تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۲۶۰۱۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
این شماره را جدی بگیرید
بسیاری از افرادی که رفتار ناهنجار از خود بروز می‌دهند از نظر قانون مجرم تلقی نمی‌شوند، یا این که در مواقع اورژانسی که این ناهنجاری در حال وقوع است به سرعت نمی‌توان حکمی صادر کرد و اعمال قانون کرد. در چنین شرایطی است که خدمات اورژانس اجتماعی در اولویت رسیدگی به این نوع اتفاقات قرار می‌گیرد. تا چه اندازه با خدمات این سامانه مددکاری شبانه روزی آشنایی دارید؟
 این روزها زندگی در آپارتمان هایی که مثل قارچ در جای پای خانه‌های قدیمی رشد کرده‌اند جزو بدیهیات زندگی‌مان شده‌است. نکته مهم زندگی در این محله‌های عمودی این است که ما نمی‌توانیم همسایه‌های مان را انتخاب کنیم. حکایت همسایه خوب و بد داشتن مثل همان هندوانه سربسته ای شده که کسی از درون آن خبر ندارد. این روزها همسایه‌های بی حاشیه و بی سر و صدا با رفتار ها ی عادی و هنجار پذیر بهترین نوع همنشین‌ها در ساختمان‌های بلند هستند. اگر کسی کنار واحدی زندگی کند که همیشه سرو صدای نزاع و درگیری از آن بلند می‌شود به دردسر بدی دچار شده است. تنش‌های زیاد در برخی خانواده‌ها می‌تواند در دراز مدت روی سلامت همسایه‌های آنان نیز تاثیر بد بگذارد. این میان همیشه دست به دامن متولیان کلانتری شدن هم راه به جایی نمی‌برد. نزاعی که دائمی باشد باید به شکلی ریشه‌ای حل شود. این میان هم راه چاره تنها در سه شماره ۱۲۳ تعبیه شده است. شاید خیلی از شما هنوز تا به حال با کاربرد این شماره اورژانس اجتماعی آشنایی پیدا نکرده باشید. اگر می‌خواهید بدانید که کارشناسان این سامانه خدماتی در چه مواردی می‌توانند به شما کمک کنند خواندن این گزارش به کارتان خواهد آمد.

این شماره را جدی بگیرید

خشونت‌های خانگی

اگر همسایه‌ای دارید که به طور دائمی بین اعضای آن خشونت جریان دارد می‌توانید این مورد را به اورژانس ۱۲۳ اطلاع دهید. کارشناسان این مرکز از سابقه درگیری در بین اعضای آن خانواده از شما سوال می‌کنند و بعد از گرفتن نشانی و نام و شماره تماس شما به محل مورد نظر مراجعه می‌کنند. شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما برای همیشه به طور محرمانه باقی می‌ماند و همسایه‌تان از شکایت شما باخبر نخواهد شد.

این شماره را جدی بگیرید

کودک‌آزاری

این پدیده ناهنجار اجتماعی تنها مربوط به مکان یا زمان خاصی نیست. این معضل و آسیب اجتماعی در بسیاری از جوامع حتی شهرهای پیشرفته دیده می‌شود. خوب است بدانید که کارشناسان اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بیش از هر ماموریت دیگر نسبت به کودک آزاری حساسیت بیشتری دارند. رسیدگی به وضعیت کودکانی که از سوی والدین یا سرپرست بد مورد اذیت و آزار قرار می گیرند از اولویت برنامه های این نهاد خدماتی است. به محض این که گزارش کودک آزاری به این مرکز برسد کارشناسان برای پیگیری موضوع به مکان مورد نظر اعزام می‌شوند. این کارشناسان دارای حکم بازرسی از منزل هستند. در صورت اثبات کودک آزاری والدین مجرم شناخته شده و به مراجع قانونی تحویل داده می‌شوند.

این شماره را جدی بگیرید

همسر آزاری

خشونت علیه زنان هم از آن پدیده‌های ناهنجار اجتماعی است که باز هم ممکن است در هر شهر و مکانی اتفاق بیفتد. ضرب و شتم و زندانی کردن همسر جرم محسوب می‌شود و اگر در این مورد گزارشی به سامانه ۱۲۳ برسد کارشناسان با انجام تحقیق میدانی در این نوع پرونده‌ها مداخله می‌کنند. مراحل اولیه این مداخله معمولا به شکل شرکت در جلسه های مشاوره است. در سامانه ۱۲۳ ورود به رسیدگی در پرونده‌های سالمند و معلول آزاری هم روندی مشابه همسر آزاری دارد.

این شماره را جدی بگیرید

رانده شدن از منزل

اگر همسر یا والدینی زوجه یا فرزند خود را از خانه بیرون راندند، کارشناسان مجرب اورژانس اجتماعی می‌توانند در این زمینه و ایجاد شرایطی برای کاهش تنش در خانواده وارد عمل شود. ممکن است این مشکل در همان ساعت‌ها و روزهای اولیه بعد از درگیری حل نشود. در این صورت اورژانس اجتماعی فرد رانده شده از خانواده را به مراکز ورود به بحران یا مرکز مداخله در امور خانواده‌های در معرض بحران معرفی می‌کند. این مراکز مانند آسایشگاه های موقت طراحی شده‌اند و فرد تا روشن شدن وضعیت می‌تواند چند روزی را در آن‌ها سپری کند.

این شماره را جدی بگیرید

اقدام به خود کشی

ورود به محلی که در آن فردی انگیزه خودکشی پیدا کرده و تهدید به اجرای آن می‌کند هم از وظایف ابتدایی کارشناسان و مشاوران مرکز اورژانس ۱۲۳ است. به محض دیدن فردی که قصد خودکشی دارد می‌توانید بدون هیچ پیش شماره‌ای با سامانه ۱۲۳ تماس گرفته و این مورد را گزارش دهید. افرادی که قصد خودکشی دارند معمولا دقایقی طولانی در تردید به سر می‌برند و اگر شهروندان در این زمینه به سرعت با این سامانه تماس بگیرند با ورود روانشناسان مجرب که در این مورد دوره‌هایی حرفه‌ای دیده‌اند می‌توان به بازگشت این  افراد به زندگی امیدوار بود.

این شماره را جدی بگیرید

کاهش آسیب‌های اجتماعی با ۳ شماره

فهمیه نامجو از با سابقه‌ترین کارشناسان مرکز مشاوره بالینی جدی گرفتن اورژانس اجتماعی را باعث کاهش آسیب‌های جدی در جامعه می‌داند. او می‌گوید متاسفانه بسیاری از شهروندان هنوز با کارکرد سامانه اورژانس اجتماعی ۱۲۳ آشنایی ندارند و رسانه‌ها و متولیان مدارس  باید در این زمینه فعالیتی جدی را آغاز کنند: «اگر شهروندان با کارکرد های موثر سامانه ۱۲۳ آشنا شوند می‌توانند کمک زیادی به حذف برخی آسیب های اجتماعی مانند کودک‌آزاری، همسر آزاری و نزاع و خشونت‌های خانگی کنند.»

این مددکار می‌گوید نگرانی درباره فاش شدن اطلاعات گزارش دهنده بی‌مورد است: «اطلاعات شخص گزارش دهنده به سامانه ۱۲۳ برای همیشه محرمانه باقی می‌ماند. اگر نگران این هستید که همسایه‌تان که فردی ناهنجار است برای‌تان دردسری ایجاد کند می‌توانید با اسم مستعار به این سامانه گزارش بدهید. باید به این نکته توجه داشته باشید گزارش‌هایی باید به این سامانه برسد که رسیدگی به آنها جزو وظایف کارشناسان آن است. مورد بعدی هم این که در مواقع بحران طوری نشانی به این مراکز بدهید که کارشناسان این مرکز  بتوانند محل رخداد جرم را به سادگی پیدا کنند.»

نامجو می‌گوید متاسفانه این روزها پدیده سالمند آزاری نیزبیش از گذشته به این سامانه گزارش می‌شوند: «برخی از این جرم ها در خفا صورت می‌گیرد. شهروندان باید به هوش باشند که برای کمک به این افراد می‌توانند به آن‌ها اطمینان بدهند که اتفاق بدی رخ نمی‌دهد. سالمندان از گروه‌های سنی هستند که کمتر درباره آزارهایی که در خانواده می‌بینند صحبت می‌کنند و در بسیاری از موارد ترس از آبروی خانواده و فرزندان خود را دارند. اما اقوام این افراد و کسانی که از وضعیت آن ها با خبر هستند می‌توانند در این زمینه به شماره ۱۲۳ گزارش بدهند.»

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار