تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۶۰۴۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ترخیص گمرکی و قوانین واردات به چه صورت است؟
 بسیاری از مشاغل به واردات متکی هستند و ترخیص گمرکی کالا برای آنها بسیار مهم است. برای شرکت‌هایی که سال‌هاست این کار را انجام می‌دهند، فرآیند ثبت می‌تواند ساده باشد، اما برای برخی از شرکت‌های جدید، می‌تواند بسیار زمان‌بر و سنگین باشد.ترخیص کالا از گمرک به معنای اظهار کالا به گمرک و خروج آن از گمرک است. برای این کار باید مراحل گمرکی خاصی انجام شود.همچنین باید قوانین واردات و حمل و نقل هوایی را دانست. بایستی مبالغ مربوط به سود بازرگانی، حقوق گمرکی، مالیات، منابع تعرفه گمرکی و ... را پرداخت کنید و پس از تایید کارشناسان این اداره، کالا آزاد خواهد شد و شما می توانید آن را در محل مناسب تحویل دهید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

در هر کشوری واردات کالا از فعالیت های اقتصادی مهم و ظریف تلقی می شود که تجار و بازرگانان به خوبی با آن آشنایی دارند. دلیل اینکه این فعالیت کم دید تلقی می شود این است که در صورت عدم آشنایی بازرگان با مراحل ترخیص کالا، ممکن است کالایی که وارد می کند قاچاق شناخته شود و بازرگان دچار عواقب غیرقابل پیش بینی شود. بنابراین قبل از هر کاری بهتر است از جزئیات واردات کالا، مراحل ترخیص و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا مطلع شوید.

به طور کلی مراحل ترخیص کالا در گمرک جمهوری اسلامی ایران را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • فرم و لیست بسته بندی را دریافت کنید

  • اخذ مجوز ثبت سفارش تجاری

  • اخذ بیمه محصول و موافقت با بررسی محصولات در مسیر حرکت و مقصد

  • درخواست برای ارز یا حواله بانکی

  • در ارتباط با شرکت های حمل و نقل بین المللی (دریایی، زمینی و هوایی)

  • تهیه و ارسال سند

  • تهیه دور پیش نویس بیانیه ها

  • بازرسی کالا و هماهنگی آن با کارشناس فنی گمرک

  • دور اظهارنامه واردات

در مرحله اول باید اظهارنامه کالا را در سامانه گمرکات کشور ثبت کنید که به صورت آنلاین انجام می شود. در این اظهارنامه باید اطلاعاتی در مورد کالا (به عنوان مثال ماهیت کالا و اندازه آن و ...)، مدارک مربوط به خرید آن و همچنین مدارک تجاری و مجوزهای خود به گمرک ارائه دهید. برخی از این اسناد:

  • کپی کارت بازرگانی

  • رسید انبار

  • بارنامه

  • عامل

  • گواهی مبدا

سپس در دایره احراز هویت، اصالت این مدارک و صحت اظهارنامه بررسی می شود و به محصول شما شماره ثبت یا کشور اختصاص می یابد. سپس نوبت به انتخاب مسیر گمرکی می رسد که معمولاً شامل سه مسیر سبز، زرد و قرمز است. مسیر سبز سریع ترین راه برای ترخیص گمرک و مسیر قرمز کند ترین راه است. انتخاب مسیر در اختیار صاحب کالا نیست و بر اساس معیارهایی مانند حقوق واردات، نوع کالا، اعتبار صاحب کالا و اظهارکننده، کشور تولیدکننده و ... تعیین می شود. در آخرین مراحل ثبت اطلاعات در مورد اظهارنامه کالاهای وارداتی، EPL اظهارنامه را بسته است که به معنای واقعی کلمه ویلا نامیده می شود. پس از این اقدام یک عدد هشت رقمی به شما تعلق می گیرد که می توانید از آن برای اعتراض یا شرکت در کمیسیون گمرک استفاده کنید. به طور کلی برای پیگیری مراحل ترخیص کالا به این شماره هشت رقمی که اصطلاحاً به آن شماره کلبه می گویند نیاز دارید. مسیر سبز سریع ترین راه برای ترخیص گمرک و مسیر قرمز کندترین راه است. انتخاب مسیر در اختیار صاحب کالا نیست و بر اساس معیارهایی مانند حقوق واردات، نوع کالا، اعتبار صاحب کالا و اظهارکننده، کشور سازنده و ... تعیین می شود اما عوامل موثری که سبز را تعیین می کنند عبارتند از: حسابداری مالیاتی خوب و عدم تخلف در اظهارنامه.

حمل و نقل هوایی کالا

یکی از مطلوب ترین راه ها برای حمل کالا به نقاط دیگر استفاده از حمل و نقل هوایی است. معمولا تجار و بازرگانان ترجیح می دهند کالاهای خود را از این طریق انتقال دهند. با حمل و نقل هوایی، کالاها سریعتر و ایمن تر حرکت می کنند. برای حمل و نقل هوایی کالا رعایت کامل قوانین و مقررات الزامی است. قوانین حمل و نقل برای هر نوع بار متفاوت است. و آشنایی با تمامی این قوانین در هنگام حمل کالا امری بدیهی و الزامی است. زیرا ممکن است کالای شما مصادره شود یا به دلیل عدم رعایت کالا ارسال نشود و در نتیجه برنامه شما مختل شود. برخی از محصولات نیز به شرایط نگهداری خاصی نیاز دارند و باید در دماهای مختلف نگهداری شوند.

این دسته از کالاها نیز قوانین و مقررات خاص خود را برای حمل و نقل دارند.اگر قصد دارید به حمل و نقل هوایی بپردازید، پیشنهاد می کنیم با متخصصان و افراد مجرب در این زمینه مشورت کنید. این نکته برای شما مفید خواهد بود.موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ کشوری نمی تواند تمام نیازهای خود را به طور کامل برآورده کند و تمامی محصولات مورد نیازش را شرکت های داخلی تامین کند. در این راستا امروزه شاهد فعالیت تجاری تحت عنوان واردات کالا هستیم. اصولاً واردات کالا به فرایندی گفته می شود که طی آن کالا یا محصولی که طرح داخلی ندارد یا کیفیت لازم را ندارد از کشورهای دیگر وارد شده و در داخل به فروش می رسد. برای اینکه مشکلی ایجاد نکنیم باید قوانین واردات کالا را بدانیم.در ایران برای واردات کالا از مرزهای سرزمینی قوانین و مقررات مختلفی در زمینه واردات کالا وضع شده است و نهادهای مسئول در تلاش هستند با اعمال این قوانین و مقررات از واردات غیرقانونی کالاهای مختلف جلوگیری کرده و سازماندهی و کنترل این واردات را انجام دهند.

تعیین استراتژی واردات کالا

ابتدا محصولی که وارد می کنید باید نیازها و مشکلات بازار را برطرف کند. برای ملاقات با فروشنده ای که به عنوان مثال در ترکیه واقع شده است، زبان و تفاوت های فرهنگی را بیاموزید. حتما خدمات و کارهای مرتبط با واردات این محصول را ذکر کنید. آیا شرکتی که در آن کار می کنید نیاز به تولید محصول جدید بر اساس این محصول دارد؟ البته این تولید به خیلی چیزها از جمله وضعیت مالی، شرایط کشور مورد نظر و محصول مورد نظر بستگی دارد. گاهی اوقات محصولی که وارد یک کشور می شود برای مونتاژ یا نمونه وارد کشور می شود.

ریسک قوانین واردات

قوانین واردات کالا به شما مزایای زیادی می دهد، اما قطعاً خطراتی در این بین وجود دارد. در مرحله واردات باید خطرات را کاهش دهید. برای واردات کالا باید از مشاوران و متخصصان حرفه ای کمک بگیرید. مشاور امور بین الملل و وکلای سرشناس نیز تجربیات ارزنده ای در این زمینه ها دارند. کارگزاران بانکی، شرکت های هواپیمایی، کارگزاران گمرک و ... نیز در این زمینه به شما مشاوره و راهنمایی می کنند. قبل از اینکه از این افراد کمک بخواهید، باید راهنماهای واردات زیادی را بخوانید. یکی از مهمترین ریسک های واردات کالا، ریسک سیاسی است. ریسک مهم دیگر در واردات کالا، ریسک قانونی، نرخ ارز، حمل و نقل، قرنطینه و ... است.

شرکت بازرگانی راد کامرشیال radcommercialgroup.com در سال 1388 در تهران به سرپرستی آقای مهدی افشار راد تاسیس شد. هدف این گروه از همان ابتدا خدمات تخصصی تجارت خارجی، حمل و نقل بین المللی و ترخیص کالا بوده است و در طول سالیان متمادی توانسته اند سهم زیادی از خدمات وارداتی در صنعت تجهیزات پزشکی را از آن خود کنند. بدین ترتیب برای رسیدن به اهداف و جلب رضایت مشتریان خود با استفاده از تجربه و دانش متخصصان مجرب توانسته اند با کمترین هزینه و بالاترین سرعت نیازهای بخش های مختلف بازار را برآورده کنند. تجربه انباشته چندین ساله فعالیت در زمینه واردات، صادرات، حمل و نقل بازرگانی بین المللی و ترخیص کالا از گمرک، سرعت، دقت و کاهش هزینه ها و همچنین رضایت همکاران تجاری را برای این گروه به ارمغان آورده است. 

:
:
:
آخرین اخبار