تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۲۶۱۹۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تحقق اقتصاد دریامحور موجب توسعه تجارت خارجی می شود

 مشاور معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت تحقق اقتصاد دریامحور در دولت سیزدهم بیان کرد:توسعه تجارت خارجی کشور با ایجاد زنجیرهای از پروژه‌‎های زیرساختی اولویت‌دار که دربرگیرنده سواحل شرق تا غرب کشور خواهند بود به تحقق اقتصاد دریامحور منجر خواهد شد.

 محمد امینی رعایا یکشنبه در نشست با مدیران بنادر و دریانوردی خوزستان و متولیان امور دریایی در بندر امام خمینی(ره) افزود: سواحل و بنادر خوزستان نقش سرنوشت‌سازی در اقتصاد دریامحور دارد که باید به صورت کارشناسی به ظرفیت‌های کاربردی این استان توجه شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین پیگیری های جدی معاون اول رییس جمهور برای ارتقای سهم جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد دریامحور گفت:قرار گرفتن ایران در جایگاه اصلی اقتصاد دریامحور نیازمند طرح کلان و کاربردی است.

امینی رعایا اظهار داشت:تدوین این طرح با محوریت ارکان معاونت اول رییس جمهور در دست تهیه است که پیش از هرچیز باید نیازسنجی ها و ظرفیت های لازم به خوبی شناسایی و در کنار یکدیگر قرار گیرند.

مشاور معاون اول رئیس جمهور بیان کرد:به همین منظور، معاون اول رییس جمهور شورای توسعه سواحل مُکران را تشکیل داده و متولی آن نیز مشخص شده است.

وی افزود: همچنین در راستای تعیین متولی دیگر مناطق ساحلی کشوربا هدف نهایی شدن طرح کلان اقتصاد دریامحور، باید ظرفیت ها و نیازهای موجود در استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان نیز شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد.

امینی رعایا بیان داشت: سفر امروز به استان خوزستان در همین راستا انجام شده تا با تعامل و همفکری که صورت می گیرد، برنامه ریزی های لازم در حوزه تدوین این طرح انجام شود.

مشاور معاون اول رییس جمهور افزود: قطعا" در راستای اجرایی شدن این چشم انداز (اقتصاد دریامحور) باید پروژه های کاربردی و زیرساختی اولویت‌دار متعددی در استان‌های ساحلی از جمله خوزستان اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در حوزه منابع مالی با محدودیت هایی روبه رو است اظهار داشت:این در حالی است که بدون تکیه به منابع دولتی، ظرفیت‌های قانونی متعددی برای اجرا و بهره‌برداری از این پروژه ها وجود دارد.

امینی رعایا محدوده زمانی اجرای این پروژه ها دو تا سه سال عنوان کرد و گفت: باید توجه داشت که ارکان اجرایی معاونت اول رییس جمهور از ظرفیت تسهیل گری و رفع موانع احتمالی در پیشرفت پروژه های اولویت دار در حوزه تحقق اقتصاد دریامحور را برخوردار است.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: این استان از بنادر و جاده های ترانزیتی برخوردار است و می‌تواند واسطه اتصال بنادر هند و آسیای جنوب شرقی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشند.

سید سعید حسینی نژاد اظهارداشت: ایران یکی از اعضای اتحادیه اوراسیا است که این اتحادیه دربرگیرنده بازاری جمعیتی بالغ بر ۱۸۰ میلیون نفر است.

وی ادامه داد: اولویت های اقتصاد دریامحور را نمی توان تنها صادرات و یا واردات دانست بلکه بکارگیری از ظرفیت های موجود، فعالیت های تجاری کشورمان را با وسعت بیشتری همراه می کند.

حسینی نژاد اضافه کرد: کشورهای جنوب آسیای شرقی، می توانند از طریق ظرفیت هایی که در بنادر ایران بخصوص با محوریت خوزستان وجود دارد، دسترسی مناسبی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته باشند.

مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید صادق موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
0
در اهواز اکثر فروش دارو ها به نرخ مصوب نیست روی پاکت دارو یه قیمت و فروش دارو یه قیمت دیگر
:
:
:
آخرین اخبار