تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۲۶۰۶۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چه خدماتی از طریق پنجره واحد فراجا ارائه داده می‌شوند؟
فرماندهی کل انتظامی از طریق اتصال پنجره واحد فراجا به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خدماتی از جمله خدمات سازمان وظیفه عمومی را به صورت برخط ارائه می‌دهد.
 پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند .

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

سازمان وظیفه عمومی

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، خدمات الکترونیکی خود را در قالب پنجره واحد خدمات فراجا ارائه می‌دهد و این سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل است. از جمله سازمان‌هایی که ارائه خدماتشان در این سامانه حائز اهمیت است، سازمان وظیفه عمومی است که در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیک، برای آن ۱۸ خدمت مشاهده می‌شود.

پنجره واحد فراجا

با مراجعه به پنجره واحد فراجا به عنوان خدمت اول، خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه ارائه شده و کاربران می‌توانند درخواست گذرنامه را ثبت کنند. البته در صورت عدم ثبت اثر انگشت و آدرس برای استفاده از این خدمت باید به مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. در زیرگروه خدمات سازمان وظیفه عمومی هم خدمات متعددی دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به درخواست معافیت تحصیلی داخلی و خارجی، درخواست مجوز خروج از کشور و استعلام‌های وظیفه عمومی اشاره کرد.

زیرخدمات پنجره واحد فراجا

در زیر گروه خدمات پلیس آگاهی دو خدمت استعلام خودرو و موتور مکشوفه و کشفیات اموال قابل مشاهده است. خدمات پلیس راهور هم دیده می‌شود، اما هنوز به طور کامل به پنجره متصل نشده و خدماتی نقل و انتقال و استعلام تخلفات در این سامانه ارائه می‌شود. خدماتی همچون نوبت دهی شماره گذاری، استعلام وضعیت گواهینامه، گزارش ثبت تخلف حمل و نقل عمومی، نمره منفی و پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت الکترونیک در برنامه پلیس من ارائه می‌شوند، اما هنوز به پنجره ملی خدمات متصل نیستند.

خدمات پلیس پیشگیری، ثبت و صدور مجوز تشکل‌های مردم نهاد و خدمات مرزبانی از دیگر خدماتی هستند که کابران با مراجعه به پنجره واحد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار