تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۲۵۴۹۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رشته‌های بدون آزمون، در کنکور "طرفدار" ندارند / لزوم توجه به رشته‌های کاربردی
  معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه رشته‌های دانشگاهی که بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می‌کنند، طرفدار زیادی ندارند، گفت: حذف برخی رشته‌ها به صورت خود به خود اجتناب‌ناپذیر است و باید به سراغ بحث میان رشته‌ای و رشته‌های کاربردی رفت تا فارغ‌التحصیلان راحت‌تر وارد بازار کار شوند.

دکتر رحیم پیغان  با اشاره به روند پذیرش دانشجو بدون آزمون در برخی رشته‌ها اظهار کرد: برخی از رشته‌هایی که استقبالی از آن‌ها نمی‌شود و ظرفیت‌شان خالی باقی می‌ماند، از روند برگزاری آزمون و پذیرش با آزمون خارج شده‌اند و این روند ممکن است بعدها به بقیه رشته‌ها نیز تسری پیدا کند.

وی افزود: بحث اصلی این است که وقتی یک رشته مورد استقبال نباشد چرا اساسا باید در این رشته دانشجو گرفت؟ وزارت علوم برای این مساله در حال انجام کارهایی است و البته تا آن زمانی که کارها و برنامه‌ریزی‌ها به نتیجه برسند، بحث اشتغال و بازار کار دانشجویان در بخش گسترش وزارت علوم پیگیری می‌شود اما سازمان سنجش نیز وقتی می‌بیند در رشته‌ای درخواست کافی وجود ندارد، بر اساس معدل دانشجو می‌گیرد. در واقع مشکل گزینش دانشجو در این رشته‌ها را سازمان سنجش از این طریق حل کرده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در اصل قضیه، آنچه که مشخص است این است که رشته‌های دانشگاهی که بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می‌کنند، طرفدار زیادی ندارند. حذف برخی رشته‌ها به صورت خود به خود اجتناب‌ناپذیر است و باید به سراغ بحث میان رشته‌ای و رشته ‌های کاربردی رفت تا فارغ‌التحصیلان راحت‌تر وارد بازار کار شوند.

پیغان با بیان اینکه در رشته‌های دانشگاهی بحث عرضه و تقاضا مطرح است، عنوان کرد: یکی از آیتم‌های موثر در پرطرفدار بودن رشته‌ها، جذب دانش‌آموختگان آن‌ها به بازار کار بعد از فارغ‌التحصیلی است؛ دانشجو می‌داند که چه رشته‌هایی بیشترین فارغ‌التحصیلان بیکار را دارند، بنابراین خود به خود سراغ این رشته‌ها نمی روند اما اصل این مساله در وزارت علوم در حال بررسی است.

وی در پاسخ به اینکه امروزه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهم همچون مهندسان نیز بیکارند، آیا امکان حذف چنین رشته‌هایی وجود دارد؟ گفت: یکی از ایرادها، به بخش اجرا باز می‌گردد که متاسفانه جذب فارغ‌التحصیلان در حد کافی انجام نمی‌شود. وقتی فردی فارغ‌التحصیل می‌شود حتی اگر کارآیی کافی را از نظر بخش صنعت یا دستگاه‌های اجرایی نداشته باشد، با برگزاری دوره‌های توانمندسازی کوتاه‌مدت می‌توان او را وارد بازار کار کرد اما بهانه‌ای که برخی ادارات می‌آورند این است که فرد کارآیی ندارد در حالی که با یک دوره کوتاه‌مدت می‌توان این مشکل را حل کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: دانشگاه یزد طرح بورسیه دانشجویان توسط شرکت‌ها را کلید زده است که باعث اشتغال فارغ‌التحصیلان می‌شود؛ دانشجو می‌داند که بورسیه است و پس از دانش‌آموختگی مشغول به کار می‌شود. اجرای چنین طرح‌هایی و گسترش آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی در پایان با اشاره به لزوم توانمندسازی دانشجویان یادآور شد: در خارج از کشور نیز دوره‌های لازم را برای فارغ‌التحصیلان ایرانی برگزار می‌کنند و بعد وارد بازار کار می‌شوند که نشان‌دهنده این است که دانشجوی ما کارآیی و توانایی کافی را دارد لذا این ایراد وارد است که متاسفانه در بخش اجرا فارغ‌التحصیلان به اندازه کافی جذب نمی‌شوند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار