تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۶۱۲۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هر آنچه که باید درباره پلی الکترولیت بدانید!
هر آنچه که باید درباره پلی الکترولیت بدانید! در اکثر واحدهای مدرن تصفیه آب، صاحبان صنایع تمایل دارند از تکنیک هایی استفاده کنند که علاوه بر فیلتراسیون صحیح از لحاظ هزینه هم مقرون به صرفه باشد.

در اکثر واحدهای مدرن تصفیه آب، صاحبان صنایع تمایل دارند از تکنیک هایی استفاده کنند که علاوه بر فیلتراسیون صحیح از لحاظ هزینه هم مقرون به صرفه باشد. از این رو، یکی از این روش ها که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، اجرای پلی الکترولیت می باشد که در بعضی از صنایع به اسم پلی آکریل آمید PAM شناخته شده است. به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفتیم، در رابطه با خواص کلی الکترولیت ها و کاربرد آن ها صحبت کنیم.

 پلی الکترولیت

پلی الکترولیت چیست؟

پلی الکترولیت ها، پلیمرهایی با بار مخالف در واحدهای تکرارش شونده خود هستند که می توان آنها را به پلی کاتیون ها، پلی آنیون ها و پلی نمک ها تقسیم کرد. الکترولیت های معمولی مانند اسیدها، بازها و نمک ها، در محلول های آبی تفکیک شده و بسته به مقدار pH یک یا چند بار را تحمل می کنند.

پلیمرهایی که حاوی واحدهای الکترولیت تکرار شونده، مانند پلی کاتیون ها یا پلی آنیون ها هستند، مولکول های قابل توجهی مانند DNA و دیگر پلیمرهای طبیعی موجود را در خود جای می دهند.

انواع پلی الکترولیت

1. پلی الکترولیت آنیونی (بار منفی)

پلی الکترولیت آنیونی به پلیمری گفته می شود که بار منفی را در ابتدای زنجیره خود حمل کند. این پلی الکترولیت محلول در آب می باشد و در صنایع گوناگون به عنوان منعقدکننده، عاملی برای کنترل رئولوژی و چسب مورد استفاده قرار می گیرد.

2. پلی الکترولیت کاتیونی (بار مثبت)

پلی الکترولیت های کاتیونی، پلیمرهایی محلول در آب هستند که دارای گروه یونی مثبت می باشند. این پلی الکترولیت با پلیمریزاسیون رادیکال آزاد آکریل آمید و مشتقات آنها به روش کوپلیمریزاسیون که شامل تکنیک های محلول، رسوب و امولسیون است، سنتز می شوند. این ماده در زمینه های مختلفی مانند کاغذ سازی، صنایع نفت و حفاری، جداسازی مواد معدنی، صنایع رنگ، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد.

علاوه بر کاربردهای گفته شده، این ماده شیمیایی در تصفیه آب و فاضلاب نقش مهمی را ایفا می کند. به همین دلیل ما به شما توصیه می کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه استفاده و کاربرد بیشتر آن در این حوزه، مقاله نقش پلی الکترولیت ها در تصفیه آب و فاضلاب را مطالعه نمایید.

پلی الکترولیت هایی که دارای هر دو گروه کاتیونی و آنیونی هستند، پلی آمفولیت نامیده می شوند. رقابت بین تعادل اسید و باز این گروه، منجر به عوارض بیشتری در رفتار فیزیکی آنها می شود. این پلیمرها معمولاً تنها زمانی حل می شوند که نمک اضافه شده، کافی باشد. بسیاری از پروتئین ها پلی آمفولیت هستند؛ زیرا برخی از اسیدهای آمینه اسیدی و برخی دیگر بازی هستند.

کاربردهای پلی الکترولیت

پلی الکترولیت ها کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارند که بسته به نوع پلیمر، مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین کاربرد این ماده شیمیایی مربوط به اصلاح جریان و بهبود پایداری کلوئیدها است که می توان برای بی ثبات کردن سوسپانسیون کلوئیدی و لخته سازی استفاده کرد.

همچنین، برای انتقال بار سطحی به ذرات خنثی استفاده می شود تا آنها را قادر سازد در یک محلول آبی پراکنده شوند. این ویژگی باعث شده، پلی الکترولیت ها اغلب به عنوان غلیظ کننده، نرم کننده، امولسیفایر، مبدل یونی و شفاف کننده مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، این ماده در تصفیه آب به عنوان عامل لخته ساز، در دوغاب های سرامیکی به عنوان عوامل تثبیت کننده و در مخلوط های بتن به عنوان روان کننده کاربرد دارد.

از آنجایی که پلی الکترولیت ها محلول در آب هستند، در کاربردهای بیوشیمیایی و پزشکی مانند پوشش های ایمپلنت و داروسازی استفاده می شوند.

پلی الکترولیت ها برای تصفیه آب

چرا از پلی الکترولیت ها برای تصفیه آب استفاده می شود؟

ناخالصی های موجود در آب به دو صورت معلق و محلول هستند که ناخالصی های معلق غیر قابل تجزیه می باشند. به همین دلیل، از پلی الکترولیت ها برای حذف ناخالصی های موجود در آب استفاده می شود. این ماده شیمیایی به عنوان فلوکولانت و کمک فیلتر برای بهبود عملکرد تمیز کردن در واحدهای تامین آب کاربرد فراوانی دارد. نکته قابل توجه در این است که زمان استفاده از این ماده شیمیایی باید بسته به میزان آب، درصد خلوص مشخصی برای تصفیه استفاده شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی پلی الکترولیت ها

پلی الکترولیت ها به سه شکل مختلف پودر، محلول و امولسیون به رنگ سفید و یا بی رنگ در صنایع مختلف استفاده می شوند. این ماده شیمیایی به ‌عنوان ماکرومولکول ‌هایی عمل می‌کنند که وقتی در حلال‌های قطبی مانند آب حل می‌شوند، دارای مقدار زیادی از گروه‌های باردار هستند که به صورت کووالانسی با یکدیگر پیوند برقرار می‌کنند. این ترکیبات در گروه هایی از انواع کاتیونی و آنیونی وجود دارند.

خواص ویژه ای که در پلی الکترولیت ها وجود دارد و می توان به آن اشاره کرد، شبیه به پلیمرهای بدون بار است که حلالیت عالی در آب ارائه می دهد.

خرید و قیمت پلی الکترولیت

خرید و قیمت پلی الکترولیت

برای خرید این محصول باید اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بسته به نیاز خود این ماده شیمیایی را تهیه کنید. از این رو، برای انتخاب صحیح نوع پلی الکترولیت، باید به بار الکتریکی کلوئیدهای معلق در محلول توجه نمایید. در صورتی که محلول شما و کلوئیدها فاقد بار باشند، پلی الکترولیت نانیونیک انتخاب مناسبی می باشد. اگر بار الکتریکی کلوئیدها منفی باشد، پلی الکترولیت کاتیونی و در صورتی که بار الکتریکی کلوئیدها مثبت باشد، پلی الکترولیت آنیونی مناسب است.

نکته قابل توجه در این است که اگر در این حوزه اطلاعاتی نداشته باشید، تشخیص کیفیت این محصولات کار آسانی نیست. از این رو ما به شما پیشنهاد می کنیم، از شرکت های معتبر مانند شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان برای خرید پلی الکترولیت و مابقی محصولات شیمیایی خود اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این مجموعه، سایت خبرگزاری ایلنا توضیحات کاملی در رابطه با مواد شیمیایی، قطعات یدکی این شرکت و ماشین آلات صنعتی ارائه داده است. برای مطالعه این گزارش اینجا را کلیک کنید.

:
:
:
آخرین اخبار