تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۲۵۷۴۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۴۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی پاییز امسال به زیر کشت گندم می‌رود
  سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه بهترین زمان کشت گندم در استان ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر است گفت: ۴۴۰ هزار هکتار زمین برای جهت کشت گندم آبی و ۹۲ هزار هکتار برای کشت کلزا در پاییز امسال در نظر گرفته شده است.

  سید رحمت اله پریچهر در جلسه شورای کشاورزی، به ارتقای تولید گندم در واحد سطح تا چهار تن در سال زراعی گذشته اشاره کرد و افزود: برای سال زراعی جاری برای   باشگاه تولید کنندگان گندم بیش از هفت تن در هکتار برنامه ریزی شده که از این بهره برداران به عنوان مشاور در بخش کشاورزی و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی  استفاده خواهد شد.

وی جو آبی را دیگر محصول مهم پاییزه در خوزستان بیان کرد و گفت: استان خوزستان یکی از استانهای مهم در تامین تغذیه دام است و حدود ۸۰ درصد دامداری های استان سنتی هستند.
وی با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی در خوزستان نیز برای کشت چغندر قند پاییزه در نظر گرفته شده ادامه داد: سیب زمینی ،پیاز ،گوجه فرنگی و سایر سبزی و صیفی جات از جمله محصولات مهم دیگری هستند که در پاییز امسال کشت خواهند شد
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برنامه کشت پاییزه را طبق سند برنامه سازگاری با کم آبی دانست که توسط دستگاه های مربوطه مصوب شده است
وی سطح باغات خوزستان را ۶۰ هزار هکتار و سطح مزارع نیشکر را ۹۱ هزار هکتار بیان کرد و افزود: طبق سند مذکور به  طور متوسط برای گندم آبی ۶ هزار مترمکعب و برای باغات ۱۰ هزار مترمکعب آب نیاز است.
وی با بیان اینکه عمده خاک های خوزستان قلیایی هستند و روی و آهن در این نوع خاک قابل جذب نیست ادامه داد: سه کود پایه برای محصولات پاییزه در نظر گرفته شده  و علاوه بر آن کودهای ریز مغذی نیز مورد نیاز است.
پریچهر با بیان اینکه تغذیه تا ۳۰ درصد بر روی افزایش عملکرد محصولات موثر خواهد بود اضافه کرد: کودهای فسفاته و پتاسه در جلوگیری از سرمازدگی محصول و جذب بیشتر قلع نیز موثر است همچنین کاتالیزور خوبی برای جذب عناصر غذایی هستند و مقاومت گیاه را نیز در برابر آفات افزایش می دهند.
وی گفت: برای هر منطقه رقم سازگار و توصیه کودی جداگانه در نظر گرفته شده که علاوه بر اینکه اطلاعات در کتابچه های مخصوص نگارش شده در نرم افزارهای مختلف در دسترس بهره برداران قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم بخش کشاورزی به صورت ویژه دیده شده است افزود: در این برنامه رشد اقتصادی هشت درصد در نظر گرفته شده است.
سپرست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه بخش کشاورزی در رشد اقتصادی نقش مهمی داشته و از محورهای اقتصاد مقاومتی است ادامه داد: تامین امنیت غذایی و تولید ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام  غذایی در داخل کشور از جمله دستورات رهبر معظم انقلاب در این برنامه است.

وی ادامه داد: اقتدار غذایی حتی می‌تواند از اقتدار نظامی در مبادلات امروز جهانی مهمتر باشد و این موضوع محقق نمی‌شود مگر توسط کشاورزی دانش بنیانی که بتواند کشاورزی پایدار ایجاد کند و حفظ ذخایر ژنتیکی و منابع آبی را به دنبال داشته باشد.
پریچهر کشاورزی تجاری و مدیریت یکپارچه منابع آب و افزایش پنج درصدی بهره وری آب را بسیار مهم خواند و اضافه کرد: در این راستا برنامه ریزی ها باید به سمت استفاده از سامانه های نوین آبیاری برای ارتقای راندمان آبیاری تا حدود ۹۰درصد باشد.

خوزستان پارسال مقام نخست تولید گندم کشور را به خود اختصاص داد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار