تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۲۵۴۹۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توضیحات نماینده بهداشت خوزستان درباره شناسایی آبله میمونی
  رییس مرکز بهداشت خوزستان با اعلام خبر شناسایی اولین مورد آبله میمونی در اهواز گفت:شناسایی به موقع و اقدامات کنترلی به عمل آمده اقدامی ارزشمند و تاثیر گذار در حفاظت از سلامت مردم است.

 دکتر سید محمد علوی بیان کرد: اولین مورد آبله میمونی با فعالیت مستمر و پیگیر کارشناسان و مراقبین سلامت و براساس معیارهای مراقبت سندرومیک در اهواز شناسایی و به وزارت بهداشت و درمان اعلام شد. 

وی ادامه داد: از آنجایی که تشخیص قطعی بیماری از طریق انجام تست‌های پیچیده بیوملکولی وسکونسینگ پیشرفته و توسط انستیتو پاستور تهران انجام می‌شود و همچنین نظر به اینکه بر اساس مقررات بین‌المللی گزارش اولین مورد بیماری در کشور باید از طریق سخنگوی وزارت و یا بالاترین مقام مسئول وزارت بهداشت انجام شود، بنابراین معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با هماهنگی کامل با وزارت متبوع اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد.

علوی گفت: لازم به یادآوری است که مورد کشف شده در سیستم درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بستری نبوده بلکه از بیماران سرپایی اهل و ساکن یکی از استان‌های شمال غربی کشور بوده که همسر وی سابقه مسافرت به کانادا داشته و ظاهرا از وی مبتلا شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: مورد شناسایی شده مراجعه کننده به یکی از پزشکان بخش خصوصی بوده که از طریق مراقبت سندرومیک و نمونه‌گیری و انجام بررسی‌های بالینی و آزمایشگاهی و اپیدمیولوژی شناسایی شد.

علوی خاطرنشان کرد: کلیه اقدامات لازم جهت پایش این بیماری در حال اجرا بوده و هیچگونه مورد بستری در بیمارستان‌های استان وجود ندارد.

وی بیان داشت: میزان سرایت پذیری این بیماری بالا نیست، به گونه‌ای که بر اثر تماس‌های خیلی نزدیک با فرد مبتلا به این عارضه، بیماری رخ خواهد داد.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها کسانی که واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدی نسبت به این بیماری مصون هستند، گفت: دوره کمون بیماری آبله میمونی پنج روز است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار