تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۲۶۱۳۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خانه هوشمند چگونه کار می کنند؟
 خانه های تازه ساخته اغلب با زیرساخت خانه هوشمند ساخته می شوند. از سوی دیگر، خانه های قدیمی را می توان با فناوری های هوشمند بازسازی کرد. در حالی که بسیاری از سیستم‌های خانه هوشمند هنوز روی X10 یا Insteon کار می‌کنند، بلوتوث و وای‌فای محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در ادامه این مطلب درباره فناوری های هوشمندسازی و قیمت خانه هوشمند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

امکانات خانه هوشمند

اهمیت خانه هوشمند

گزارشی در سال 2016 نشان داد که 80٪ ساکنین نگران امنیت داده های خانه هوشمند خود هستند. اگر هکرها بتوانند به یک دستگاه هوشمند نفوذ کنند، به طور بالقوه می‌توانند چراغ‌ها و آلارم‌ها را خاموش کرده و قفل درها را باز کنند و خانه‌ای را در مقابل نفوذ بی‌دفاع نگه دارند. علاوه بر این، هکرها می توانند به طور بالقوه به شبکه صاحب خانه دسترسی داشته باشند که منجر به حملات بدتر یا استخراج داده ها شود. در اکتبر 2016، بات‌نت Mirai IoT توانست بخش‌هایی از اینترنت را در یک سری حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) با استفاده از دوربین‌های دارای امنیت بد، DVR و روترها به‌عنوان نقاط ورودی از بین ببرد.

علاوه بر امنیت خانه، بسیاری از مخالفان خانه هوشمند (هوشمند سازی ) نگران حریم خصوصی داده ها هستند. گزارش NTT Data نشان می دهد که 73 درصد از مصرف کنندگان نگران حریم خصوصی داده های به اشتراک گذاشته شده توسط دستگاه های خانه هوشمند خود هستند. در حالی که تولیدکنندگان دستگاه‌های خانه هوشمند و پلت‌فرم‌ها ممکن است داده‌های مصرف‌کننده را جمع‌آوری کنند تا محصولات خود را بهتر بسازند یا خدمات جدید و بهبودیافته‌ای را به مشتریان ارائه دهند، اعتماد و شفافیت برای تولیدکنندگانی که به دنبال به دست آوردن مشتریان جدید هستند، حیاتی است.

Zigbee و Z-Wave دو مورد از رایج ترین پروتکل های ارتباطی اتوماسیون خانگی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو از فناوری های شبکه مش، سیگنال های رادیویی با برد کوتاه و کم مصرف برای اتصال سیستم های خانه هوشمند استفاده می کنند. اگرچه هر دو برنامه‌های خانه هوشمند یکسانی را هدف قرار می‌دهند، Z-Wave دارای برد 30 متر تا 10 متر Zigbee است که Zigbee اغلب پیچیده‌تر از این دو تلقی می‌شود.

قیمت خانه هوشمند

خانه هوشمند مجموعه ای از دستگاه ها و لوازم هوشمند متفاوت نیست، بلکه وسایلی است که با هم کار می کنند تا یک شبکه قابل کنترل از راه دور ایجاد کنند. همه دستگاه ها توسط یک کنترل کننده اصلی اتوماسیون خانگی کنترل می شوند که اغلب به آن هاب خانه هوشمند می گویند. قیمت نهایی خانه هوشمند بستگی به این دارد که کدام یک از تجهیزات را انتخاب می کنید.

هوشمند سازی

هاب خانه هوشمند یک دستگاه سخت افزاری است که به عنوان نقطه مرکزی سیستم خانه هوشمند عمل می کند و قادر است داده ها را حس کند، پردازش کند و به صورت بی سیم ارتباط برقرار کند. این برنامه همه برنامه های متفاوت را در یک برنامه خانه هوشمند واحد ترکیب می کند که می تواند توسط صاحبان خانه از راه دور کنترل شود. نمونه هایی از هاب خانه های هوشمند عبارتند از Amazon Echo، Google Home، Insteon Hub Pro، Samsung SmartThings و Wink Hub.

برخی از سیستم های خانه هوشمند را می توان از ابتدا ایجاد کرد، به عنوان مثال، با استفاده از Raspberry Pi یا سایر نمونه های اولیه. برخی دیگر را می توان به عنوان یک کیت خانه هوشمند همراه - همچنین به عنوان پلت فرم خانه هوشمند - که شامل قطعات مورد نیاز برای شروع یک پروژه اتوماسیون خانگی است، خریداری کرد.

در سناریوهای ساده خانه هوشمند، رویدادها می‌توانند زمان‌بندی یا فعال شوند. رویدادهای زمان‌بندی‌شده مبتنی بر ساعت هستند، به‌عنوان مثال، کاهش پرده‌ها در ساعت 6:00 بعد از ظهر، در حالی که رویدادهای راه‌اندازی شده به اقدامات در سیستم خودکار بستگی دارد. به عنوان مثال، هنگامی که گوشی هوشمند مالک به در نزدیک می شود، قفل هوشمند باز می شود و چراغ های هوشمند روشن می شوند.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده‌ای در سیستم‌های خانه هوشمند محبوب می‌شوند و به برنامه‌های اتوماسیون خانگی اجازه می‌دهند تا با محیط خود سازگار شوند. به عنوان مثال، سیستم‌های فعال‌شده با صدا، مانند Amazon Echo یا Google Home، حاوی دستیارهای مجازی هستند که خانه هوشمند را بر اساس ترجیحات و الگوهای ساکنان یاد می‌گیرند و شخصی می‌کنند.

با این حال، سیستم‌های اتوماسیون خانگی تا حدودی به دلیل ماهیت فنی خود، برای تبدیل شدن به جریان اصلی تلاش کرده‌اند. نقطه ضعف خانه های هوشمند پیچیدگی درک شده آنهاست. برخی از افراد با تکنولوژی مشکل دارند یا با اولین ناراحتی از آن دست می کشند. سازندگان خانه های هوشمند و اتحادها بر روی کاهش پیچیدگی و بهبود تجربه کاربری کار می کنند تا آن را برای کاربران در هر نوع و سطوح فنی لذت بخش و سودمند کنند.

برای اینکه سیستم‌های اتوماسیون خانگی واقعاً مؤثر باشند، دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن سازنده، قابلیت همکاری داشته باشند و از پروتکل‌های مشابه یا حداقل پروتکل‌های مکمل استفاده کنند. از آنجایی که این یک بازار نسبتا جدید است، هنوز استاندارد طلایی برای اتوماسیون خانگی وجود ندارد. با این حال، اتحادهای استاندارد با تولیدکنندگان و پروتکل‌ها همکاری می‌کنند تا از قابلیت همکاری و تجربه کاربری یکپارچه اطمینان حاصل کنند.

مسئله مهم دیگر sخانه هوشمند محل سکونتی است که از دستگاه های متصل به اینترنت برای امکان نظارت و مدیریت از راه دور وسایل و سیستم ها مانند روشنایی و گرمایش استفاده می کند.

هوشمندسازی خانه با دکتر بی ام اس

دکتر BMS

اگر شما هم تمایل دارید که یک خانه هوشمند داشته باشید و از تمامی این امکانات و آپشن‌ها برخوردار شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم که هوشمندسازی ساختمان خود را به دکتر بی ام اس بسپارید. شرکت دکتر بی ام اس در زمینه هوشمندسازی ساختمان و اتوماسیون صنعتی بیش از 10 سال سابقه کار دارد از این‌رو پروسه هوشمندسازی ساختمان شما را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی خواهد کرد. 

 
:
:
:
آخرین اخبار