تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۲۵۷۵۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرز دریایی خرمشهر برای صادرات کالا به عراق باز است
 ناظر گمرکات خوزستان گفت:مرز دریایی خرمشهر در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند ، همچنان برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق باز و فعال است.

بهروز قره‌بیگی افزود: مرز دریایی خرمشهر در زمان تعطیلی ۲ هفته‌ای مرزهای تجاری چذابه و شلمچه که با ایام اربعین مصادف بود به عنوان گذرگاه مرزی جایگزین برای صادرات کالا به بنادر جنوبی عراق مطرح شد و مورد استقبال تجار و بازرگانان محلی قرار گرفت.

وی گفت: با بازگشایی مرزهای تجاری چذابه و شلمچه از ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ ، مرز دریایی خرمشهر همچنان برای صادرات کالا و تنوع بخشیدن به مسیرهای صادراتی باز نگه داشته شده است تا شرایط آسان تری برای صادرکنندگان و کاهش هزینه‌های صادرات کالا به عراق فراهم شود.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه با بیان اینکه ۲ مرز تجاری چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر سه گذرگاه رسمی صادرات کالا به عراق محسوب می شوند افزود: صادرات کالا از مرزهای زمینی و دریایی خرمشهر بدون وقفه ادامه دارد.

مصالح ساختمانی ، مواد غذایی ، تره بار ، آبزیان پرورشی ، وسایل مکانیکی ، لوازم خانگی ، سیمان سفید ، کلینکر(ماده اولیه تولید سیمان خاکستری) آهن آلات ازمهمترین اقلام صادراتی از واحدهای گمرکی خوزستان به عراق است.   

پنج ماه امسال یک میلیون و ۲۸۲هزار تن کالا به ارزش ۲۴۶میلیون دلار از گمرک شلمچه و ۲۶۱ هزار تن کالا به ارزش ۶۶میلیون دلار از گمرک چذابه به عراق صادر شده است.

مرزهای زمینی و دریایی خوزستان پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق به تدریج از تیرماه ۱۳۸۲ برای صادرات کالا و در مهرماه  همان سال برای عزیمت کاروان های زیارتی بازگشایی شدند.

خوزستان با استان‌های عراقی میسان و بصره مناسبات اقتصادی - تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار