود شرکت های متعدد پتروشیمی مورد توجه دولت قرار گرفته است.

بر همین اساس توسعه پتروپالایش به عنوان پایین دست صنعت پتروشیمی در استان در دستور کار دولت قرار دارد و به همین منظور ساخت سه پتروپالایش در شهرستان های آغاجاری، رامهرمز و بهبهان آغاز شده است.

به گفته معاون عمرانی استاندار خوزستان یک هزار و ۶۰۰ میلیون یورو برای تامین اراضی مورد نیاز این سه پتروپالایش در نظر گرفته شده است.

محمد خانچی ادامه داد: اجرای این سه پروژه پتروپالایش در استان خوزستان منجر به ایجاد پنج هزار فرصت شغلی خواهد شد.

وی افزود: شرکت پتروپالایش ابوالفارس در شهرستان رامهرمز، فرآورده‌های نفتی شامل بنزین و گازوییل به ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز با حجم سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار، اشتغال مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر در صورت را فراهم می‌کند.

وی گفت: اجرای این پروژه علاوه بر تولید محصولات با ارزش افزوده، امکان رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی غیرمستقیم دیگر را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت نفت و گاز خاورمیانه در شهرستان آغاجاری به‌منظور اجرای طرح تولید فرآورده‌های سوختی از نفت خام اشاره‌ کرد و افزود: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار و ظرفیت تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه فرآورده‌های سوختی، یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی را در منطقه ایجاد می‌کند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه شهرستان آغاجاری از جمله مناطق محروم استان محسوب می‌شود گفت: اجرای این طرح در منطقه باعث رشد اقتصادی و همچنین رونق اشتغال در این شهرستان خواهد شد.

به گفته وی وزارت نفت با تخصیص خوراک مورد نیاز این پروژه موافق کرده است.

وی گفت: در صورت آغاز فعالیت این شرکت در شهرستان بهبهان که با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلار انجام خواهد شد، امکان ایجاد ۲ هزار فرصت شغلی در منطقه فراهم می‌شود.

پتروپالایشگاه به معنای پالایشگاه نفت است. اما معمولا منظور از واژه پتروپالایشگاه نسل جدیدی از پالایشگاه ها به حساب می آیند و بر یکپارچگی بین مجتمع های پالایش و پتروشیمی تأکید دارد. در مجتمع های پتروپالایشگاهی، هدف تنها تولید سوخت از جمله گاز مایع(ال پی جی)، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره نیست، بلکه در کنار چنین محصولاتی فرآورده های ویژه و خوراک‌های مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و شیمیایی نیز تولید و عرضه می‌شود.

در مجتمع های پتروپالایش، نفت خام به عنوان خوراک وارد واحدهای فرایندی متعددی می‌شود تا ترکیبی از محصولات سوختی و پایه پتروشیمی تولید شود.

توجه به توسعه ظرفیت پتروپالایشی می تواند باعث سودآوری بیشتر (بیش از ۲ برابر) و افزایش توان رقابت در بازار فراورده های نفتی باشد. در سال های اخیر بسیاری از کشورها ساخت پتروپالایشگاه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که یکی از دلایل آن سودآوری بالای این مجتمع‌ها است.

پتروپالایشگاه به معنای پالایشگاه نفت است ، اما معمولا منظور از واژه پتروپالایشگاه نسل جدیدی از پالایشگاه ها به حساب می آیند و بر یکپارچگی بین مجتمع های پالایش و پتروشیمی تأکید دارد.

در مجتمع های پتروپالایشگاهی، هدف تنها تولید سوخت از جمله گاز مایع(ال پی جی)، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره نیست، بلکه در کنار چنین محصولاتی فرآورده های ویژه و خوراک‌های مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و شیمیایی نیز تولید و عرضه می‌شود. در مجتمع های پتروپالایش، نفت خام به عنوان خوراک وارد واحدهای فرایندی متعددی می‌شود تا ترکیبی از محصولات سوختی و پایه پتروشیمی تولید شود.

توجه به توسعه ظرفیت پتروپالایشی می تواند باعث سودآوری بیشتر (بیش از ۲ برابر) و افزایش توان رقابت در بازار فراورده های نفتی باشد. در سال های اخیر بسیاری از کشورها ساخت پتروپالایشگاه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که یکی از دلایل آن سودآوری بالای این مجتمع‌ها است.

**بهره برداری و کلنگ زنی از ۱۱ پروژه عمرانی و زیربنایی در بندر امام خمینی(ره)

خوزستان با دارا بودن هفت بندر مهم تجاری و بین المللی یکی از استان های مهم بندریدر امر صادرات و واردات است.

بر اساس اعلام مدیرکل بنادر دریانوردی خوزستان برای این ۱۱ پروژه در مجموع ۳۶هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

بهروز آقایی گفت: یکی از این پروژه‌ها احداث جاده کمربندی بندرامام خمینی(ره) به آبادان به طول هشت کیلومتر با اعتباری بالغ بر یک هزار و۶۳۰ میلیارد ریال است که علاوه بر کاهش بار ترافیکی جاده‌ای، رفع گلوگاه‌های ترافیکی و ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای، موجب ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۰۰ نفر شده است.

وی افزود: بهره‌برداری از خط شماره٢ و سه کارخانه‌ تصفیه روغن خوراکی با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال از دیگر این پروژه ها بوده است که موجب ایجاد اشتغال برای ۳۵۰ نفر و رونق فعالیت‌ با ارزش افزوده در این مجتمع بزرگ بندری می‌شود.

مدیرکل بنادر دریانوردی خوزستان اظهار داشت: تعمیرات اساسی چهار پست اسکله در مجتمع بندری امام خمینی (ره) با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر پروژه‌ها بوده است که بهره‌برداری از آنها ضمن ایجاد ۶۰۰ فرصت شغلی جدید، به ظرفیت پذیرش بار در تخلیه اسکله‌های عملیاتی این مجتمع افزوده می‌شود.

وی گفت: همچنین بهره‌برداری از طرح آبیاری زیرفشار مجموعه فضای سبز با اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های عمرانی در بندر امام خمینی (ره) است که ضمن بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری موجب جلوگیری از هدررفت منابع خواهد شد.

آقایی افتتاح ۲ باب انبار ذخیره و نگهداری غلات، خط راه‌آهن داخلی و باسکول ریلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش ۴۴۲ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های این حوزه نام برد.

بنا به گفته بهروز آقایی مدیرکل بنادر خوزستان این پروژه‌ها موجب ارتقای جایگاه مجتمع بندری امام خمینی (ره) به عنوان کانون تخلیه و بارگیری غلات و نقش آن در محور ترانزیت شمال‌-جنوب انتقال غلات از کشورهای حوزه قفقاز و CIS به شمال و شرق آفریقا می‌شود.

بهره‌برداری از سیلوی ذخیره‌سازی غلات به ارزش ٣٣۵ میلیارد ریال با ایجاد ۲۲۰ فرصت شغلی از دیگر پروژه‌های عمرانی بود که زمینه را برای افزایش فعالیت‌های پشتیبانی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) فراهم می‌کند.

بهره‌برداری از سیلوی غلات ۱۰۰ هزار تنی به ارزش ۱۴۵ میلیارد ریال با ایجاد ۱۶۰ فرصت شغلی از دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) است که تاثیر به سزایی در توسعه روساخت‌های بندری و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی کالای اساسی در کشور دارد.

این چهار پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عمرانی دولتی به ارزش بیش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال شامل احداث پایانه تمام مکانیزه شماره ۲ غلات به ظرفیت پنج میلیون تن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش ۱۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال، احداث واحد تولید قیر و مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی به ارزش چهار هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، پروژه تعمیرات اساسی محوطه‌های باراندازهای آسفالتی و گراولی مجتمع بندری امام خمینی (ره) با اعتباری معادل سه هزار میلیارد ریال و همچنین تعمیرات اساسی هتل بزرگ بندرامام خمینی (ره) با اعتبار ۸۲۷ میلیارد ریال می شود، این پروژه‌ها در مجموع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌کنند.

بندر امام خمینی(ره) با ۳۸ اسکله فعال به طول هفت کیلومتر از بزرگترین بندرهای فعال ایران است که در جنوب خوزستان و در ساحل نیلگون خلیج فارس واقع است.

**بهره برداری از ابر پروژه آبرسانی غدیر در خوزستان

طرح آبرسانی غدیر به عنوان یکی از ابَر پروژه های کشور و یکی از طرح های مهم در سطح خاورمیانه در استان انجام گرفته است.

این طرح با هدف افزایش کیفیت آب شرب در مناطق جنوبی، مرکزی و غربی استان انجام شده است.

ابَر پروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شده است، طی یکسال اول دولت سیزدهم با دستور رییس جمهور و وزیر نیرو و نیز تزریق بودجه ویژه به این طرح شتاب زیادی گرفت و در شهریور ماه امسال به بهره برداری رسید.

نگاهی به اقدامات انجام شده طی یکسال گذشته برای شتاب بخشیدن به این طرح، نشان می دهد که در طرح غدیر سه چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است که در راستای اجرای طرح میان مدت با دستور رییس جمهور و وزیر نیرو قرار شد آبرسانی به غرب و جنوب استان با اولویت و سریعترین زمان ممکن انجام شود.

در طرح آبرسانی غدیر آب رودخانه دز که آبی بسیار با کیفیت است، به شبکه آبرسانی غرب خوزستان تزریق خواهد شد و سختی آب آشامیدنی مردم بعد از سالها به زیر هزار میکروموس بر سانتیمتر خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان درباره این طرح گفت: با توجه به هزینه بر بودن اجرای طرح انتقال آب دز به غرب استان در راستای اجرای طرح غدیر همواره یک رویا برای کارکنان سازمان آب و برق خوزستان محسوب می شد ولی با دستور وحمایتهای دولت و شخص رییس جمهور این رویا محقق شد.

به گفته عباس صدریان فر، تامین آب با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه برای افق ۲۵ ساله این طرح تعریف شد که با کار جهادی این سازمان این دبی که قرار بود ۲۵ سال آینده تامین شود از هم اکنون تامین شده است و مردم خوزستان ۲۵ سال زودتر از موعد مقرر به آب مورد نیاز خود دست یافتند.

با تکمیل این پروژه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان با اجرای این طرح ۱۸ شهرستان در غرب و جنوب خوزستان از آب شرب با کیفیت و کمیت بالا برخوردار خواهند شد که علاوه بر شهره روستاهای آن نیز از این آب بهره مند خواهند شد.

۴۸ روستای هویزه، ۷۶ روستای دشت آزادگان، ۳۸ روستای حمیدیه، ۴۵ روستای آبادان همزمان با اتصال آب به مناطق شهری از این طرح منتفع می شوند.

به گفته مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان، اکنون ۴۹۵ روستای غرب و جنوب غرب آماده اتصال به طرح آبرسانی غدیر هستند .

برای اجرای این طرح تا کنون ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که ۱۲ هزار میلیارد دیگر آن از محل اسناد خزانه تامین شده است.

برای این طرح که ۷۸ کیلومتر خطوط انتقال و همچنین احداث ۲ ایستگاه پمپاژ W۲و شهید چمران به همراه افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس اجرا شده است.

از جمله دستاوردهای این طرح آثار اجتماعی آن شامل ارتقای رفاه و کیفیت زندگی ساکنان روستاهای هدف، پیشگیری از مهاجرت و ایجاد محیط پایدار، آثار اقتصادی شکوفایی اقتصادی منطقه و رونق تولید، شکوفایی استعدادها و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های‌ خاص و ویژه هر یک از مناطق کشور در جای خود و آثار سیاسی و امنیتی، افزایش تعلق‌خاطر نسبت به سرزمین مادری و اعتماد به مدیریت کلان کشور، تقویت امنیت کشور با حفظ پراکنش جمعیتی به ویژه در مناطق مرزی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار