تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۲۵۷۵۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگرانی از بحرانی شدن وضعیت تالاب هورالعظیم
  معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان سطح آب‌دار تالاب هورالعظیم را کمتر از ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: حقابه هورالعظیم در سال آبی گذشته تامین نشده و با توجه به شرایط فعلی و آغاز کشت پاییزه، نگرانی از بحرانی شدن وضعیت این تالاب وجود دارد.

سیدعادل مولا  اظهار کرد: سطح آب‌دار هورالعظیم در حال حاضر به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است که برخی قسمت‌های آب دارد و بعضی قسمت‌ها فقط مرطوب است.

وی با بیان اینکه ورودی از رودخانه کرخه به تالاب هورالعظیم بسیار ناچیز است، افزود: در قسمت جنوبی تالاب که همیشه آب دار بوده خیلی از عرصه‌ها خشک شده و آبی وارد آن نمی‌شود.

مولا اضافه کرد: خروجی آب از سد کرخه به صورت موجی و مقطعی است که در مناطق بالادست تالاب برداشت می‌شود به همین دلیل حقابه هورالعظیم در پایین دست تامین نمی‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان آب و برق مدعی است که ۳۰ مترمکعب برثانیه آب از سد کرخه رهاسازی می‌شود، این در حالیست که سهمیه آب تالاب تامین نشده و طبق مشاهدات همکاران، میزان ورودی به تالاب حدود یک تا ۲ مترمکعب برثانیه است در حالیکه باید بسیار بیش از این باشد.

به گفته وی، هیچ آبی بر اساس حقابه و میزان آب تعیین شده، وارد تالاب هورالعظیم نشده است و آبی که هم اکنون در برخی نقاط وجود دارد باقیمانده از سیلاب‌های سال‌های گذشته است.

مولا ادامه داد: با وجود کم آبی، شاهد کشاورزی، شلتوک‌کاری و آبزی‌پروری در بالادست هورالعظیم بودیم از سوی دیگر کشت پاییزه هم به بزودی آغاز می‌شود.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: با میزان آبی که به تالاب می‌رسد، با توجه به شرایط موجود و آغاز کشت پاییزه وضعیت این تالاب به سوی بحران پیش می‌رود.

وی شرایط زیستگاهی هورالعظیم را نامطلوب توصیف کرد و گفت: زندگی زیست مندان و مهاجرت پرندگان بستگی به وجود آب دارد، بنابراین اگر آب هورالعظیم تامین نشود شاهد اتفاقات بدی خواهیم بود، و انتظار مرگ و میر آبزیان را خواهیم داشت.

مولا افزود: پیگیری‌هایی انجام و گزارشات به مراجع بالا ارائه شده است اما هنوز به نتیجه نرسیده و سازمان‌های متولی کنترلی روی برداشت‌های بالادست ندارند.

وی تصریح کرد: اگر آب وجود داشته و حقابه تالاب را ندهند مجبوریم اقدامات سختگیرانه‌ای انجام دهیم.

مولا همچنین گفت: در تالاب شادگان با انتقال آب از رودخانه کارون بخشی از نیاز آبی آن تامین شده اما در هورالعظیم امکان انتقال آب میان حوضه‌ای وجود ندارد

وی در پاسخ به پیشنهاد برخی فعالان محیط زیست مبنی بر انتقال آب از رودخانه کارون به هورالعظیم توسط کانال سلمان، افزود: شیب این کانال به صورتی است که امکان انتقال آب وجود ندارد، از سوی دیگر همه حوضه‌های آبی استان فقیر هستند و هیچکدام از حوضه‌ها آنقدر غنی نیست که بشود آبی به هورالعظیم منتقل کرد.

مولا با اشاره به آتش‌سوزی در هورالعظیم به دلیل خشکیدگی، بیان کرد: بیش از ۲۲ هزار هکتار در بخش عراقی و ۵۲۰ هکتار در بخش ایرانی هورالعظیم از ابتدای تابستان امسال تاکنون دچار آتش‌سوزی شده است.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد. این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.

بحران آب در حوضه کرخه از پارسال تاکنون، این تالاب را نیز با تنش مواجه کرده است.

بر اساس ماده ۳ آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است. این در حالیست که نیاز آبی تالاب‌های خوزستان آخرین اولویت مسئولان استانی است.

در پی خشک شدن بخش‌های وسیعی از هورالعظیم ، این تالاب از اوایل تابستان شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده به ویژه در بخش عراقی بوده، به طوریکه دود غلیظ ناشی از آن در برخی روزها تا ۶ شهرستان در خوزستان، را دربرمی‌گیرد.

آتش‌سوزی یکی از چالش‌های هورالعظیم در زمانی است که حقابه آن تامین نشود. تابستان پارسال نیز آتش‌سوزی در بخش‌هایی از هورالعظیم در عراق، شهر رُفیِّع را چندین روز درگیر کرد اما در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار