تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۲۵۵۴۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هرج و مرج در خیابان‌های اهواز
همزمان با رشد طرح‌های عمرانی در شهر اهواز به منظور رفع معضل ترافیک، برطرف کردن نیازی جدی در هسته‌های مرکزی شهر وجود دارد.


 اهواز با مشکلی اساسی در خصوص رفع موانع ترافیک دست و پنجه نرم می کند؛ کلانشهر علاوه بر آنکه با مشکل کم عرض بودن خیابان ها روبرو است، کمبود پارکینگ خودرو مشکلات ترافیکی وسیعی را برای آن ایجاد کرده است.

حالا در این ترافیک های خسته کننده با گرمای کلافه کننده توسعه و ساخت و سازهای عمرانی در اهواز موجب افزایش مشکلات در زمینه رفت و آمد روان خودروها شده است.

فقط کافیست گذرتان به یک خیابان مهم بخورد و کار مهمی داشته باشید؛ آن وقت نبود جای توقف برای خودرو به معضلی جدی تبدیل می شود.

این معضل از زمانی جدی شد که صدور پروانه ساخت برای ساختمان های چند طبقه بدون توجه به محلی برای توقف خودروها رشد چشمگیری در نقاطی از جمله کیانپارس، گلستان، کیان آباد، پادادشهر و زیتون کارمندی داشت.

هرج و مرج و شلوغی در خیابان های این نقاط به وضوح دیده می شود که عمده ساختمان های آن را پزشکان سرشناس خریداری کرده اند؛ اما این تمام ماجرا نیست و پارک خودروها از سوی رانندگان در کوچه و پس کوچه ها سرقت از خودروها را هم افزایش داده است.

نیروی انتظامی اعتقاد دارد وضعیت آشفته‌تر از آن است که بتوان به راحتی کنترل شود؛ کمبود پارکینگ موجب شده در ۲ طرف اکثر کوچه‌های فرعی خیابان‌های اصلی به صورت سراسری خودرو توقف کند کمبود نیرو برای نظارت در کنار کمبود دوربین‌های نظارتی بر این مشکلات افزوده است و مسئله مربوط به کم کاری‌هایی است که از گذشته در شهرداری اهواز رخ داده است.

نیاز به سرمایه گذاری ویژه برای ساخت پارکینگ

فرمانده راهور کلانشهر اهواز همه مشکلات ترافیکی در کلانشهر اهواز را مربوط به نبود پارکینگ خودروها دانست که در خیابان های طالقانی، آزادگان جنوبی و شمالی، پهلوان، کیانپارس، زیتون به شکل حاد تری قابل مشاهده است.

سرهنگ سعید رحیمی ایجاد پارکینگ در اهواز را نیازمند سرمایه گذاری های ویژه عنوان کرد که مشکل در این زمینه باید حل شود زیرا باعث سد معبر، اخلال در جریان عبور و مرور و کندی در تردد خودرو ها شده است.

او گفت: علاوه بر آن توقف خودروی کارمندان ادارات و بانک ها در خیابان ها دلیل پارک دوبل مراجعه کنندگان است که در نهایت پلیس مجبور به جریمه شهروندان می شود.

آقای رحیمی به توقف خودروهای شهروندان در کوچه و پس کوچه های خیابان های اصلی نیز اشاره کرد و افزود: نیروی راهور ظرفیت و نیروهای مورد نیاز برای حفاظت از این خودروها را ندارد و این مسئله افزایش چشمگیر سرقت را در پی داشته هر چند در سمت دیگر نبود دوربین های نظارتی نیز معضلی است و اهواز یکی از ضعیف ترین شهرهای کشور در زمینه هوشمند سازی است.

فرمانده راهور اهواز هوشمند سازی کلانشهر را حتی ضعیف تر از برخی شهرستان های در دیگر استان ها خواند و ضمن بحرانی توصیف کردن وضعیت ترافیک اهواز به انجام اقدامی نیز از سوی شهرداری در جاده ساحلی اشاره کرد که اصلاح هندسی آن موجب روان شدن تردد خودروها شده.


رغبت نداشتن سرمایه گذران برای توسعه پارکینگ‌ها در اهواز

اگرچه مشکلات کلانشهر اهواز را نمی‌توان تماما به شهرداری وقت نسب داد و این مسئله نتیجه سال‌ها بی برنامگی در این حوزه است و شهرداری اهواز نیز در تیرماه از ۹ طرح زیرساختی هوشمندسازی در مدیریت شهری شهرداری با اعتبار یک هزار میلیارد ریالی بهره برداری کرد.

انتظار می‌رود این دست اقدامات در حوزه افزایش و توسعه دوربین‌های کنترل ترافیک و نظارتی و البته بیشتر شدن تعداد پارکینگ‌ها در کلانشهر اهواز تسری یابد.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اقدامات در دست اجرا برای توسعه پارکینگ‌ها از سوی شهرداری با سرپرست سازمان پایانه‌های شهرداری اهواز صحبت شد.

او گفت که به رغم توسعه زیرساخت‌های کلانشهر‌ها در کل کشور، معضل ساماندهی خودرو‌های پارک شده در خیابان‌ها به دلیل فقدان زمین‌های مناسب و رغبت نداشتن سرمایه گذاران به توسعه پارکینگ‌های بخش خصوصی همچنان باقی است.

پوریا راهنورد با اشاره به اینکه کلانشهر اهواز همانند سایر کلانشهر‌ها از معضل ترافیک در هسته مرکزی شهر رنج می‌برد، پارک خودرو‌های شخصی در حاشیه خیابان‌ها را باعث سنگین‌تر شدن ترافیک و کمبود مکان توقف برای شهروندان دانست که در نهایت تخلفات رانندگی و انسداد خیابان‌ها را در پی دارد.

به اعتقاد آقای راهنورد توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راهکار‌های کاهش ترافیک شهر است و در عصر حاضر که خودرو عنصر جدایی ناپذیری در زندگی شهروندان ایرانی شده، پارکینگ از مهمترین ملزومات در زیرساخت‌های شهری قلمداد می‌شود.

سرپرست سازمان پایانه‌های شهرداری اهواز «استفاده شهروندان از وسایط حمل و نقل عمومی را درمانی برای معضل کمبود جای پارک خودرو در حاشیه خیابان‌های شهر اهواز در شرایط کنونی برای پاسخ به کمبود‌های موجود» خواند.

هرج و مرج در خیابان‌های اهواز؛ نیاز شدید به افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها + فیلم

رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند پارکینگ‌های بیشتری است

این مقام مسئول در خصوص اقدامات در دست اجرای شهرداری به منظور توسعه پارکینگ‌ها نیز گفت: به منظور تامین پارکینگ خودرو‌های سبک در هسته مرکزی شهر، طرح پارکینگ طالقانی بنابر حساسیت‌های فراوان شهردار اهواز مراحل نهایی خود را در ۱۰ طبقه و ۲۰ هزار متر مربع سپری می‌کند که با افتتاح آن، بخشی از وضعیت نا بسامان خودرو‌های متوقف شده در مسیر بازار طالقانی ساماندهی خواهد شد.

او افزود: مسیر حضور سرمایه گذاران برای توسعه پارکینگ‌ها در بخش خصوصی باز است و شهردار اهواز نیز تاکیدات فراوانی در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در طرح‌های توسعه شهری دارد.

پوریا راهنورد همچنین یادآور شد که در حال حاضر تلاش بسیاری برای توسعه مساحت پارکینگ‌های بخش خصوصی در محدوده هسته مرکزی شهر اهواز صورت گرفته و تعدادی از مالکان زمین‌های محدوده مذکور نیز با مراجعه به سازمان پایانه‌ها زمین‌های خود را به کاربری پارکینگ اختصاص داده اند، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب زمین‌های بیشتری نیاز است.

هرج و مرج در خیابان‌های اهواز؛ نیاز شدید به افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها + فیلم

 کاهش بار ترافیک خیابان طالقانی با ساخت پارکینگ طبقاتی

البته اقداماتی در زمینه توسعه پارکینگ ها نیز در حال انجام است از جمله در خیابان طالقانی که تردد بالا و محل تجمع مکان های مهمی است؛ افزون بر آن طرح مطالعاتی به منظور طبقاتی کردن پارکینگ شهید فهمیده در دست اجرا است.

این‌ها را رئیس اداره تعمیرات نگهداری شهرداری اهواز می‌گوید و در ادامه با اشاره به اجرای طرح پارکینگ طالقانی ادامه می دهد که این محل روبروی بازار طلافروشان خیابان طالقانی جنب بانک آینده در حال احداث است و ظرفیت نگهداری ۴۳۶ خودرو را دارد.

به گفته او بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ خودرو از ابتدا تا انتهای خیابان طالقانی  توقف می‌کنند که پارکینگ اگرچه به صورت کامل کنترل کننده ترافیک نیست، اما حجم آن را تا حد خوبی کاهش می‌دهد.

آقای رضوانی همچنین در خصوص ایمنی ساختمان‌ها یادآور شد که مشاور‌ه هایی در این خصوص به کار گرفته شده تا به ایمن سازی آن به صورت ویژه بپردازند ضمن آنکه تمهیدات سازه‌ای بر اساس بروز‌ترین استاندارد‌های ابلاغ شده در حال اجرا است.

مجری طرح پارکینگ طبقاتی طالقانی زمان بهره برداری از این سازه را تابستان سال آینده عنوان کرد که اگرچه دیر است، اما فعال شدن طرح‌هایی به منظور کاهش بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر نوید بخش آینده‌ای به مراتب بهتر برای عبور و مرور خودرو‌هایی است که سرنشینان از هرج و مرج موجود در خیابان به ستوه آمده اند.

شایان ذکر است که زمزمه هایی در خصوص شروع طراحی پارکینگ طبقاتی شهید فهمیده نیز به گوش می رسد که همزمان با اجرای پارکینگ طبقاتی شهید فهمیده در حال اجرا است و در صورت ساخت آن بار ترافیکی مرکز شهر باز هم کاهش می‌یابد.

هم اکنون در زمین‌های خالی پارکینگ شهید فهمیده تا ۵۰۰ خودرو توقف می‌کنند که با طبقاتی کردن آن این تعداد به چند برابر افزایش می‌یابد.

گزارش از ساسان ناصری زاده


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار