تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۵۹۱۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نامه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز به وزیر علوم درباره اتفاقات اخیر
 بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در واکنش به اتفاقات اخیر در دانشگاه شهید چمران اهواز نامه‌ای خطاب به وزیر علوم منتشر کرد.‌

به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است:

«جناب دکتر زلفی گل

وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید دانشگاه محل گفت‌وگو، نقد عالمانه و گفتمان سازی است. در جایگاهی قرار دارد که دانشجو بتواند آزادانه عقاید خود را ابراز نماید؛ نقد کند و مورد نقد واقع شود و هرگونه مخالفتی با گفت‌وگوی آزاداندیشانه برخلاف رسالت دانشجویی تلقی شود.

متاسفانه در روزهای اخیر شاهدیم که برخی عوامل انگشت شمار پشت پرده برخلاف اکثریت دانشجویان برای از بین بردن فضای گفتمانی در دانشگاه تلاش کرده اند، افرادی که حق گفت‌وگو را از دانشجویان می گیرند و با ایجاد شایعات و بر هم زدن برنامه هایی نظیر تریبون آزاد به ارزش هایی چون آزادی بیان که یکی از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی در دانشگاه ها می باشد بی اعتنایی کرده اند.

حضور مکرر سخنگوی دولت در جمع قشر نخبگانی جامعه - چه در جلسات و چه در بین جمعیت معترضین – علی رغم مورد توهین واقع شدن با انواع الفاظ رکیک، نشان از عزم راسخ دولت برای ارتباط با قشر نخبگانی جامعه است.

با این حال و در دولتی که با شعار انقلابی‌گری و مردمی بودن روی کار آمده است، برخی سیاست های غلط مجموعه های تابعه وزارت علوم منجر به افزایش تنش و جلوگیری از ایجاد بستری برای مناظره و آزاد اندیشی – که به مراتب مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است – شده است.

لذا از جنابعالی انتظار می رود تا با ورود مستقیم به این مساله اقدام به اصلاح روندها و سیاست های فعلی وزارت علوم در جلوگیری از فعالیت تشکل های رسمی و قانونی در جهت ترویج فرهنگ گفت‌وگو باشیم.

جنای آقای زلفی گل، در فضای فعلی دانشگاه ها شاهد نوعی خفقان و سکوت اجباری هستیم که بر تشکل های دانشجویی حاکم شده است.

در این فضا اجازه تشکیل هیچگونه برنامه ای از سوی دانشگاه داده نمی شود و دانشجویان را به دلیل پیگیری اجرای برنامه های مثبت فرهنگی تحت فشار قرار می دهند، از طرفی هیچ گونه سیاست گذاری فرهنگی برای جهت دادن به فضای فکری و ذهنی دانشجو از سوی مدیریت دانشگاه وجود ندارد.

در چنین شرایطی جای سوال دارد که نقش معاونت فرهنگی دانشگاه ها چیست در حالی که از استانداری خوزستان شاهد هیچگونه پاسخگویی نیستیم ولی در مرکز کشور حضور وزیر کشور و سخنگوی دولت به جمع دانشجویان را به مراتب دیده ایم؟ اصلا آخرین باری که ریاست دانشگاه شهید چمران بین عموم دانشجویان حضور داشته و پاسخگو بوده چه زمانی بوده است؟

هر گونه فعالیتی از سوی تشکل ها ممنوع است، هیچگونه برنامه ریزی فرهنگی و فعالیتی از سوی مدیران دانشگاه ها و حتی مدیران دولتی استان برای پاسخگویی به ابهامات دانشجویان وجود ندارد، بمباران خبری از سوی رسانه های معاند، کشته سازی های دروغین، تبلیغ فضای خفقان در دانشگاه ها و قطعی اینترنت به جای شفافیت و پاسخگویی یقینا منجر به اعتراضات دانشجویی و سوءاستفاده عوامل مغرض خواهد شد.

در واقع خسران از جایی شروع شد که از ریشه های انقلاب فاصله گرفتیم و با جایگزین کردن اجبار و خفقان بر گفت‌وگو و اندیشه که رهبر معظم انقلاب بارها آن را به محیط های دانشگاهی و علمی توصیه کرده اند فضا را تنگ تر کرده ایم.

وزیر محترم علوم، برای مقابله با گفت‌وگو محوری در دانشگاه قانون‌گذاری می‌شود ولی در برابر هرج و مرج، آشوب و اعتراضات خشونت آمیز و استفاده از الفاظ رکیک و توهین آمیز واکنشی صورت نمی‌گیرد، احتمال امنیتی شدن محوطه دانشگاه و آسیب زدن به محیط علمی دانشگاه برای مجوز ندادن به برنامه های فرهنگی را بهانه می‌کنند ولی در صورت مشاهده هر گونه تخلف و قانون شکنی برخوردی از سوی دانشگاه ها صورت نمی‌گیرد.

در پایان امیدواریم که با تغییر سیاست های فعلی وزارت علوم و حاکم کردن ارزش های متعالی انقلاب اسلامی در دانشگاه، قدمی برای بهبود وضع فعلی و پیشرفت به سوی جامعه آرمانی برداریم‌.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان»

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار