تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۶۱۲۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گله‌مندی و انتقاد یک مربی از بی‌توجهی به رشته پتانک در خوزستان
یک مربی پتانک با بیان این که علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه این رشته، خوزستان همچنان از استان‌‎های دیگر خیلی عقب است، گفت: در این رشته حرفی برای گفتن نداریم زیرا کسی دلسوز رشته پتانک نیست و کسی از این رشته حمایت نمی‌کند.

یاسین اقبال اظهارکرد: پتانک یک رشته جذاب و خانوادگی است که ۱۰۸ سال قدمت دارد و سال ۱۹۸۶ نیز توسط کمیته بین المللی المپیک IOC شناسایی و رسمیت پیدا کرد و در حال حال حاضر ۱۴۰ کشور جهان درگیر فعالیت در این رشته جذاب و مفرح هستند.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۶ نیز این رشته وارد ایران شد اما اگر به گذشته برگردیم این رشته در بازی ها بومی عشایری مان نیز وجود داشته است که البته به سبک رشته پتانک حرفه ای نبود اما کشور فرانسه این رشته را جهانی و حرفه ای کرد.

این مربی ادامه داد: این رشته به صورت تک نفره، دو نفره و سه نفره و در یک زمین در ابعاد ۱۵ در ۴ متر که با شن های ریز پوشانده شده باشد، انجام می شود.

وی همچنین درباره توسعه این رشته در خوزستان و شهر اهواز، گفت: در استان زیرساختی برای فعالیت در این رشته نداریم؛ یک مجموعه ورزشی کارگری داریم که مختص هیات ورزش کارگری است که می تواند به این رشته بپردازد. در بدو فعالیت این رشته در خوزستان، پتانک در سطح شهر به صورت خیابانی یا کنار خیابانی و به صورت محدود فعالیت داشت و به صورتی حرفه ای کار نمی شد. سال ۹۸، شش ملی پوش داشتیم اما در ادامه استقبال چندان خوبی از این رشته نشد، البته در دو سال و نیم اخیر با فعالیتی که داشتیم پتانک حال و هوای بهتری به خود گرفته است.

اقبال  تاکید کرد: در حالی در خوزستان استقبال خوبی از پتانک نشده است که استان هایی مثل کرمان، یزد، مشهد، قم، شیراز، همدان و تهران از ما سبقت گرفتند و پیشرفت زیادی داشتند و اکنون نیز از خوزستان جلو هستند و اگر بخواهم مثال بزنم آن استان ها لیگ برتر و ما لیگ محلات هستیم. این در حالی است که خوزستان استعداد و پتانسیل های خوبی در این رشته دارد که خیلی به آن ها بها داده نشد. البته من تلاش کردم و در یکی از مناطق شهر اهواز استعدادیابی کردم و در حال حاضر حدود ۵۰ آقا و خانم نفر مشغول به فعالیت هستند، به صورتی که الان حرف برای گفتن دارند.

وی بیان کرد: طی صحبتی که با شهردار و مسئول امور فرهنگی منطقه یک اهواز داشتم، زمینی در اختیار ما قرار داده شد تا بتوانیم پتانک را همه روزه در اهواز فعال داشته باشیم و در حال حاضر تیم جاوید کارون یکی از تیم های فعال در استان خوزستان است. رشته پتانک سن و سال نمی شناسند و یک رشته پر هزینه نیست و فعالیت در آن برای همه قابل دسترس است.

اقبال تاکید کرد: علی رغم تلاش های صورت گرفته برای توسعه این رشته، خوزستان همچنان از استان های دیگر خیلی عقب است و حتی می توانم بگویم حرفی برای گفتن نداریم زیرا کسی دلسوز رشته پتانک نیست و کسی از این رشته حمایت نمی کند. در حال حاضر در لیگ پتانک کارگری کشور، نماینده ای از استان خوزستان نداریم اما استان کرمان، شش هفته نماینده دارد و این برای خوزستان خوشایند نیست.

وی عنوان کرد: البته با باشگاه فولاد نیز صحبت کردم تا فعالیت در این رشته را شروع کنند و حتی مقرر شد سه زمین پتانک در محل این باشگاه احداث شود.

این مربی با اشاره به تاثیر این رشته بر روح و جسم افراد، گفت: فعالیت در این رشته علاوه بر این که می تواند حال خوش را به افراد تزریق کند می تواند درمان افسردگی باشد و می تواند یک فرد و خانواده را از گوشه نشینی نجات دهد.

وی بیان کرد: این رشته نیاز به زیرساخت و ایجاد بستر مناسب دارد و باور کنید زیر ساخت آنچنانی نمی خواهد که مسئولان نتوانند آن را فراهم کنند و حتی می توان از توپ های ارزان قیمت استفاده کرد. اگر شهرداری ها همت کنند و این رشته در سطح شهر گسترش و عمومی سازی کنند یک کار خوشایند است.

اقبال عنوان کرد: البته علاقه مندان به این رشته نسبت به قبل خیلی بیشتر شده اند و با بهای بیشتر به رشته پتانک می توانیم خودمان را کم کم به استان های دیگر نزدیک کنیم. رشته ای که می تواند هم اعضای یک خانواده را به هم نزدیک کند و هم خوزستان را به سطح اول کشور برساند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار