تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۲۶۱۶۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برگزاری جشنواره " طعم کتاب " در مناطق عشایری خوزستان
 مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: جشنواره" طعم کتاب با عشایر" هر ۲ هفته یکبار در یکی از شهرستان های شمال خوزستان که میزبان عشایر هستند برگزار می‌شود.

 عباس حسین زاده سه شنبه در آیین افتتاحیه این جشنواره که در ۲۰ کیلومتری غرب کرخه در اطراف شهرستان شوش برگزار شد بیان کرد: استان خوزستان در نیمه دوم سال میزبان عشایر کوچ نشین است و کتاب هدیه و ارمغان اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان برای هر مهمان و مراسمی است.

وی گفت: در قالب این جشنواره کتابداران کتابخانه های عمومی با کوله باری از اقلام فرهنگی به استقبال عشایر می روند تا در اعتلای فرهنگ کتابخوانی گامی موثر بردارند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان اظهار داشت: این اداره کل با شناسایی نقاط متراکم خوزستان که عشایر حضور بیشتری در آنجا دارند شهرستان های میزبان را شناسایی و این جشنواره را برگزار می کند.

حسین زاده با بیان اینکه وارگاه یا وارگه اصطلاحی است که به نقاط متراکم از حضور عشایر و تعدد چادرهای خانوارها گفته می شود ادامه داد: این نقاط در اطراف شهرستان های شمال استان خوزستان بیشتر به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه در هر وارگاه حدود پنج هزار نفر در قالب یک هزار خانوار عشایری زندگی می کنند افزود: این عشایر از سمت همدان و بروجرد راهی خوزستان شده و اداره کل کتابخانه های خوزستان در این نقاطط جشنواره طعم کتاب با عشایر را برگزار می کند.

حسین زاده، بیان کرد: کتابخانه ها برای ارائه خدمات به همه اقشار جامعه و حضور مطلوب در بین مردم از چارچوب و ساختار فیزیکی خود خارج می شوند و در میان مردم حضور می یابند.

وی افزود: در این خدمت فرهنگی علاوه بر اجرای برنامه های کتابخانه ای در میان عشایر، افراد بازمانده از تحصیل نیز شناسایی شده و به آموزش و پرورش معرفی می شوند تا راهکار لازم برای ادامه تحصیل و باسواد شدن کودکان عشایری فراهم شود.

علی سعدی رئیس اداره امور عشایر شهرستان شوش نیز در این آیین از کوچ نشینی به عنوان یک زندگی سنتی و با اصالت نام برد و گفت: از فرصت کوچ نشینی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین عشایر می توان استفاده کرد.

در ادامه مراسم از پوستر جشنواره "طعم کتاب با عشایر" رونمایی شد.

اجرای قصه گویی ،نقاشی و رنگ آمیزی، معرفی کتاب، مسابقه طناب کشی، فوتبال دستی و بازی های فکری در میان کودکان عشایری از دیگر برنامه های این جشنواره است.

همچنین در پایان این جشنواره کتابداران با توزیع اقلام بهداشتی در میان بانوان عشایری، به آموزش نکات بهداشتی و سلامت پرداختند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار