تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۲۵۷۵۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس کارگروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان:
تداوم تنش آبی بیمه محصولات کشاورزی را در خوزستان به تاخیر انداخت
 رییس کارگروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان گفت:تداوم تنش آبی و خشکسالی، بیمه محصولات کشاورزی را در خوزستان به تاخیر انداخت.

محمد آلاله افزود:شروع بیمه محصولات کشاورزی به بارش های پاییزی و پیرو آن میزان سطح زیرکشت محصولات به ویژه گندم بستگی دارد.

وی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی با کم بارشی در فصل پاییز امسال در خوزستان پیش بینی کرد از نیمه دوم آبان ، کار بیمه محصولات کشاورزی در استان شروع شود.

وی گفت: همه چیز به بارش‌های پاییزی بستگی دارد چون مخازن سدهای خوزستان آب کافی برای کشت پاییزی ندارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به ایرنا گفت: هنوز زمان کشت گندم به عنوان مهمترین محصول پاییزی در خوزستان به دلیل تنش آبی و خشکسالی مشخص نیست.

تورج نوروزی بهترین زمان کشت گندم در خوزستان را ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر بیان کرد و افزود:در سال زراعی جاری ۴۴۰ هزار هکتار زمین برای کشت گندم آبی و ۲۰۰هزار هکتار برای کشت گندم دیم درنظر گرفته شده ضمن اینکه ۹۲ هزار هکتار برای کشت دانه روغنی کلزا در پاییز امسال هدف گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه تاخیر در بارندگی‌های پاییزی و نبود آب کافی برای عقد قرارداد با کشاورزان ۲ چالش مهم بخش کشاورزی خوزستان است ابراز امیدواری کرد با شروع بارندگی های پاییزی در نیمه نخست آبان بتوان کشت گندم را طبق برنامه هدف گذاری شده انجام داد.

خوزستان سال زراعی گذشته حدود ۱.۶میلیون تن گندم تولید کرد که از این میزان یک میلیون ۳۵۰هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

سال زراعی جدید از اول مهر ۱۴۰۱ شروع و تا ۳۱شهریور ۱۴۰۲ ادامه می‌یابد.

خشکسالی و تنش آبی در ۲ سال اخیر و پیرو آن کاهش ذخایر آّب سدهای خوزستان ، شرایط سختی پیش روی کشاورزان استان به ویژه مناطق غربی خوزستان گذاشت به طوری که تابستان امسال کشت هرنوع محصول تابستانی در مناطق غربی استان ممنوع و در سایر مناطق استان با محدودیت کشت رو به رو شد.

بنا به اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان خوزستان ، سالانه حدود ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در شرایط ترسالی در خوزستان معادل ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی کشور تولید می‌کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار