تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۲۶۲۰۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
‌وضعیت آب‌وهوایی ایران در روز دوشنبه ۱۴ آذر| سرمای شدید در غالب استان‌ها/ از تردد در جاده‌ها و تعطیلی مدارس چه خبر؟
 براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی امروز در بیشتر نقاط استان های نیمه شمالی و شرقی کشور به طور قابل توجهی کاهش دما خواهیم داشت و دمای هوا بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد سردتر از نرمال خواهد بود.

  براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی امروز در بیشتر نقاط استان های نیمه شمالی و شرقی کشور به طور قابل توجهی کاهش دما خواهیم داشت و دمای هوا بین 5 تا 10 درجه سانتیگراد سردتر از نرمال خواهد بود. اوج کاهش دما در استان های شمال شرقی و شرقی کشور خواهد بود که در این بخش‌ها شاهد یخبندان و برودت شدید هوا خواهیم بود. از روز سه شنبه بتدریج و با شدت کم از میزان کاهش دما کاسته شده و رفته رفته هوا با افزایش دما همراه خواهد شد.

بارش‌ها در غرب سواحل دریای خزر و برخی از مناطق شمال غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز ادامه دارد. در نوار شمالی کشور  هوا 5 تا 8 درجه سردتر خواهد شد. در جنوب‌ غرب کشور در برخی مناطق جنوب و شرق خوزستان، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و غرب فارس و هرمزگان رگبار و رعد و برق و وزش بادهای شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران امروز نیمه ابری در بعضی ساعات بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

بارش‌ها امروز در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، شمال قزوین، شرق خوزستان، جنوب چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی بوشهر، نیمه شمالی فارس، نیمه غربی کرمان و هرمزگان، به شکل باران و برف ادامه خواهد داشت و با ورود سامانه بارشی جدید از جنوب غرب، در جنوب کشور گسترش و تشدید می‌شود.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای برون شهری، عدم فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی زمستانی در ناوگان حمل و نقل و راهداریها، عدم تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و اطراف مسیل‌ها، پاک‌سازی و لایروبی شبکه کانال‌ها و آب راه‌ها، آمادگی دستگاه‌های امدادرسان توصیه کرده است.

ورود موجی ناپایدار از مناطق شمالی استان اصفهان

تحلیل نقشه‌های هواشناسی بیانگر ورود موجی ناپایدار از بعدازظهر یکشنبه از مناطق شمالی استان بوده که با خود افزایش ابر در سطح استان و بارش پراکنده و مه آلودگی را در بخشهای شمالی استان به همراه دارد.

موج بعدی در روزهای سه شنبه و چهار شنبه بتدریج در مناطق جنوب و غرب استان فعالیت خواهد داشت که با خود بارش پراکنده را به همراه دارد. بارش در مناطق سردسیر و ارتفاعات بصورت برف، خواهد بود.

بارش برف در محور‌های کوهستانی گلستان

عادل مصدقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: با ادامه فعالیت سامانه بارشی  تمام محور های استان باز است و بارش برف در محور های کوهستانی استان ادامه دارد.در محور های اصلی استان بارش باران ادامه دارد.

فعالیت برخی مدارس اردبیل دوشنبه غیرحضوری شد

براساس اطلاعیه روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل در این مدت فعالیت‌های آموزشی مدارس اردبیل، مشگین شهر، سرعین، نمین و هیر در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی از طریق شبکه آموزشی شاد انجام خواهد شد.

همچنین فعالیت آموزشی مدارس دوره اول و دوم متوسطه شهرستان سرعین و تمام دوره‌های تحصیلی منطقه ارشق و لاهرود در سری قبل از ظهر با یک ساعت تاخیر شروع خواهد شد.

بارش اولین برف پاییزی در قزوین

در آخرین روزهای فصل پاییز، دوشنبه 14 آذرماه، بارش برف در قزوین این شهر را سفید پوش کرد.به گفته‌ی کارشناس هواشناسی استان، بارشها تا فردا در برخی مناطق ادامه خواهد داشت.

همچنین مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین از تعطیلی مدارس نوبت صبح بخش‌های الموت شرقی و غربی شهرستان قزوین بدلیل بارش بارف و برودت هوا خبر داد. علیرضا عباسی با بیان اینکه همه مدارس نوبت صبح استان به جز الموت غربی و شرقی باز و فعال هستند اعلام کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس استان در سایر مناطق وجود ندارد و همه دانش آموزان مقاطع تحصیلی در شیفت صبح باید در کلاس درس حاضر شوند.

سرهنگ فرهاد ذاکری‌منش رییس پلیس راه قزوین نیز گفت: از نخستین ساعات بامداد امروز بارش برف و باران در سطح راه های اصلی، فرعی و روستایی استان آغاز شده و با توجه به برودت هوا، هم اکنون شاهد لغزندگی جاده ها نیز هستیم.

بارش‌ پاییزی در استان فارس

 اداره کل هواشناسی فارس از بارش باران در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: این سامانه بارشی از دیشب از سمت شمال غربی  وارد استان شده و امروز در نیمه شمالی و بخش‌هایی از مرکز استان فعال است.

اداره کل هواشناسی فارس با انتشار اطلاعیه سطح نارنجی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی به مدت چهاروز همراه با رگبار و رعد و برق و وزش بادشدید، بارش برف در ارتفاعات شمالی استان هشدار داد.

بارش برف در خراسان شمالی

کارشناسان هواشناسی در خراسان شمالی از بارش برف در سطح این استان خبر داد و گفت: ‌این بارش‌ها کماکان تا اواسط هفته ادامه خواهد داشت.همچنین رئیس پلیس راه استان خراسان شمالی نیز ‌گفته همه محور‌های استان لغزنده است و رانندگان با احتیاط برانند.به علت بارش برف و مه گرفتگی ئر گردنه‌های استان از جمله امین ا... و اسدلی سطح جاد‌ها لغزنده است.

بارش دوباره برف در البرز

 از ساعتی پیش بارش برف در نقاط مختلف البرز آغاز شده است. بارش‌های روز یکشنبه هم البرز را سفید پوش کرد و باعث انسداد محور جدید هشتگرد به طالقان شد.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز گفت: ترافیک در آزادراه کرج - تهران از کرج تا کیلومتر بیست و پنج این محور، نیمه سنگین؛ از این نقطه تا عوارضی قدیم تهران، نیمه سنگین و از این نقطه تا تهران نیز به همین صورت است. ترافیک در آزادراه تهران-کرج از پایتخت تا عوارضی قدیم این شهر، نیمه سنگین و از این نقطه تا کیلومتر 25 آزادراه، روان و از این نقطه تا کرج، نیمه سنگین گزارش شده است. ترافیک در آزادراه کرج-قزوین از ترمینال شهید کلانتری تا گلشهر، نیمه سنگین و عکس آن هم به همین صورت است.همچنین ترافیک در مسیر رفت و برگشت بین آبیک و طالقان روان است.

سمنان روی باران را دید

در هفتاد و سومین روز از پاییز ، مردم سمنان روز خود را با بارش باران آغاز کردند. با تداوم فعالیت سامانه بارشی، در سیزدهمین روز از آذر ماه ، در سمنان هم باران بارید و سبب خوشحالی مردم شد.این سامانه بارشی که تا روز دوشنبه فعال است سبب بارش باران در اغلب نقاط و بارش باران و برف در ارتفاعات و نواحی سردسیر و کوهستانی استان سمنان خواهد شد.وزش باد شدید و مه آلودگی  از دیگر پدیده های جوی این سامانه است

چتر بارش‌ها تا جمعه بر سر گیلان

محمد دادرس مدیرکل هواشناسی گیلان امروز گفت : سامانه هوای سرد و بارشی تا پایان هفته در گیلان ماندگار است. از فردا سه شنبه از شدت بارش‌ها در جلگه کاسته می‌شود، اما دامن سفید برف، همچنان تا پایان هفته در مناطق کوهستانی گیلان پهن است .
وی افزود: دمای هوا از پنج شنبه هفته گذشته تاکنون 8 درجه سانتی گراد کاهش یافته است .

جزییات تعطیلی مدارس در مشهد و خراسان رضوی

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: باتوجه به برودت هوا و بارش برف در استان، فردا دوشنبه 14 آذر 1401 شیفت صبح مدارس ابتدایی در نواحی هفت گانه مشهد مقدس و شهرستان ها و مناطق تبادکان، صالح آباد، چناران، طرقبه شاندیز، زبرخان، جلگه رخ، تربت جام، رضویه، احمدآباد و فریمان تعطیل است و مدارس متوسطه اول در جلگه رخ و احمد آباد و شهرستان کلات در کلیه مقاطع با دو ساعت تاخیر آغاز می شود.همچنین کلیه مدارس استثنایی در کلیه مقاطع در مناطق یادشده، در نوبت صبح روز دوشنبه 14 آذر 1401 تعطیل است.

همچنین سرپرست معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: با توجه به بارش شدید برف و برودت هوا چهار هزار و 260 مسافر گرفتار در محور تربت حیدریه به مشهد که بر اثر انسداد راه توسط یک دستگاه تریلی، در مسیری به طول 15 کیلومتر متوقف شده بودند،توسط نیروهای هلال احمر امداد رسانی شدند.

ابوالفضل رفیعی افزود: بر اثر قیچی کردن یک دستگاه تریلی در گردنه خماری، هر دو جهت محور دچار انسداد شده بود که تعداد هزار خودرو شامل 10 دستگاه اتوبوس و 990دستگاه خودروی سواری در بارش برف و سرمای هوا متوقف شده بودند.

وی ادامه داد: در میان این شمار دو بانوی باردار و دو بیماری قلبی بدحال توسط امدادگران هلال احمر و پرسنل اورژانس امدادرسانی و با بازگشایی معبر در طول سه کیلومتر به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شدند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار