تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۲۵۷۷۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک دوستدار میراث فرهنگی:
بخشی از آسیاب‌های آبی ـ تاریخی دزفول آسیب جدی دیده‌اند
 عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی دزفول گفت: متاسفانه بخشی از آسیاب‌های آبی ـ تاریخی دزفول در اثر سیلاب‌های فصلی آسیب جدی دیده‌اند و نیاز مبرم به مرمت دارند.

محمدآذرکیش گفت: سازه‌های آبی دزفول برای اینکه ثبت جهانی شوند و حتی برای حفظ و نگهداری به عنوان میراث ارزشمند ملی نیازمند توجه و اهمیت ویژه‌ای هستند اما با این وجود آن طور که شایسته است در این سال‌ها مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه قدمت این سازه‌ها به دوره ساسانی و اوج شکوفایی آنها در دوره صفویه بوده است تاکید کرد: آسیاب‌های آبی دزفول به دلیل قدمت و ارزش تاریخی که دارند لازم است که در فهرست آثار جهانی به ثبت برسند.

او با اشاره به اینکه آسیاب‌های آبی دزفول در بستر رودخانه زیبای دز قرار گرفته‌اند و با بیان اینکه به همین دلیل این آسیاب‌ها همواره در معرض آسیب هستند تاکید کرد: بنابراین برای جلوگیری از آسیب بیشتر باید پایگاه مرمتی جداگانهای‌برای آنها در نظر گرفته شود و سالانه بودجه‌ای‌ جداگانه برای این آسیاب‌ها تخصیص داده شود.

آذرکیش تاکید کرد: مرمت و استحکام آسیاب‌های آبی دزفول باید به بهترین شکل ممکن انجام شود تا مقاومت این آثار در برابر عوامل جوی بالا باشد.

وی ادامه داد: همچنین آسیب‌شناسی و مرمت قسمت‌های آسیب دیده این آسیاب‌ها باید در دستور کار کارشناسان وزارت میراث فرهنگی یا حداقل‌ اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان قرار بگیرد.

او گوش‌زد کرد: مسؤولان شهرستان باید از طریق بودجه‌ای خاص و ویژه در پی مرمت و رسیدگی بیشتر به سازه‌های آبی دزفول باشند.

این دوستدار میراث فرهنگی متذکر شد: اگر آسیب‌های این آثار تشدید شود و در صورت عدم رسیدگی و مرمت به شکل اضطراری، بخش عمده‌ای‌ از هویت تاریخی این سازه‌ها که بخشی از تمدن ایران زمین است در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

آذرکیش خاطرنشان کرد: آسیاب‌های تاریخی دزفول، پل، طبیعت زیبا و همجواری با رود دز، مجموعه‌ای‌ است که همواره از جاذبه‌های ارزشمند و دیدنی شهرستان دزفول برای گردشگران بوده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار