تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۲۶۱۷۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اثر تولید ماهی تیلاپیا در سبد مصرفی خانوار چیست؟


با توجه به ارزان بودن گونه تیلاپیا، توسعه تولید این نوع ماهی می تواند نقش مهمی در سبد مصرفی خانوار ایفا کند.

بحث پرورش ماهی تیلاپیا در ایران به حدود ۱۳ سال قبل برمی‌گردد و نخستین بار در سال ۸۷ پرورش ۴۰ هزار قطعه از ماهی تیلاپیا به منظور تحقیقات در کشور اجرایی شد. اجرای این پروژه منوط به شرایطی از جمله نگهداری این گونه در شرایط بسته و محدود بود که مقرر شده بود در صورت اثرات زیان بار این گونه بر محیط زیست  از پرورش این ماهی در ایران جلوگیری شود.

با توجه به اخذ مجوز تولید تیلاپیا در ۴ استان کشور، میزان واردات نسبت به سال های قبل کاهش چشمگیری داشته است و برآورد می شود که با افزایش تولید این گونه اقتصادی در سال های آتی، کاهش واردات کماکان استمرار یابد.

بنابر آمار سازمان شیلات، طی سال های ۹۶ و ۹۷ بیش از ۷۵ هزار تن تیلاپیا وارد کشور شد که این میزان در سال گذشته به ۱۰ درصد رسید. همچنین در ۶ ماهه امسال کمتر از ۵ هزار تن تیلاپیا وارد شده است چرا که واردات بدلیل تعرفه و عوارض گمرکی صرفه اقتصادی ندارد.

آقای بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات می گوید: سال گذشته ۷۰۵ تن تیلاپیا در کشور تولید شد که به نظر می رسد واردات فیله تیلاپیا کاهش یافته است.

تولید تیلاپیا به ۸۰ هزار تن می رسد/ تیلاپیا در افزایش سرانه مصرف تاثیر بسزایی دارد

آقای سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات گفت: بعد از سفر رئیس جمهور به یزد، تولید تیلاپیا را بصورت پایلوت در این استان انجام می دهیم، هرچند اختلاف نظرهای کارشناسی در این زمینه داریم.

به گفته او، با توجه به مدیریت حوزه تکثیر، گونه های پرورشی و تک‌جنسی در استان هایی که دسترسی به آب های آزاد ندارند یا مشکلی برای زیست بوم ایجاد نمی کنند، فرصتی است که به جدیت دنبال می شود.

حسینی می گوید: برآوردها حاکی از آن است که با رفع مسائل و مشکلات فرابخشی سازمان از جمله اغناسازی افکار عمومی و صدور مجوزهای محیط زیست ظرف سه سال آینده تولید به ۸۰ هزار تن برسد.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه تیلاپیا به عنوان ماهی ارزان قیمت در افزایش سرانه مصرف آبزیان نقش مهمی ایفا می کند، گفت: تولید تیلاپیا در داخل علاوه بر جلوگیری از خروج ارز موجب شده تا ماهی ارزان به عنوان پروتئین سالم در سفره مردم قرار گیرد.

تولید تیلاپیا تاثیری در تولید قزل آلا ندارد

آقای آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: تولید تیلاپیا در داخل به سبب رقابت پذیری مشکلی در بازار قزل آلا ایجاد نمی کند.

به گفته او، واردات تیلاپیا با ارزهای ارزان، تولید را دچار چالش می کند.

نبی زاده با بیان اینکه رغبتی برای واردات تیلاپیا نیست، گفت: در شرایط کنونی واردات تیلاپیا به سبب تعرفه بالا صرفه اقتصادی ندارد که همین امر منجر به کاهش چشمگیر واردات در سال های اخیر شده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی می گوید: علی رغم آنکه تیلاپیا ارزانترین ماهی در سبد خانوار محسوب می شود، اما با اعمال تعرفه واردات صرفه اقتصادی ندارد.

نبی زاده گفت: بنابر آمار بیشترین میزان واردات تیلاپیا مربوط به سال ۹۵ رقمی‌بالغ بر ۱۴ هزار تن بود که بعد از اعتراض تولیدکنندگان ماهیان سردآبی هیچ گاه بالای ۵ هزار تن نرسید.

در سال های اخیر واردات ماهی تیلاپیا که در تجارت  جهانی به ماهی فقرا مشهور است، با گلایه مندی تولیدکنندگان ماهیان سردآبی روبرو شده که پس از اعتراض های مکرر با اعمال تعرفه، واردات تیلاپیا تا حدی کاهش یافت. حال توسعه تولید این گونه ارزان در ۴ استان کشور نقش مهمی در سبد مصرفی خانوار دارد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار