تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۲۶۱۷۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراحل طلاق توافقی در سال 1401 + شرایط و قوانین جدید
مراحل طلاق توافقی در سال 1401 + شرایط و قوانین جدید ، خدمات مشاوره حقوقی با بهترین وکیل شیراز حامد اسکندری
 مطلب زیر توسط وکیل طلاق شیراز و در مورد قانون جدید طلاق توافقی ۱۴۰۱ و شرایط جدید طلاق توافقی برای اطلاع شما تهیه شده است. تا قبل از سال 96 مراحل طلاق توافقی به شرح زیر بود: زوجین یا وكلای آن ها پس از تصمیم به طلاق توافقی جهت شکایت به دادگستری الکترونیکی قضایی مراجعه می کردند. سپس زوجین پس از شکایت و تعیین شعبه، به دادگاه مراجعه و اقدامات لازم را انجام می دادند، پس از اتمام کار، مدرکی مبنی بر عدم امکان میانجی گری به دست می آوردند و پس از تصمیم زوج یا وکلای آنان، به دفاتر اجرای حکم مراجعه می کردند.

می دانید که هر قانونی با گذشت زمان می تواند تغییر کند و دلیل آن این است که قوه قضائیه و قوه مجریه با تجربه پرونده های مختلف قضایی نقاط ضعف و قوت قوانین قابل اجرا را درک کرده و سعی کرده اند تا آنها را بهبود بخشد. قوانین جدید طلاق توافقی از این قاعده مستثنی نبوده و در سال های اخیر تغییراتی درآن به وجود آمده است که در این مقاله به آن می پردازیم.

مراحل طلاق توافقی

قوانین جدید طلاق توافقی 1401

طبق ماده 25 قانون حمایت از خانواده، زمانی که زن و شوهر تقاضای طلاق توافقی می کنند، قبل از ارائه درخواست باید به مرکز مشاوره مراجعه کنند و امکان ثبت درخواست طلاق توافقی قبل از مراجعه وجود ندارد. در مرکز مشاوره در حال حاضر و بر اساس قانون جدید طلاق توافقی مورخ سال 97، از طریق بخشنامه 55/13104/9000 ارسالی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این دفاتر می توانند تقاضای طلاق توافقی را ثبت نمایند.

امروزه در مراحل طلاق توافقی نسبت به گذشته تغییراتی ایجاد شده است. در قوانین جدید طلاق توافقی، اخذ گواهی عدم انصراف طلاق از مراکز مشاوره خارج از دادگاه الزامی است. این گواهی یکی از مدارک مورد نیاز برای دادخواست طلاق است و زوجین بدون آن نمی توانند اقدام کنند.

بنابراین از این پس زوجین متقاضی طلاق توافقی باید در محل اعسار ثبت نام کنند و پس از گذشت حدود یک ماه، زوجین دوره مشاوره روانشناسی دعوت به صلح و سازش را آغاز می کنند. لذا بر اساس ماده 25 قانون حمایت خانواده مصوب 92، مشاوره قبل از مراحل طلاق توافقی الزامی است. مراجعه به این مراکز مشاوره و غربالگری فقط در طلاق توافقی الزامی است و در حال حاضر برای طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زن اجباری نیست و همچنان به روش قبلی ثبت می شود.

سایت تنظیم زمانبندی طلاق توافقی

بر اساس قوانین جدید طلاق توافقی، پس از ثبت نام در سامانه تصمیم گیری به نشانی zaman.behzisti.net و انتخاب شرکت مشاور، به صورت خودکار کد رهگیری به آن ها داده می شود. زن و شوهر در زمان مقرر به مرکز تعیین شده مراجعه می کنند و پس از پرکردن فرم های لازم، دلایل جدایی را از آن ها می پرسند و سپس اطلاعاتی در مورد مشاوره خانواده به آن ها می دهند.

معمولاً این جلسات 4 یا 5 جلسه می باشد، اما بر اساس شرایط زوجین و برای رسیدن به مصالحه احتمالی، بسته به تشخیص مشاور، می توان جلسات بیشتری را سفارش داد. در این جلسات یک مشاور متخصص علت اختلافات زوجین را بررسی می کند و علت اصلی مشکل را پیدا می کند. او سعی خواهد کرد مشکل را حل کند و آن را به زندگی بازگرداند. این دلیل اصلی مشاوره اجباری قبل از درخواست در تصمیم گیری جدید در مورد شرایط طلاق توافقی است.

در صورتی که مشاوره خانواده نتواند از طلاق زوجین جلوگیری کند و زوجین بر طلاق اصرار داشته باشند، گواهی طلاق عدم انصراف توسط مرکز غربالگری صادر می شود؛ و پس از صدور گواهی عدم فسخ طلاق، زوجین تقاضای طلاق توافقی خود را ثبت می کنند.

زوجین می توانند به دو صورت حضوری و غیر حضوری در این سازمان ثبت نام کنند:

  1. ثبت نام در سامانه مداخله در شرایط طلاق ( سایت تصمیم ) و کسب اطلاعات لازم.
  2. مراجعه حضوری افراد به مجموعه های مشاوره خانواده اداره بهزیستی.

شرایط طلاق توافقی

عدم حضور در جلسات مشاوره قبل از طلاق توافقی

بر اساس قوانین جدید طلاق توافقی، جلسات مشاوره برای شرایط طلاق توافقی الزامی است و حضور زوجین در جلسه مشاوره برای اخذ گواهی عدم انصراف الزامی است. عدم شرکت در مشاوره طلاق یا عدم حضور زوج در مشاوره طلاق به منزله انصراف از درخواست مشاوره طلاق است.

در صورت عدم شرکت زوجین در مصاحبه ها، مراکز مشاوره نسبت به صدور گواهی عدم بازگشت اقدام نمی کنند و بدون اخذ گواهی عدم مراجعه امکان درخواست طلاق توافقی وجود ندارد.

به نقل از پایگاه خبری خبر آزاد: روند طلاق توافقی بر اساس قانون جدید حق طلاق زن پیگیری می شود. در صورتی که زوجه از این امتیاز برخوردار باشد، این فرایند ساده تر می شود. همچنین توافقاتی که در رابطه با طلاق انجام می گیرد، این فرایند را بسیار ساده تر می سازد.

صدور حکم طلاق در پرونده هایی که حق طلاق زن مطرح باشد و زوجین برای طلاق توافق کنند، بین 3 تا 4 ماه طول می کشد. حضور یک وکیل طلاق در رابطه با این پرونده ها بسیار اهمیت دارد و این پروسه را سریع تر خواهد کرد. با حضور یک وکیل طلاق ، پرونده های طلاق توافقی یک ماه بیشتر زمان نمی برند.

شرایط طلاق توافقی با وکیل طلاق شیراز

طبق قانون جدید طلاق توافقی، در صورتی که زوجین قصد طلاق توافقی را داشته باشند، مشاوره قبل از طلاق الزامی است. زیرا بدون اخذ گواهی طلاق مبنی بر عدم انصراف نمی توان دادخواست طلاق داد. اما در صورتی که زوجین به یک وکیل طلاق متخصص در شیراز ، برای تعیین وقت و شرکت در مشاوره طلاق وکالت بدهند، نیازی به ثبت نام در سایت تصمیم نیست.
وکیل مجرب طلاق در شیراز می تواند کلیه مراحل طلاق توافقی را در کمترین زمان ممکن بدون حضور زوج انجام می دهند.

آیا می توان بدون مراجعه به دادگاه طلاق گرفت؟

خیر، طبق قوانین جدید طلاق توافقی برای اخذ گواهی عدم امکان سازش باید به دادگاه مراجعه کرد و زوجین بدون داشتن گواهی از دادگاه نمی توانند طلاق را ثبت کنند و دفاتر طلاق نیز بدون این گواهی نمی توانند طلاق صادر کنند.

https://behtarinvakileshiraz.ir/

نکات مهم در مورد قوانین جدید طلاق توافقی

  1. در صورتی که زوجین از شرایط طلاق توافقی پشیمان شوند و یکی از زوجین برای ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه نکند، امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت. مگر این که زن در شرایط ضمن عقد خود ، حق طلاق داشته باشد.
  2. اگر زن در مراحل طلاق توافقی مهریه خود را بخشیده باشد و حق تقاضای مهریه خود را از دست بدهد، نمی تواند در عدّه به هر چیزی که بخشیده برگردد.
  3. در صورتی که زن و شوهر پس از صدور طلاق و قبل از اجرای صیغه طلاق استعفا دهند، طلاق فاقد عواقب قانونی، تمام توافقات و به موجب قانون باطل است.
  4. برای اجرای حکم طلاق حضور 2 شاهد الزامی است و یکی از شرایط طلاق توافقی این است که زن در زمان اجرای حکم طلاق، عادت ماهانه نداشته باشد.
  5. در مورد حذف نام زن از شناسنامه باید به خاطر داشت که حذف نام زن از شناسنامه، تنها در صورتی امکان پذیر است که زن باکره باشد، در غیر این صورت فقط با ازدواج جدید می توان نکاح و طلاق قدیمی را حذف کرد.
  6. توجه داشته باشید رأی طلاق توافقی به مدت 3 ماه اعتبار دارد و در صورت عدم اعلام طلاق از سوی زوجین ظرف مدت 3 ماه رأی صادره لغو می شود.

جمع بندی نهایی

مراحل طلاق توافقی بر اساس قانون حمایت از خانواده انجام می شود، اما در قوانین جدید طلاق توافقی ۱۴۰۱ زن و شوهر باید ابتدا در سامانه «تصمیم» ثبت نام کنند و پس از شناسایی مرکز غربالگری گواهی عدم انصراف دریافت کنند.

در این مقاله سعی شد، شرایط طلاق توافقی و تغییرات آن در سال های اخیر مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال باید بدانید که تمامی مراحل طلاق توافقی با کمک وکلای مجرب قابل ارائه است و می توانید خود را از کارهای خسته کننده اداری رها کنید، در غیر این صورت در تمامی مراحل مشاوره با بهترین وکلای طلاق را فراموش نکنید.

جهت دریافت مشاوره حقوقی با حامد اسکندری وکیل در شیراز  اینجا کلیک کنید. 

:
:
:
آخرین اخبار