تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۲۶۰۰۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم تشکیل کمیته دانش‌آموزان دیرآموز/ ساخت مدارس اوتیسم و نابینایان در اهواز
 رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به شناسایی حدود ۷ هزار کودک دیرآموز پایه اول در استان خوزستان در سال جاری گفت: اگر نظام آموزشی برای این کودکان برنامه نداشته باشد، دو سه سال دیگر مشکل‌آفرین می‌شود زیرا این دانش‌آموزان به توجه ویژه و کلاس‌های جبرانی نیاز دارند.

علی ممبینی در گردهمایی مدیران مدارس استثنایی خوزستان که امروز (۱۵ آبان‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ۳۵ مرکز اختلالات یادگیری در استان خوزستان فعال هستند و این در حالی است که در سالی که کار را در اداره شروع کردیم تنها یک مرکز داشتیم. در حال حاضر ۳۵ مرکز اختلالات یادگیری دولتی و ۱۱ مرکز غیردولتی فعال هستند و برای امسال هم مجوز سه مرکز در هویزه، الوار گرمسیری و بندر امام را دریافت کرده‌ایم.

 وی با اشاره به پیشرفت آمورش و پرورش استثنایی در استان خوزستان، افزود: بیش از یک هزار دانش‌آموز تلفیقی در خوزستان وجود دارد که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند اما به آن‌ها نیز خدمات می‌دهیم‌. آموزش و پرورش استثنایی در گذشته تنها در شهرهای بزرگ فعالیت داشت اما اکنون وارد روستاها نیز شده‌ایم و در چندین روستا مجوز تشکیل کلاس استثنایی را گرفته‌ایم.

رئس آموزش و پرورش استنثایی خوزستان گفت: هر جا دانش‌آموز استثنایی شناسایی می شود بست  تحصیل ان‌ها فراهم می شود ما جزو معدود استان هایی هستیم که در آمورش و پرورش عشایر نیز کلاس درس استثنایی داریم و آخرین پیشنهاد ما این بود که کلاس مرجع اختلالات یادگیری برای دانش آموزان عشایری برگزار کنیم.

ممبینی عنوان کرد: ماهیت ما خدمت به آمورش و پرورش عادی و استثنایی است. سنجش توآموزان عادی و طرح جهش تحصیلی برای بچه های عادی است اما ما اجرا می کنیم همچنین مراکز اختلالات یادیگری نیز برای دانش آموزان با هوش عادی است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به دانش آموزان دیرآموز یادآور شد: شناسایی کودکان دیرآموز از وظایف ما است و سالانه تعداد زیادی دانش‌آموز دیرآموز را در طرح سنجش شناسایی می‌کنیم. امسال حدود ۷ هزار کودک دیرآموز پایه اول در استان خوزستان شناسایی شدند اگر نظام آموزشی برای این کودکان برنامه نداشته باشد، دو سه سال دیگر مشکل آفرین می‌شود زیرا این دانش‌آموزان به توجه ویژه و کلاس‌های جبرانی نیاز دارند.

ممبینی تاکید کرد: اگر به عنوان نمونه سالی ۶ تا ۷ هزار دانش‌آموز دیرآموز داشته باشیم اکنون در شش پایه تحصیلی نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار دانش‌آموز دیرآموز تنها در مقطع ابتدایی داریم. بارها در جلسات این را عنوان کردیم و انتظار داریم کمیته‌ای با موضوع دانش‌آموزان دیرآموز تشکیل شود. این کودکان جایگاهی در آموزش و پرورش عادی دارند اما چون از نظر ذهنی کمتر از بچه‌های عادی هستند اگر توجهی به آن‌ها نشود شرایط آن‌ها مشکل‌آفرین می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به وصعیت فضای آموزشی استنثایی گفت: در دوران کرونا، بیش از یک هزار تبلت دانش‌آموزی تهیه کردیم. در خصوص توسعه فضای آموزشی نیز چندین مدرسه داریم که امیدواریم به سرانجام برسند. در باوی اولین مدرسه استثنایی در حال ساخت است. مدرسه اوتیسم در کیان‌شهر اهواز و مدرسه نابینایان در گلستان اهواز نیز در حال ساخت هستند و پیشرفت ۹۰ درصدی دارند.

وی ادامه داد: بیش از ۸ میلیارد تومان تجهیزات در تابستان گذشته برای مدارس خریداری شد و فضاهای موجود ورزشی نیز در اختیار دانش‌آموزان و والدین قرار گرفت.

ممبینی در پایان گفت: شیوه نامه حکمرانی سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان و مناطق، رویکرد جدیدی در مدیریت آموزش و پرورش استثنایی است که توسط وزیر ابلاغ شده است و با این بخشنامه، وضعیت مدارس عوض خواهد شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار