تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۵۷۴۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چگونه بیماری‌های قلبی – عروقی را خطرسنجی کنیم؟
  مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت خطرسنجی سکته‌های قلبی – مغزی گفت: خطرسنجی، با بررسی عوامل خطر متعددی مانند سن، جنس، میزان کلسترول و فشار خون، استعمال دخانیات و ابتلا به دیابت امکان‌پذیر است.

دکتر سیما اورنگ با اشاره به روز جهانی قلب ( ۲۹ سپتامبر) اظهار کرد: بیماری‌های قلبی به عنوان شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا باید مورد توجه دولت و مردم قرار گیرد، از این رو سازمان بهداشت جهانی با هدف توسعه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی، در سال روزی را به عنوان روز جهانی قلب در نظر گرفته است که شعار جهانی امسال " با قلب، قلب‌ها را به هم وصل کنیم" انتخاب شده است. شعار ملی این روز نیز "سلامت قلب ، سلامت جامعه" تعیین شده است.

وی افزود: روز جهانی قلب فرصتی برای هر فرد است تا در نظر بگیرد چگونه می‌توان به بهترین نحو، از قلب برای بشریت، برای طبیعت و برای خودمان استفاده کرد. مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی چیزی است که برای هر قلب تپنده‌ای اهمیت دارد.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: دسترسی به درمان و حمایت از بیماری قلبی عروقی به طور گسترده‌ای در سراسر دنیا متفاوت است. بیش از ۷۵ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای با درآمد کم تا متوسط رخ می‌دهد اما  در هر جایی دسترسی به درمان می‌تواند یک مساله باشد. مواجه شدن با وقایع جهانی مانند روز جهانی قلب و نیز فعالیت‌های محلی، انسان‌ها را توانمند می‌کند تا آگاهی خود را گسترش دهند و این به ایجاد تفاوت در زندگی نوع بشر کمک می کند.

آلودگی هوا مسئول ۲۵ درصد مرگ‌های بیماران قلبی – عروقی

اورنگ بیان کرد: آلودگی هوا مسئول ۲۵ درصد تمام مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است که در سال جان ۷ میلیون نفر را می‌گیرد در حالی که هر یک از ما می‌توانیم به روش خودمان در ایجاد یک سیاره سالم‌تر و در نتیجه سلامتی خودمان مشارکت داشته باشیم. گرچه اقدامات زیادی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به جای سفر با ماشین وجود دارد، یا تلاش‌های دراز مدت مانند حمایت از قوانین هوای تمیز وجود دارد اما هر یک از ما می‌توانیم  به روش خودمان در ایجاد یک سیاره سالم‌تر مشارکت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: فشارهای روانی می‌توانند خطر بروز حمله‌های قلبی را دو برابر کنند و با مقاومت در برابر واکنش‌های زیان‌آور و عادات بد ناشی از فشارهای روانی، می‌توان سلامت قلب را به حداکثر رساند. تمرینات ورزشی، مراقبه و خواب کافی به کاهش فشارهای روانی کمک می‌کنند.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: مردم باید بدانند چگونه می‌توانند با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده مانند مقابله با فشارهای روانی، کاهش فشار خون، رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی سلامت قلب خود را حفظ کنند. دولت‌ها نیز باید بدانند اقداماتی که برای سلامت قلب انجام می‌شود در سطح گسترده، منجر به سلامت نوع بشر و ایجاد دنیای با عدالت و توزیع و دسترسی عادلانه خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود. حمایت از برنامه‌های مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی و سلامت سیاره و طبیعتی که در آن زندگی می‌کنیم مانند برنامه‌های اجتماعی و فردی پیشگیری از آلودگی هوا، جنگل‌ها و دفع زباله‌ها به این امر کمک می‌کند.

بیماری قلبی – عروقی؛ نخستین علت مرگ در دنیا

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین در ایران است. سالانه، ۱۸.۵ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند و شامل ۳۱ درصد از کل مرگ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.

اورنگ افزود: اکثریت این مرگ‌ها ناشی از بیماری کرونر قلب یا سکته مغزی است. عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی هستند که به نوبه خود به شکل فشار خون، قندخون، کلسترول بالا، اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب‌کننده سلامت قلب تظاهر می‌کنند.

وی با بیان اینکه روز جهانی قلب نقش بسیار مهمی در تغییر این عوامل خطر دارد، گفت: مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در خوزستان، ۳۵ درصد از کل مرگ‌ها را شامل می‌شود.

لزوم خطرسنجی سکته‌های قلبی – مغزی

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: خطرسنجی یکی از راهکارهای مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته‌های قلبی – مغزی در ۱۰ سال آینده زندگی است و به فرد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. بدین منظور ابزاری به نام نمره ریسک (SCORE RISK) تهیه شده است که با استفاده از آن می‌توان میزان احتمال سکته قلبی و مغزی در ۱۰ سال آینده را محاسبه کرد. خطرسنجی، با بررسی عوامل خطر متعددی مانند سن، جنس، میزان کلسترول و فشار خون، استعمال دخانیات و ابتلا به دیابت امکان‌پذیر است.

اورنگ افزود: این عوامل برای ارزیابی خطر بروز سکته قلبی - عروقی در ۱۰ سال آینده به کار می‌روند. به طور مثال مشخص می‌کند که میزان خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی در ۱۰ سال آینده در فرد جوانی که هیچ یک از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی را ندارد، بسیار کم است اما برخی از افراد که به عوامل خطری مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا هستند، با میزان خطر بالاتری نسبت به بیماری‌های قلبی - عروقی مواجه هستند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر مرگ‌های زودرس در افراد با عامل خطر متوسط و اغلب بدون علامت رخ می‌دهد توصیه می‌شود همه افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز بهداشتی - درمانی خطرسنجی را انجام و از وضعیت خود اطلاع پیدا کنند تا بر اساس میزان خطر موجود، اقدامات لازم را انجام دهند و برای پیگیری و ارزیابی نحوه پیشرفت برنامه‌ریزی کنند.

اورنگ عنوان کرد: پزشک یا مراقبین سلامت راهکارهای لازم برای کاهش میزان این خطرات را به بیمار توصیه می‌کنند. پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق کنترل دقیق بیماری دیابت و فشار خون بالا و اختلال چربی خون و ترک استعمال دخانیات امکان‌پذیر است.

وی افزود: در حال حاضر برای یک میلیون و ۷۵۷ هزار و ۹۹۷ نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز خطرسنجی انجام شده است و بیماری قلبی عروقی بیش از ۵۵ هزار و ۵۲۳ نفر از این تعداد شناسایی شده و تحت مراقبت هستند.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: بر اساس آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، ۲۸.۴۸ درصد خوزستانی‌ها دارای فشار خون بالا، ۱۸.۹۵ درصد دارای قند خون بالا و ۲۷ درصد دچار کلسترول خون بالا هستند. ۶۳.۸۶ درصد خوزستانی‌ها نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند و ۵۳.۳۸ درصد نیز فعالیت فیزیکی کمی دارند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار