تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۲۶۱۳۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجازه تکرار «گتوند» دیگری در کشور را نمی‌دهم
  و بویراحمد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:هیچگاه دنبال تکرار «گتوند» دیگری در کشور نیستم و اجازه نخواهم داد.

«علی سلاجقه» در حاشیه بازدید از موزه حیات وحش و طبیعی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگاران افزود: استان کهکیلویه و بویراحمد را از لحاظ تنوع زیستی، توپوگرافی، شرایط اقلیمی و داشتن مدار شریف دوستدار منابع طبیعی و محیط‌زیست بعنوان قلب زاگرس می‌شناسم.

وی اظهار کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به حفظ محیط زیست، منابع آب، حیات وحش و مراتع عرق ملی و منطقه‌ای دارند که برای ما یک دستاورد است به خصوص در مواقع آتش سوزی جنگل ها همیشه در کنار مسئولان و حتی جلوتر از آنها بودند.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی‌های نفت و گاز گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در این خصوص قانون هوای پاک خیلی از تکالیف را مشخص کرده است، این قانون ۱۶۷ تکلیف برای ۲۳ دسته دارد که یکی از ۱۱ دستگاه اصلی این قانون وزارت نفت است و این وزارتخانه در زمینه بهینه سازی سوخت و کیفی سازی سیستم ها در شهرستان گچساران باید گام بردارد و خوشبختانه با رویکرد دولت سیزدهم در بحث سوخت مازوت، مازوت سوزی تا هفته قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است.

زمان آلوده کردن محیط زیست و در رفتن تمام شد

سلاجقه تصریح کرد: در زمینه مسائل زیست محیطی کشور، زمان آلوده کردن محیط و در رفتن تمام شده است، محیط زیست یک سرمایه کلان کشور است البته کشور نیاز به توسعه زیرساخت‌ها دارد که باید انجام شود اما وقتی انجام می شود باید خسارات وارده به منابع، تنوع زیستی و منظر از دست داده شده جبران شود. از این به بعد قبل، حین و بعد از اجرای پروژه پایش را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: یکی از سوخت‌های اصلی کشور ما سوخت فسیلی است که باید استفاده کنیم، در زمینه گاز، نیروگاه های گاز سوز چون زیرساخت ها توسعه پیدا نکرده ناچاریم بعضی اوقات از سوخت مازوت استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست عنوان کرد:  شهرستان گچساران منطقه نفت و گاز خیز است و سازنده های زمین شناسی این منطقه بسیار حساس است که دست کاری کردن این سازنده ها حساس هستند و منابع آب و خاک ما را از بین می‌برد.

سلاجقه ادامه داد: در شهرستان گچساران وزارت نفت مکلف است که از دستگاه‌های فیلتراسیون به نحوه مطلوب استفاده کند و پایش را انجام دهد و از رها کردن پساب به منابع آب و خاک جلوگیری کند که ایجاد تصفیه خانه ها در دست پیگیری است و اجازه نمی دهیم.

آفت جنگل‌های زاگرس در دستور کار محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی

وی در خصوص آفت جنگل‌های بلوط زاگرس و بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: یکی از تنش‌های اصلی که برای درخت و پوشش جنگلی که اتفاق می افتاد، کمبود آب است، وقتی منابع آب و تغذیه آبی گیاه با مشکل مواجه شود این تنش رخ می دهد.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: بلوط غرب و زاگرس یکی از شاخص‌های کشور است، زاگرس سینه ستبری است که مردمان دلیری را در دامن خود پرورش داده است اما هم اکنون نماد اصلی زاگرس که همان بلوط است با مشکل مواجه شده که مشکل اصلی آن تنش آبی است.

سلاجقه اظهار کرد: وزیر نفت در این زمینه طی دو مرحله ۱۰ میلیارد تومان در قالب مسئولیت های اجتماعی اختصاص داده است که از وزیر نفت می خواهم این میزان اعتبار را بیشتر کند و مسئولان استان پیگیری باشند تا این اعتبار جذب شود البته محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان متولیان جنگل ها این مسئله را پیگیری می‌کنند و در دستور کار قرار دارند.

وی در خصوص پرداخت خسارت به دامداران و افرادی که از روی حیات وحش متضرر می‌شوند، عنوان کرد: هیچ گونه مشکلی در این زمینه نداریم و بحث بیمه توسط صندوق ملی محیط زیست کاملا انجام شده است و هر گونه خسارتی که همکاران ما احصا کنند که توسط حیات وحش اتفاق افتاده و خسارت دیدگان نیز وظایف خود را انجام داده اند، برای پرداخت خسارت وارده از سوی حیات وحش مشکلی نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با واگذاری قرقبانی به بخش خصوصی اظهار کرد: بحث مدیریت مناطق کشور را در دستور کار داریم و امسال شعار محیط زیست به نام محیط مردم پایه، هوشمند و فناورانه نامگذاری شده که در همین راستا حضور مردم در مناطق را سازگار طراحی می کنیم تا مردم بتوانند از مناطق به نحو مطلوب استفاده کنند و مشارکت مردم را داشته باشیم. البته چند کار موفق در زمینه قرق های اختصاصی داشته ایم، یکسری بحث ها در این زمینه از جمله شکار است که در حال انجام استفتائات هستیم و در صورتی که رفع شود می تواند در زمینه اشتغالزایی، تکثیر حیات وحش و پایداری منطقه موفق باشد.

جذب ۳۵۰ نیرو طی امسال

سلاجقه در خصوص کمبود نیرو در اداره کل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کشور محیط زیست بسیار ضعیف است اما امسال با همه محدودیت هایی که دولت داشت ۳۵۰ نفر نیرو که ۲۵۰ نفر از این تعداد محیطبان هستند، جذب خواهیم کرد و سعی می‌کنیم به استان کهگیلویه و بویراحمد که از ظرفیت عالی محیط زیست برخوردار است توجه ویژه داشته باشیم.

وی در خصوص کمبود امکانات در مواقع آتش سوزی جنگلها به خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: تجهیزات فناورانه و پک های کاملی و خوبی برای نیروها و محیطبانان کشور دیده شده است که استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه خاموش کردن آتش سوزی جنگلها پیش قراول بوده و دیده می شود و این تجهیزات از روز شنبه پنجم آذر ماه ۱۴۰۱ بین استان‌ها توزیع می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای همیاران محیط‌بان تدابیری اندیشیده شده که سازمان محیط زیست با استانداری کهگیلویه و بویراحمد کارهایی در این خصوص انجام می‌دهند.

در صورت نداشتن مشکل زیست محیطی برای احداث سد تنگ سرخ مشکلی نداریم 

سلاجقه در پاسخ به این سوال که چرا مجوز زیست محیطی سد تنگ سرخ بویراحمد در ۱۰ سال گذشته صادر نشد و در سال ۱۴۰۰ صادر شد؟ گفت: مجوز سد تنگ سرخ صادر شده است، وقتی دستگاه یا مشتری می خواهد سدی ایجاد کند یا کار توسعه انجام دهد تعهداتی باید انجام دهد که شاید مجوز داده شود اما اگر این موارد رعایت شده باشد و مشکل خاصی از لحاظ زیست محیطی نداشته باشد برای احداث آن مشکل خاصی نداریم و تامین آب شرب همیشه اولویت ماست و پس از آن حق آبه محیط زیست است.

وی در این رابطه که گفته می شود با احداث سد تنگ سرخ بویراحمد رودخانه بشار خشک می شود، خاطرنشان کرد: منابع و مصارف بر عهده وزارت نیرو است و ما بر مبنای آن مجوز می دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای برداشت از رودخانه ها منابع قرضی حد مجاز طراحی می کنیم که وزارت نیرو باید توجه داشته باشد و اگر مواردی در این زمینه در این استان باشد اداره کل محیط زیست استان حتما پیگیری می کند.

آبگیری سد چمشیر در صورت مشکل نداشتن نمونه برداری‌ها

به گزارش ایسنا، سلاجقه در پاسخ با سوالی در مورد سد چم‌شیر گچساران بیان کرد: در زمینه سد چمشیر سمن ها و مراکز دانشگاهی اظهار نظرهایی کردند، این سد هم اکنون به مرحله آبگیری رسیده است، حساس‌ترین سازنده های زمین شناسی را بخصوص از لحاظ املا در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و هیچگاه دنبال تکرار «گتوند» دیگری در کشور نیستم و اجازه نخواهم داد اما با وزارت نیرو بحث شد و ما گفته ایم که گمانه زنی انجام شود و نمونه برداری صورت گیرد و نتایج نهایی را اعلام کنند در صورتی که مشکل نداشته باشند مجوز آبگیری سد چمشیر گچساران داده می شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار