تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۲۵۹۸۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانش آموزانی که اسطوره شدند
 هشت سال دفاع مقدس و صحنه های دیگر انقلاب اسلامی آزمونی بزرگ روی ملت قهرمان ایران گشود، آزمونی که افزون بر بزرگسالان و سالمندان ، نوجوانانی اسطوره مانند شهیدان محمدحسین فهمیده ، بهنام محمدی ، رضاپناهی و امثال آنها به عنوان شهدای قهرمان دانش آموز، جهانیان را به شگفتی وا داشتند.

به گزارش ایرنا، محمدحسین فهمیده ، بهنام محمدی و رضا پناهی از شهدای دفاع مقدس وعلی لندی، محمدرضا کشاورز، علی اصغر لری گویینی و آرشام سرایداران از جمله شهدای دانش آموز ایران اسلامی هستند که امروزه دانش آموزان و همه مردم ایران به این شهدای گرانقدر سنگر علم و دانش افتخار می کنند.

ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس و پس از آنان قهرمان ملی فراوانی  از دست داده که از هر کدام می توان درس ها آموخت زیرا الگویی از ایثار و رشادت و مروج غیرت و جوانمردی بودند.
محمدحسین فهمیده ، بهنام محمدی و رضا پناهی سه شهید دانش آموز و قهرمان ملی دهه ۴۰ در استان البرز بودند  که ایثارشان در دفاع از میهن اسلامی در تاریخ ماندگار شد ؛ علی لندی نوجوان  خوزستانی دهه ۸۰ که با  از جان گذشتگی  فداکاری به جمع اسطوره ها پیوست و محمدرضا کشاورز، علی اصغر لری گویینی و آرشام سرایداران از شهدای تروریستی حرم شاهچراغ بودند که در فضای معنوی حرم مطهر احمدبن موسی کاظم (ع) به دست شقی ترین انسان ها شربت شهادت نوشیدند.
این دانش آموزان از جمله ۳۶ هزار دانش آموز شهید ایران اسلامی هستند که با ایثارگری برگ زرینی به تاریخ پرافتخار ایران سرافراز افزودند.امروز شهدای دانش آموز به  الگوی رفتاری و راه و رسم زندگی برای سایردانش آموزان کشور تبدیل شده اند تا ایران فردا باز هم به نوجوانانش افتخار کند.
توسعه فرهنگ ایثار، شهادت،آگاهی بخشی و آشنایی بیش از پیش دانش آموزان با شهدا از اولویتهای آموزش و پرورش است زیرا همه ما استقلال، امنیت و عزت کشور را مرهون ایثارشهدا می دانیم.
مهمترین توصیه شهدا به مردم تبعیت محض از ولایت است پس با بصیرت افزایی خود را برای مبارزه با جنگ نرم دشمنان مجهز کنیم.
استان البرز مفتخربه داشتن سه  شهید از شهدای قهرمان ملی و انقلابی به نام های  شهیدان  محمد حسین فهمیده ،  بهنام محمدی و رضا پناهی  که شرح رفتاری هریک از این عزیزان در ادامه گزارش می خوانید.

شهید محمد حسین فهمیده

دانش آموزانی که اسطوره شدند


محمدحسین فهمیده به عنوان دانش‌آموز رزمنده و بسیجی با سرمایه عظیمی از فهم ، درک ، درایت انقلابی و اسلامی با وجود کمی سن در نخستین روزهای جنگ تحمیلی خود را به خرمشهر قهرمان رساند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نام خود را در دفتر شهیدان همواره زنده تاریخ، ثبت کرد.
وی  یکی از هزاران دانش‌آموز بسیجی کشور است که با نثار خون پاک خویش بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی دمید، این دانش‌آموز بسیجی، با ایمان و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب‌الله آموخت.
همچنین شهادت این فرزند انقلاب به عنوان « روز نوجوان و جوان و بسیج دانش‌آموزی»  نام گرفت تا  حماسه این قهرمان کوچک، به ‌عنوان سرمشقی مناسب به هم‌سالانش مطرح شود و راهش همچون الگویی ماندگار بر تارک تاریخ پر افتخار ایران بدرخشد.
محمدحسین فهمیده در ۱۳۴۶ خورشیدی در قم و در خانه‌ای محقر و کوچک در محله پامنار به دنیا آمد و در محیطی مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت؛ وی  در ۱۳۵۲ خورشیدی دردبستان روحانی قم مشغول به تحصیل شد و سال پنجم ابتدایی و اول و دوم راهنمایی را به دلیل انتقال خانواده اش به کرج در ۲ مدرسه از این شهر سپری کرد.
این شهید والامقام در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ خورشیدی به پخش اعلامیه‌های رهبر کبیر انقلاب مبادرت می‌ورزید و سال ۱۳۵۷ خورشیدی نیز درتظاهرات انقلاب اسلامی شرکت کرد.
شهید محمد حسین فهمیده در سن ۱۲ سالگی عاشق امام(ره) و انقلاب اسلامی بود.

این شهید گرانقدر  با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت و در همان روزهای نخست حضور در جبهه های جنگ با وجود سن و سال کم به فرماندهان ثابت می‌کند که لیاقت و شهامت حضور در جبهه را دارد و در همان مدت کوتاه رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد.
روز هشتم آبان ۱۳۵۹،محمدحسین فهمیده با بستن تعدادی نارنجک به کمر خود تانک  دشمن را منفجر کرد و خود نیز به آسمان ها رفت و به دیدار معبودش شتافت. 
همان روزصدای جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه‌های خود اعلام می‌کند که نوجوانی ۱۳ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است و پس از شهادت بقایای پیکر مطهرش در بهشت زهرا، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱ به خاک سپرده شد.

شهید بهنام محمدی

دانش آموزانی که اسطوره شدند

شهید بهنام محمدی دانش‌آموز دیگر در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۴۵ در خرمشهر به دنیا آمد و شهریورماه سال ۵۹ بود که شایعه حمله عراقی ها به خرمشهر قوت گرفت اما بهنام  تصمیم گرفت درخرمشهربماند تا  برای دفاع از  این شهر هر کاری از دستش برمی آید انجام بدهد.
این شهید والامقام با همان جسم کوچک اما با روح و دل بزرگش بارها به قلب دشمن زد و با وجود مخالفت فرماندهان، خود را به صف اول نبرد رساند تا از شهر ودیار خود دفاع کند.
شهید بهنام محمدی چندین بار نیز به اسارت دشمن درآمد اما هر بار با توسل به شیوه‌ای از دست آنان گریخت و با بهره‌گیری از هوش، توان و جسارت خود توانست اطلاعات ارزشمندی از موقعیت دشمن را به دست بیاورد و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دهد و در رساندن مهمات به رزمندگان اسلام بسیار تلاش می‌کرد.

وی  در تمام روزهای مقاومت از ۳۱ شهریور تا ۲٨ مهر ۵۹ در خرمشهرماند و سرانجام در نبرد با دشمنان بعثی براثر  اصابت ترکش خمپاره دچار جراحت شد و به شهادت رسید.

این شهید  دانش آموز علاقه عجیبی به امام خمینی (ره) داشت، به گونه‌ای که اینگونه سفارش کرده بود از بچه‌ها می‌خواهم که نگذارند امام تنها بماند و خدای ناکرده احساس تنهایی بکند.


شهید رضا پناهی

دانش آموزانی که اسطوره شدند

شهید رضا پناهی یکی از بزرگ مردان کم سن و سالی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس با احساس مسوولیت و تعهد ناشی از عقبه معرفتی و بصیرتی منبعث از انوار تربیتی حرکت عظیم حضرت امام خمینی (ره)، توانست با وجود سن کم، خود را به جبهه های نبرد حق علیه باطل برساند و پس از مجاهدت و تلاش های بسیار، در خیل شهدای انقلاب اسلامی قرار گیرد.

این شهید والامقام در سال ۱۳۴۸ در خانواده ای مذهبی در شهرستان کرج متولد شد، اما بیشتر از ۱۲ سال نتوانست سنگینی تن کوچکش را بر روح بزرگش تحمل کند و با اصرار، پدر و مادر خود را راضی کرد تا سرانجام در دوازدهمین سال زندگیش ابدی شود.
شهید رضا پناهی ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۶۱ حین دیده بانی در سنگر در جبهه قصرشیرین بر اثر اثابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.
این شهید وصیتنامه اش را قبل از اعزام  در نواری ضبط  و پنهان کرده بود تا بعد از شهادتش به دست خانواده اش برسد.
شهید رضا پناهی دروصیت نامه اش ذکر کرده که من عاشق خدا و امام زمان (عج ) گشته ام و این عشق هرگز با هیچ مانعی از قلب من بیرون نمی رود، تا اینکه به معشوق خود یعنی «الله» برسم و به حق که ما می رویم که این حسین زمان و خمینی بت شکن را یاری کنیم و به حق که خداوند به کسانی که در راه او پیکار می کنند، پاداش عظیم می بخشد و من برای خدا از مادیات گذشتم و به معنویات فکر کردم، از مال و اموال و پدر و مادر و برادر و خواهر چشم پوشیدم، فقط برای هدفم یعنی الله.

قهرمان دهه هشتادی

دانش آموزانی که اسطوره شدند


علی لندی نوجوان ۱۵ ساله ایذه‌ای است که این روزها وی را به نام قهرمان ملی دهه هشتای می شناسند؛ او  در روز ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۰ پس از وقوع آتش سوزی درخانه همسایه در استان خوزستان، برای نجات ۲ زن میانسال و سالخورده خود را به دل آتش زد و سرانجام آسمانی شد.

راهی که اسطوره ها به آیندگان نشان دادند

اسطوره ها به آسمان ها پرواز کردند اما درس های بزرگی برای آیندگان به جای گذاشتند ، درس هایی از جنس مقاومت ، شجاعت ، عشق به تمام ارزش ها ،گذشتن از دنیا و رسیدن به سعادت ابدی با جانفشانی برای عزت ، قدرت و استقلال ملت .

آنها رفتند تا جاودانه شوند و به نسل های آینده این پیام را دادند که شهادت در راه ارزش ها بهترین گزینه برای سعادتمندی در پیشگاه خداوند است.

آنها به آُسمان ها پرکشیدند تا ایران و ایرانی از گزند دشمنانان و بداخواهان در امان بمانند و پرچم پرافتخار ایران اسلامی بر تارک تاریخ بدرخشد . 

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار