تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۲۵۷۶۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زمین‌های کشاورزی خوزستان زیرکشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای قرار گرفتند
 رئیس نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت در خوزستان گفت: تابستان امسال با وجود تنش آبی و خشکسالی حدود ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیرکشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای قرار گرفت.

 محمد قاسمی‌نژاد، اظهار داشت: تابستان امسال با وجود تنش آبی و خشکسالی حدود 50 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیرکشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای قرار گرفت.

وی افزود: برداشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در خوزستان اواخر آبان یا اوایل آذر شروع خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار ذرت دانه‌ای 7.5 تن و ذرت علوفه‌ای 55 تا 60 تن برداشت شود.

وی گفت: پس از برداشت محصول ذرت، کشت گندم در استان خوزستان شروع خواهد شد.

رئیس نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت در خوزستان ادامه داد: بخش مهمی از ذرت علوفه‌ای تولیدی خوزستان به استان‌های دیگر برای مصارف دام عرضه می‌شود.

 قاسمی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه استان خوزستان قطب نخست تولید ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای است، افزود: با وجود آن که سالانه در کشور 160 هزار هکتار ذرت دانه‌ای و 190 هزار هکتار ذرت علوفه‌ای کشت می‌شود، ولی استان خوزستان همچنان در جایگاه نخست تولید ذرت در کشور قرار دارد.

وی قرار گرفتن ذرت به عنوان کشت محور در زیر مجموعه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، توسعه کشت حفاظتی، انجام کارهای دامنه‌دار تحقیقاتی برای کاهش مصرف آب و استفاده از ارقام با بازدهی بالا، افزایش سطح زیرکشت و بالابردن عملکرد در واحد سطح، تغییر در آرایش کشت متناسب با تغییرات آب و هوایی، تغذیه خاک، استفاده از ارقام مقاوم به تنش خشکی و شوری، توسعه نشاکاری ذرت به منظور کاهش مصرف آب و کنترل آفات و قیمت تضمینی را از عوامل موثر در خوداتکایی تولید ذرت در کشور بیان کرد.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: چنانچه عوامل یاد شده مورد توجه قرار گیرد، امکان بهبود عملکرد ذرت دانه‌ای از 7.5 تن به 9.5 در کشور و رسیدن به تولید سالانه چهار میلیون تن ذرت دانه‌ای دور از دسترس نیست.

 استان خوزستان با تولید سالانه 17.5 میلیون تن محصولات زراعی، باغی 14 درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

گندم، جو، خرما، نیشکر، چغندر قند، مرکبات، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، صیفی‌جات و محصولات جالیزی، برنج، انواع گل، دانه‌های روغنی از مهمترین تولیدات کشاورزی استان خوزستان است.

استان خوزستان یک میلیون و 250 هزار هکتار زمین‌های زیرکشت دارد، ولی به گفته کارشناسان کشاورزی در صورت تامین آب و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی و بهره‌گیری از روش‌های علمی کشت به ویژه تولیدات گلخانه‌ای امکان افزایش زمین‌های زیرکشت تا 2.2 میلیون هکتار وجود دارد. قیمت توافقی هر کیلوگرم ذرت علوفه‌ای هفت هزار ریال و ذرت دانه‌ای 115 هزار ریال است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار