تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۵۴۹۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از کارانه ۶۳ میلیونی علوم پزشکی اهواز به یک مدیر تا مطالبات معوقه پرستاران در خوزستان
یک پرستار اهوازی گفت: کارانه‌های 300 هزارتومانی که از مزایای همیشگی پرستاران است در طی انتشار بیماری کووید عقب افتاد و اضافه‌کاری نیز برای ما به صورت اجبار درآمد.
 کرونا که آمد قامت کادر درمان زیر بار سنگین رنجِ بیماری کووید ۱۹خم شد اما این رنج نتوانست آنان را از دایره‌ی مسئولیت‌پذیری و مسئولیت‌شناسی خارج کند. سپیدپوشان نظام سلامت سال‌هاست که همانند فرشتگانی دلسوز در خط مقدم نبرد با ویروس کرونا ایستاده‌اند تا بر عهدی که  یاری‌رساندن به نظام سلامت بسته‌اند، وفادار بماند.

فرشتگان عرصه سلامت در بیمارستان‌های استان خوزستان نیز همانند دیگر همکاران خویش در سراسر کشور در مقابل کرونا قد عَلم کردند و با مهــر و صبوری از جانِ خویش در کالبد بیماران مبتلا به کرونا دمیدند تا خون در شاهرگ‌های زندگی از جریان نایستد.

پرستاران ایثارگران صف اول کرونا

بدون شک مدافعان سلامت که در شرایطی سخت‌ با این ویروس ناشناخته مبارزه کردند، نه تنها خاطرات تلخ مواجهه با این بیماری را از یاد نخواهند برد، بلکه جفاهایی که در این دوران بر آنها تحمیل شد را نیز هرگز فراموش نمی‌کنند.

یکی از پرستاران اهوازی که در سال‌ها در صف اول مبارزه با این بیماری ایثار کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در طول سال‌هایی که از انتشار ویروس کرونا می‌گذرد پرستاران هیچ دستمزد اضافه‌ای دریافت نکرده‌اند ضمن اینکه مرخصی‌های ما هم لغو شد.

کارانه‌های 300 تا 700 هزارتومانی به پرستاران پرداخت نشد

وی افزود: حتی کارانه‌هایی به مبلغ 300 یا نهایتا 700 هزارتومان که از مزایای همیشگی پرستاران در زمان‌های عادی بود نیز در طی انتشار این بیماری عقب افتاد و اضافه‌کاری نیز به صورت اجباری تبدیل شد.

یکی دیگر از پرستاران خوزستانی نیز به خبرنگار فارس گفت: در طی دوران کرونا با کم کردن تعداد پرسنل در شیفت‌ها فشار کار بر کادر درمان افزایش یافت و این در حالی بود که اگر پرستاری مبتلا به کرونا می‌شد هزینه درمانش هم به عهده خود شخص بود.

آخرین واریزی دی‌ماه گذشته

وی با بیان اینکه آخرین واریزی کارانه پرستاران مربوط به دی‌ماه سال گذشته است، ادامه داد: همچنین اگر پرستاری بیمار می‌شد به تعداد روزهای استعلاجی یا مرخصی که داشت از مبلغ کارانه‌اش کسر می‌شد.

یکی دیگر از پرستاران خوزستانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مشاهده مرگ همکارانش در طی دوران کرونا از بدترین خاطراتش است، گفت: پرستار بودن یعنی اینکه روزهایی که خانواده‌ات به تو نیاز دارند نمی‌توانی در کنارشان باشی و وقتی خود بیمار هستی  باید از بیماران دیگر پرستاری کنی.

وی افزود: البته ما با عشق این شغل را انتخاب کردیم اما دیدن تبعیض‌های موجود میان کادر درمان و عدم احقاق حقوق پرستاران، این قشر از جامعه را دچار سرخوردگی کرده است.

کارانه 63 میلیون تومانی به یک مدیر وزارتی

اما در این میان و علی‌رغم مشقت‌های فراوان کادر درمان استان خوزستان، در حالی که پرداخت کارانه کادر سلامت استان ماه‌هاست به  تعویق افتاده و آنها را دچار مشکلات فراوان کرده است، انتشار خبر کارانه ۶۳ میلیون تومانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز  به یکی از مدیران موجی از نارضایتی را در میان سپیدپوشان عرصه سلامت این استان ایجاد کرده است.

بر اساس اسناد منتشر شده، محمد‌حسین سرمست شوشتری رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در اقدامی سوال برانگیز دستور داده است تا ۶۳میلیون تومان به عنوان کارانه عملکرد شهریورتا اسفندماه۱۴۰۰ به یکی از مدیران وزارت بهداشت پرداخت شود.

پس از انتشار خبر کارانه ۶۳ میلیونی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به یک مدیر، معاونت توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز با انتشار جوابیه‌ای در صدد توضیح این پرداختی برآمده است و در این جوابیه عنوان شده است که این مبلغ به استناد مصوبه هیات امنا و جزء ۷ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰  تحت عنوان کارانه معوقه شهریورماه با تاخیر فراوان به حساب وی  واریز شده است.

البته در این جوابیه به چگونگی عدم پرداخت کارانه به دیگر اعضای کادر درمان استان خوزستان و پرستاران خدومی که خانواده، فرزندان و سلامت خویش را در راه نجات جان هم‌میهنان خود فدا کرده‌اند، هیچ اشاره‌ای نشده است.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار