تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۲۶۱۴۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازار پرتلاطم مرغ آرام گرفت
بازار پرتلاطم مرغ آرام گرفت

  مرغ هر از چند گاهی تصمیم می‌گیرد که در صدر اخبار قرار گرفته و از سفره‌های مردم پرواز کند، بازار مرغ مجددا و برای چندمین بار در طول سال‌های اخیر متلاطم شد، در شهریورماه زمزمه‌های کمبود مرغ به گوش می‌رسید و شاهد نجومی شدن قیمت مرغ در برخی استان‌های کشور بودیم، مرغداری‌ها جوجه‌ریزی را کاهش داده بودند و پیش‌بینی می‌شد در آبان‌ماه با کاهش چشمگیر این محصول در استان مواجه شویم.

به گزارش ایسنا، با توجه به آزاد شدن قیمت نهاده‌های دامی و اینکه نیاز کشور در برخی نهاده‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود، مشکل در واردات و همچنین قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده مرغ می‌گذارد، تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها در سال‌های اخیر یکی از موضوعات پرچالش در بسیاری از نقاط کشور بود.

یکی دیگر از مشکلاتی که مورد گلایه واحدهای مرغداری در استان محسوب می‌شود، افزایش قیمت تمام شده محصول است، همچنین قیمت مرغ در چهارمحال و بختیاری نسبت به برخی استان‌های مجاور تفاوت دارد و همین مسئله موجب می‌شود تا مرغ تولیدی از استان خارج و روانه بازار آن‌ها شود.

افزایش چشمگیر قیمت مرغ موجب شد تا تقاضا برای این محصول کاهش پیدا کند، این کاهش تقاضا همچنین باعث شد تا مرغداران مرغ خود را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب در چهارمحال و بختیاری به‌فروش برسانند و دچار ضرر و زیان نیز شوند.

در گذشته روزانه ۸۰ تن مرغ در چهارمحال و بختیاری کشتار و توزیع می‌شد، اما در اردیبهشت سال‌جاری کشتار به حدود ۲۵ تا ۳۰ تن در روز رسید که در بلندمدت موجب آسیب به تولیدکننده شد، این مسئله کاملا قابل پیش‌بینی بود.

باتوجه به اینکه مشکلی برای تولید مرغ در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، صادرات این محصول می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا واحدها با ظرفیت کامل اقدام به جوجه‌ریزی کنند و مازاد تولید خود را پس از تامین نیاز استان صادر کنند.

کاهش قیمت مرغ در چهارمحال و بختیاری

محمدکاظم منزوی- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاهش قیمت مرغ و رفع نگرانی بابت کاهش جوجه‌ریزی در استان، اظهار کرد: جلسات متعددی با زنجیره تولید، توزیع و فروش مرغ در استان برگزار و مصوب شد، اگر قیمت مرغ به هر دلیلی مانند کاهش عرضه و تقاضا، افزایش تولید و ... در استان‌های مجاور کاهش داشت، باید قیمت با این استان‌ها تنظیم شود.

وی افزود: در چند هفته اخیر قیمت مرغ در استان اصفهان به‌شدت کاهش پیدا کرد، بعد از ثابت شدن قیمت در استان مجاور، قیمت مرغ در چهارمحال و بختیاری نیز کاهش پیدا کند، البته بنای ما حمایت از تولیدکننده است و نمی‌خواهیم به مرغداران فشار بیاوریم، زیرا اگر سر حلقه دچار مشکل شود، کشتار و فروش مرغ نیز صورت نمی‌گیرد.

منزوی در ادامه با بیان اینکه قیمت دلار مجددا دچار افزایش قیمت شده است، گفت: در حال رایزنی هستیم تا با بالا رفتن قیمت نهاده به مرغداران کمک کنیم، اگر قیمت نهاده افزایش پیدا کند، ناچار به افزایش قیمت مرغ خواهیم بود.

معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ۱۰۰ واحد مرغداری توسط جهادکشاورزی برای احیا شناسایی شده است، عنوان کرد: احیای واحد مرغداری با واحد صنعتی متفاوت است، برای مثال اگر واحدی اقدام به جوجه‌ریزی کرد، باید بازار فروش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تولید قراردادی مرغ را از طریق استان‌های مجاور پیگیری کنیم، مرغداری‌ها با واحدهای تولیدی بزرگ، دانشگاه‌ها و ... قرارداد منعقد کنند و تولید خود را به آن‌ها بفروشند.

کاهش قیمت جوجه‌ یکروزه در کشور

حسین برزگر- رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کاهش قیمت مرغ به‌صورت کشوری است، اظهار کرد: یکی از دلایل این کاهش قیمت افزایش جوجه‌ریزی است، همچنین به‌علت اجرای طرح کارآمدسازی یارانه‌ها و سرد شدن هوا تقاضای مرغ نیز کاهش داشت که این مسئله در کاهش قیمت موثر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کاهش قیمت جوجه یکروزه نیز در کاهش قیمت مرغ موثر بود، گفت: قیمت جوجه یکروزه از ۱۸ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسید.

وی با تاکید بر اینکه برای تولید مرغ برای تامین نیاز صنف و صنعت در چهارمحال و بختیاری مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: مرغ برای مصرف صنف و صنعت در سامانه رهتاب قرار می‌گیرد.

برزگر با اشاره به اینکه واحدهای مرغداری به‌صورت دوره‌ای جوجه‌ریزی می‌کنند، تاکید کرد: همه واحدها نمی‌توانند به‌طور همزمان تولید کنند، در ماه‌های مختلف سال طبیعتا یک دوازدهم تا یک ششم ظرفیت فعال می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از چهار میلیون ظرفیت جوجه‌ریزی در این استان، ماهانه یک میلیون وارد چرخه تولید می‌شود، واحد تعطیل به‌ندرت نداریم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار