تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۶۱۶۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش پرداختی بیماران در برخی دارو‌ها با تغییر پایه پوشش بیمه ای


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پرداختی از جیب بیمار در مورد بیش از ۲۰۰ قلم دارو، بین ۲ تا ۸۶ درصدی کاهش یافت.

سید حیدر محمدی با بیان این که هدف از اجرای طرح دارویار، تغییر سیاست‌های ارزی و عدم افزایش پرداختی از جیب بیمار بود، گفت: با اجرای طرح دارویار ارز دولتی واردات و تولید نیمایی و یارانه دارو به انتهای چرخه مصرف (مردم) منتقل شد. در حال حاضر ۹۵ درصد از دارو‌های مصرفی در تحت پوشش طرح اصلاح سیاست‌های ارزی قرار گرفته اند.

وی افزود: حدود یک هزار و ۷۰۰ قلم دارو در کشور، تحت پوشش بیمه نبودند که در این بین مانند چاقی و لاغری و ویتامین‌ها در دسته مکمل‌ها بودند، اما تغییر قیمت ۳۶۶ قلم مابقی این اقلام که اضطرار درمانی داشتند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

معاون وزیر بهداشت در خصوص برخی اظهارات مبنی بر عدم پوشش بیمه تعدادی از دارو‌ها پس از اجرای طرح دارویار تصریح کرد: این دارو‌ها از ابتدا هم مشمول ارز ترجیحی نمی‌شدند که در انتهای زنجیره نیز پوشش بیمه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان یک امر طبیعی است، اما نباید این افزایش هزینه‌ها به افزایش قیمت دارو ختم شود. افزایش قیمت دارو توسط بیمه‌ها پوشش داده شده و تنها بار مالی آن متوجه دولت می‌شود.

محمدی در خصوص کمبود اسپری‌های تنفسی گفت: در مقاطعی دچار کمبود اسپری‌های تنفسی شده بودیم که با افزایش تولید و واردات، این کمبود‌ها بر طرف شد و تا زمانی که تولید نیاز کشور را برطرف کند، واردات نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی با اصلاح سیاست‌های ارزی انسولین قلمی وارداتی، قیمت این اقلام دچار افزایش شد، اما برای بیمارانی دارای نسخه با قیمت‌های قبل عرضه می‌شوند و انسولین قلمی ۲۲۰ هزار تومانی با قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به بیماران فروخته می‌شود.

​پیشرفت تولید دارو‌های گیاهی به نسبت افق برنامه ششم توسعه در حوزه طب سنتی

وی با اشاره به تمایل بخشی از جامعه برای استفاده از خدمات طب سنتی گفت: متقاضی فرآورده‌های سنتی در ایران زیاد است و پیش از این، دارو‌های گیاهی به شکل سنتی در داروخانه‌ها توزیع می‌شد که در حال حاضر به شکل فرآوری شده، توزیع می‌شود.

محمدی با بیان این که در تولید دارو‌های گیاهی به نسبت افق برنامه ششم توسعه در حوزه طب سنتی پیشرفت ۲۰۰ درصدی داریم، یادآور شد: از افق سال ۱۴۰۴ برای تولید فرآورده‌های طب سنتی بسیار جلوتر هستیم و حدود ۲ هزار پروانه محصولات طب سنتی به وسیله ۴۰۰ شرکت تولید کننده از سوی سازمان غذا و دارو صادر شده است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار