تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۶۱۰۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سارقان تلفن همراه را چگونه ناکام بگذاریم؟
 رعایت نکات زیر در پیشگیری از سرقت تلفن همراه و کاهش این جرم تأثیر بسزایی دارد.

  در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشته سرهنگ سعدالله گزافی، کارآگاه پلیس، آمده است: «سرقت تلفن همراه یا گوشی‌قاپی ازجمله سرقت‌های رایجی است که هر روز برای افراد مختلف اتفاق می‌افتد و مشکلاتی را برای آنها به‌ وجود می‌آورد. در بسیاری از مواقع سهل‌انگاری صاحبان تلفن همراه در نگهداری اموال خود، زمینه سوءاستفاده سارقان را به‌ وجود می‌آورد. رعایت نکات زیر در پیشگیری از سرقت تلفن همراه و کاهش این جرم تأثیر بسزایی دارد:

اگر در حال پیاده‌روی هستید، تلفن همراه خود را در محلی قرار دهید که سارقان دسترسی نداشته باشند. محل‌هایی مانند جیب پشت شلوار که محتویات آن در معرض دید قرار می‌گیرد، مکان مناسبی به شمار نمی‌آید و بهتر است برای گذاشتن گوشی از کیف یا جیب جلوی شلوار استفاده کنید.

در بسیاری از مواقع افراد هنگام حرکت، تلفن همراه خود را در دست می‌گیرند یا بدون توجه به شرایط محیط، مشغول مکالمه می‌شوند که زمینه سوءاستفاده مجرمان را به‌ وجود می‌آورد. هیچ‌وقت گوشی را در دست خود نگه ندارید و در خیابان‌ها و اماکن عمومی و کوچه‌های خلوت و تاریک سعی کنید گوشی تلفن همراه را از جیب خود خارج نکنید. در این موقعیت‌ها در صورتی که تماس ضروری داشتید، از هندزفری استفاده کنید.

در چند سال اخیر یکی از رایج‌ترین روش‌های سرقت گوشی، سرقت از داخل خودرو هنگام توقف در ترافیک و پشت چراغ راهنمایی بوده است. هنگامی که در ترافیک و راهبندان گرفتار شده‌اید، برای جلوگیری از سرقت گوشی، بهتر است شیشه‌های ماشین خود را ببندید یا گوشی را در دستی بگیرید که نزدیک پنجره نباشد. موقع حضور در خودرو، برای مکالمه از نگهدارنده‌های موبایل استفاده کنید. البته باید نگهدارنده در جای مناسبی نصب شود که گوشی شما از دسترس سارقان دور بماند. گاهی سارقان به بهانه پرسیدن آدرس یا دلایل مشابه به شما نزدیک می‌شوند تا در فرصت مناسب و با سوءاستفاده از غفلت شما، مرتکب سرقت شوند. در چنین مواقعی هوشیاری شما این افراد سودجو را در اجرای نقشه‌شان ناکام می‌گذارد.

رانندگان تاکسی و وسایل نقلیه عمومی گوشی خود را نباید در دسترس و معرض دید سرنشینان قرار دهند و آن را در جیب یا کیف خود نگهداری کنند.

بهتر است هنگام صحبت، انگشت اشاره روی قسمت بالایی گوشی قرار بگیرد تا از کشیدن گوشی توسط سارقان جلوگیری شود.

زمانی که در مکان‌های عمومی مشغول تماس تلفنی هستید، حتما به محیط پیرامون‌تان توجه داشته باشید. به موتورسیکلت‌هایی که دو یا چند راکب دارند و عمدتا با پلاک مخدوش یا پوشیده در حال حرکت یک‌طرفه هستند، دقت کنید و مراقب باشید که قصد سرقت نداشته باشند. بسیاری از سارقان از لباس و پوششی با رنگ تیره استفاده می‌کنند و اغلب سارقان تلفن همراه در فاصله سنی ۱۵ تا ۲۵ سال قرار دارند.

یک روش مناسب برای جلوگیری از سرقت گوشی استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن‌یاب است. این اپلیکیشن‌ها که در یافتن یک مسیر یا مکان مورد نظر به شما کمک می‌کنند، می‌توانند در جلوگیری از سرقت موبایل نیز کارآمد باشند و امکانات خوبی برای ردیابی گوشی مفقود شده دارند. به‌ عنوان مثال، آلارم‌های ضد سرقت، قفل ضد سرقت گوشی، کنترل از راه دور یا ارسال پیام از قابلیت‌های متنوع این نوع برنامه‌هاست.

این نکته را فراموش نکنید که حفظ جان شما، از حفظ اموال‌تان اهمیت بیشتری دارد و در شرایطی که با سارق برخورد می‌کنید، برای در امان ماندن تلفن همراهتان نباید جانتان را به خطر بیندازید و با آنها درگیر شوید. زمانی که سارق به شما نزدیک می‌شود و قصد سرقت گوشی را دارد، در صورتی که امکان گریز و فرار نداشتید، گوشی خود را به داخل نزدیک‌ترین منزل پرتاب کنید یا از زیر در به داخل خانه بیندازید تا سارق در اجرای تصمیمش موفق نشود.

زمانی که مورد سرقت قرار می‌گیرید، در اسرع‌ وقت موضوع را به پلیس اطلاع دهید.»

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار