تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۲۵۵۰۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ردِ پای نخاله‌های ساختمانی در رودخانه کارون
تخلیه نخاله‌های ساختمانی در رودخانه کارون از دیگر مسائلی است که جان این رودخانه را به خطر انداخته است.

 رودخانه کارون که روزگاری تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور محسوب می‌شد، حالا به محلی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی، ورود فاضلاب از ۲۴ خروجی به آن و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در بستر و میانه آن تبدیل شده است.ردپای نخاله‌های ساختمانی در رودخانه کارون

تاکنون بیش از ۴۰۰ پرونده تجاوز به حریم رودخانه‌ها به مرحله تخریب رسیده اند، اما باید به این نکته توجه کرد که براساس اصل ۴۵ قانون اساسی و تبصره ۳ ماده ۲ توزیع عادلانه آب، ایجاد هر نوع اعیانی، حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه ها، انهار طبیعی و کانال‌های عمومی تنها با اجازه وزارت نیرو مجاز بوده و هر اقدامی بدون مجوز ممنوع است.

رئیس اداره حریم بانی سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با خبر ۲۳ شبکه خوزستان در این خصوص گفت: حدود ۱۶ هزار کیلومتر رودخانه‌های در سطح استان وجود دارد و مدیریت و پایش این منابع آبی که متعلق به همه مردم هستند، بدون همکاری و مشارکت آن‌ها امکانپذیر نیست.

علی غلامعلی نژاد افزود: برای حفاظت از رودخانه و حریم آن‌ها باید مردم هوشیار باشند و در صورت مشاهده تخلیه نخاله‌ها در محل، به سازمان آب و برق خوزستان گزارش دهند.

وی بر ساماندهی وضعیت جمع آوری و تخلیه نخاله‌های ساختمانی از سوی شهرداری اهواز و سایر شهر‌های استان تاکید کرد و ادامه داد: نخاله در رودخانه رسوب ایجاد می‌کنند، بطوریکه یک روز پس از تخلیه آن‌ها در رودخانه، باید لایروبی محل انجام شود.

این مقام مسئول درخصوص ساخت جاده در مسیر ساحلی و حریم رودخانه کارون، روبروی بیمارستان مهر اهواز گفت: ساخت و ساز در این محل بدون مجوز در حال انجام است و شهرداری اقدام به گسترش فضای سبز و پارک و همچنین ایجاد پارکینگ کرده است و اشخاص حقیقی اقدامی نکرده اند.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار