تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۲۶۰۱۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه ودیعه‌گذاران حج تمتع تا سال 1416 حاجی می‌شوند
با توجه به اینکه حدود یک میلیون و 200 هزار ایرانی در نوبت حج تمتع هستند، در صورتی که هر سال به طور متوسط 80 هزار ایرانی عازم سرزمین وحی شوند، تا 15 سال آینده همه ودیعه‌گذاران حج تمتع، حاجی می‌شوند.
  سهمیه ایران در حج تمتع متناسب با جمعیت کشورمان حدود ۸۰ هزار نفر است که در سال‌های گذشته با رایزنی مسؤولان این تعداد به بیش از ۸۵ هزار نفر نیز افزایش پیدا کرد.

با این وجود، با توجه به اینکه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در صف حج تمتع هستند، اگر هر سال به طور متوسط ۸۰ هزار نفر هم به حج تمتع مشرف شوند و مشکلی نیز در اعزام‌ها ایجاد نشود، تا ۱۵ سال سهمیه حج تمتع تکمیل است و به این ترتیب تا سال ۱۴۱۶ تمام ودیعه‌‌گذاران حج تمتع عازم سرزمین وحی خواهند شد.

این امر در حالی است که بسیاری از ایرانیان سال‌هاست که منتظر ثبت‌نام جدید حج تمتع هستند که به دلیل تکمیل بودن ظرفیت ثبت‌نامی‌ها تا سال‌های آینده، سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام هیچ ثبت‌نامی انجام نمی‌دهد.

بر همین اساس نیز آنهایی که قصد تشرف به خانه خدا و حاجی شدن را دارند، مجبور به خرید فیش ودیعه‌گذارانی هستند که تمایل به واگذاری آن دارند.

سال ۱۳۸۶ آخرین ثبت‌نام حج تمتع صورت گرفت و پس از آن با توجه به فراز و نشیب‌های این سفر معنوی، در یک دهه اخیر کم‌تر از ۵۰۰ هزار ایرانی حاجی شدند. چرا که پس از قطع روابط ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴، یک سال حج تمتع برای زائران ایرانی برگزار نشد و از سال ۹۶ تا ۹۸ نیز ۷۹ تا ۸۷ هزار ایرانی به حج تمتع اعزام شدند. همچنین عربستان در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا هیچ زائر خارجی را پذیرش نکرد و در نهایت امسال با کاهش بیش از ۵۰ درصدی سهمیه کشورها در حج تمتع، حدود ۴۰ هزار ایرانی به خانه خدا مشرف شدند.

به گزارش فارس، با توجه به بالا بودن هزینه حج تمتع و وابستگی آن به قیمت ارز، ممکن است بسیاری از زائران تمکن مالی یا استطاعت جسمی برای حج تمتع نداشته باشند و اقدام به فروش فیش حج خود کنند. همانطور که در هفته‌های اخیر با پیش‌بینی هزینه حج تمتع از سوی مسؤولان، بسیاری از ودیعه‌گذاران حج تمتع که امکان تأمین این هزینه را ندارند، ترجیح دادند که فیش خود را واگذار کنند و به این ترتیب در برخی از استان‌ها فیش حج تمتع نجومی خرید و فروش شد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار