تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۲۶۱۴۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمدامین حیات مقدم پژوهشگر سیاسی:
چرا فریدون جم وزارت دفاع را نپذیرفت
فریدون جم به انگلیسی و فرانسه تسلط داشت. او عاشق نظامی بودن بود و علاقه فراوان داشت کتب نظامی را مطالعه کند. فریدون جم سفیر ایران در اسپانیا بود و در آنجا بر زبان اسپانیولی...

 احسن نیوز: محمدامین حیات مقدم پژوهشگر سیاسی/ فریدون جم به انگلیسی و فرانسه تسلط داشت. او عاشق نظامی بودن بود و علاقه فراوان داشت کتب نظامی را مطالعه کند. فریدون جم سفیر ایران در اسپانیا بود و در آنجا بر زبان اسپانیولی نیز مسلط شد. او حافظه‌ای بالا داشت و اشعار زیادی نیز حفظ بود.

ارتشبد جم فردی مهمان نواز. مردم دار بود و هر شب از ساعت پنج بعد از ظهر تا نه شب افراد مختلفی در خانه او مهمان بودند که برخی نیز سمت خاصی نداشتند، ولی او ایشان نیز تکریم و احترام میکرد. تیمسارجم مدتی فرمانده لشکر نیروی زمینی ارتش در مهاباد بود.

او بعد از مدتی جانشین رئیس ستاد ارتش شد و بعد از تیمسار آریانا رئیس ستاد ارتش ایران شد. تیمسار جم تیمسار ازهاری را که بازنشسته شده بود را اعاده کرد و جانشین خود نمود. در دوران ریاست تیمسار جم بود که محمد رضا دستور داد که دو هزار تانک چیفتن خریداری شود.

موتور تانک چیفتن آمریکایی و بدنه که اصل قیمت را در بر میگرفت انگلیسی بود و سود فروش به انگلیس میرسید و وابسته نظامی آمریکا که سرهنگ دو بود مرتب از این تانک ایراد میگرفت و نظر تیمسار جم را در مورد این تانک منفی کرده بود.

پس از مدتی تیمسار جم از ریاست ستاد ارتش کنار رفت و برخی گفته اند که اداره دوم ارتش برای او و شخص دیگری به نام ناظم پرونده کودتا ساخته بودند که پس از آن جم با لابی گری فردوست در نزد شاه در اسپانیا سفیر شد و پنج سال در آنجا بود.

پس از پایان کار جم در اسپانیا به عنوان سفیر او به انگلستان رفت و در لندن ماند و او شهروند اسپانیا نیز شده بود و به او پاسپورت سیاسی اسپانیا داده بودند. برخی دلیل کنار گذاشتن جم از ریاست ستاد ارتش را مخالفت او با خرید تانک چیفتن گفته اند.

تیمسار جم در نزد پادشاه با این خرید مخالفت میکرد. جم پس از سفیر ایران در اسپانیا پیشنهاد وزارت دفاع در دولت بختیار را نپذیرفت. جم بعد از طلاق از شمس (خواهر شاه) بار دیگر ازدواج کرد و در لندن فوت کرد و در دوران انقلاب در ایران نبود.

بسیاری گفته اند که تمیسار جم تسلط بالایی بر امور نظامی داشت و از لحاظ سواد فوق العاده قوی بود. شاید دلیل نپذیرفتن سمت وزیر دفاع دولت بختیار از روی آینده نگری و یا اطلاعات خاص تیمسار جم بود، زیرا او از لحاظ رفاقت با اقشار مختلف و سیاستمدارن داخلی و خارجی قوی بود و میتوانست تحلیل‌های خاص بعد از گرفتن اطلاعات از سوی سرویس‌های خاص انجام دهد.

 منبع:فردانیوز

:
:
:
آخرین اخبار