تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۵۷۴۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمار واقعی از هنرمندان صنایع دستی در دست نیست؟
  یک کارشناس صنایع دستی معتقد است: به دلیل نبود دسترسی به آمار واقعی از هنرمندان صنایع دستی اظهار نظر درمورد اینکه آیا تمامی آنها تحت پوشش بیمه هستند یا نه را نمی‌توان مشخص کرد.

سیده مهروز هویدامرعشی گفت: قطع شدن مقطعی بیمه و اعلام بیمه کردن هنرمندان صنایع دستی هر ساله و به صورت مداوم و بارها از سوی مسؤولان مربوطه فقط شنیده می‌شود و البته همچون قبل چیزی شبیه به حرف است تا عمل!

به گفته وی: هنرمندان بسیاری هستند و می‌شناسیم که در سالیان گذشته به دلیل سخت‌گیری‌های زیاد که منجر شده بود بیمه آن‌ها به طور مرتب قطع شود متاسفانه هم‌اکنون انگیزه پیگیری بیمه و حتی کار را از دست داده‌اند.

او با اشاره به اینکه بیمه شاغلان صنایع دستی، زنان خانه‌دار، قالی‌بافان و... از نوع خویش‌فرما است توضیح داد: در بیمه قالی‌بافان مقدار بیشتری را دولت متعهد است پرداخت کند اما متأسفانه برخی مواقع یا می‌توان گفت اغلب اوقات پرداخت نمی‌شود و این مساله‌ای مبهم برای هنرمندان است.

این کارشناس صنایع دستی در عین حال بیان کرد: برای عده‌ای از هنرمندان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کنند و برای برخی هنرمندان قدیمی این حوزه نیز حق بیمه پرداخت می‌شود.

هویدامرعشی ادامه داد: مناسب نبودن قوانین بیمه‌ و استفاده افراد سودجو از مزایای بیمه موجب شد تا به سرعت نسبت به قطع بیمه آن‌ها اقدام شود و بیمه برخی از هنرمندان تازه‌کار نیز قطع شود و به نوعی تر و خشک با هم سوختند.

او یادآوری کرد: در چند سال گذشته دشواری در شناسایی و بررسی اشتغال قالی‌بافان واقعی و بازرسی دوجانبه از سوی بیمه و اتحادیه فرش آن قدر زیاد شده بود که می‌گفتند هنرمندان واقعی اگر هنگام بازرسی در خانه یا کارگاه نباشند بیمه آن‌ها قطع خواهد شد.

وی اضافه کرد: بازرس‌ها با ایرادهای غیرمعقول می‌گفتند اگر هنرمندی در هنگام بازرسی در خانه یا کارگاه اشتغال خود نباشد بیمه او به سرعت قطع خواهد شد و این موضوع را در نظر نمی‌گرفتند که هنرمند فعالیت‌های دیگری هم برای انجام دادن دارد و در نتیجه تداوم این ایرادهای بی‌منطق برخی هنرمندان حتی به صورت دلبخواهی هم به سمت بیمه و کار صنایع دستی نمی‌روند و این واقعا امری اسفناک است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار