تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۵۷۵۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان از تنش آبی عبور کرد
 استاندار خوزستان با اشاره به اختصاص سه میلیارد مترمکعب آب در سال آبی گذشته (مهرماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱) به بخش کشاورزی این استان گفت: با وجود تمام سختی ها خوزستان از تنش آبی تابستانه سد و رودخانه کرخه عبور کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان، صادق خلیلیان در نشست سازگاری با کم آبی بیان کرد: با همکاری فرمانداران، ائمه جمعه و تشکل‌های کشاورزی موفق شدیم ضمن توزیع مناسب آب در بین کشاورزان و مدیریت آب از تنش تابستانه حوزه کرخه عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری نیز می‌توانیم با مدیریت و همدلی این فصل کشت را به خوبی پشت سر بگذاریم اظهار داشت: الگوی کشت باید مدیریت شود تا به شرایط بهتری از نظر بارندگی برسیم؛ بنابراین همه مدیران به ویژه تشکل های کشاورزی باید در این رابطه همکاری کرده و پای کار باشند.

استاندار خوزستان افزود: براساس میزان آب باید الگوی کشت را تعیین کرد لذا نقش تشکل‌های کشاورزی در این راستا بسیار مهم است.

وی یکی از موفقیت های استان خوزستان در سال زراعی گذشته را با وجود کاهش ۲۱ درصدی بارندگی، افزایش ٢۴ درصدی خرید تضمینی گندم در این استان عنوان کرد و گفت: این رکورد در سال زراعی جاری ( مهرماه ۱۴۰۱ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ ) نیز دست یافتین است و سهمیه ای که برای خوزستان در نظر گرفته شده تحقق پیدا خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست اظهار داشت: مدیریت آب و کشاورزی در سال گذشته با هماهنگی لازم میان دستگاه‌ها به خوبی صورت گرفت و فصل کشت پائیز سال گذشته را با بهترین خروجی پشت سر گذاشتیم.

عباس صدریان‌فر گفت: با وجود اینکه برای سد کرخه محدودیت‌هایی وجود دارد و شرایط منابع آبی آن کمتر از سال گذشته است، تصمیم گرفته شده تا با همدلی و همکاری دستگاه‌های متولی شرایط به گونه‌ای پیش رود تا کمترین آسیب به کشاورزان وارد شود.

نماینده کشاورزان استان خوزستان در ادامه این نشست گفت: در حوضه کارون، دز و مارون مشکلی برای کشت پائیزه نخواهیم داشت.

مسعود اسدی بیان کرد: اینکه امسال توانستیم با نیمی از میزان آب بدون هیچ‌گونه تنشی از تابستان عبور کنیم حاصل هماهنگی خوب بین بخشی بوده است.

وی اظهار داشت : هم اکنون نیز فعالیت‌ در راستای اقناع سازی مردم برای کشت در حوضه کرخه در حال انجام است اما در سایر حوضه‌ها هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

در این نشست مقرر شد شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای کمک به تامین آب مردم در حوضه کرخه پمپاژ آب از قسمت انتهایی رودخانه دز به کانال زهاب بر دهخدا و از آنجا به قسمت انتهایی رودخانه کرخه نور را تخلیه کند تا در مسیر ۱۵ کیلومتری تا هورالعظیم آب روستاهای اطراف کرخه نور و هویزه تامین شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار