تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۲۵۴۹۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قالیباف: سازمان نظام مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها جنبه‌ صوری پیدا کرده‌اند
 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که سازمان نظام مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها جنبه‌ صوری پیدا کرده و باید برای این وضعیت چاره‌اندیشی جدی کرد.

 محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و بعد از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره علت حادثه فروریزش ساختمان متروپل در آبادان و همچنین صحبت‌های وزیر کشور گفت: مجددا به جانباختگان و عزاداران ریزش ساختمان متروپل و مردم آبادان تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد:‌ من حداقل ۱۲ سال کار مستقیم در این حوزه داشتم. یکی از مشکلات اساسی در ساخت و ساز در شهرها بحث مربوط به درآمدهای پایدار شهرداری‌ها است. این موضوع روی زمین مانده است. از طرف دیگر سازمان نظام مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها جنبه های صوری پیدا کرده که باید درباره آن چاره‌اندیشی جدی کرد. اگر حل و فصل نشود بار آن توأمان بر دوش مجلس و دولت خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در حال حاضر قانون نظام مهندسی اشکالات جدی دارد و باید حتما در کمیسیون عمران دنبال شده و اصلاح شود. موضوع دیگر نظارت‌های دقیق است که باید با ریشه‌یابی آن را حل و فصل کرد.

قالیباف با اشاره به گزارش کمیسیون عمران درباره متروپل گفت: از خیلی از ساختمان‌ها بهره‌برداری غیرقانونی می‌شود بدین صورت که ساختمان برای کار دیگری پایان کار گرفته اما در آن کار دیگری انجام می‌شود که این از موضوعات جدی است. حوادثی که رخ داده علاوه بر ناامنی در سازه بعضا به دلیل ناامنی در کاربری‌های غیرقانونی ساختمان‌ها بوده که برای کاربری دیگری ساخته شده بود.

وی خطاب به وزیر کشور گفت: باید این موارد پیگیری شود. سازمان شهرداری‌ها و نظام مهندسی ورود کنند. عمدتا مشکلات نظارت و بعضا مشکلات قانونی دیده می‌شود و منفعل شده‌اند. حوادث آتش‌سوزی و یا ریزش ساختمان همه ریشه در این موضوعات دارد.

به گفته قالیباف ساختمان‌های بزرگ عمدتا در کلان‌شهرها وجود دارند که در سازه‌ها اشکال داشته و برخط شدند. موضوع کاربری آن‌ها هم باید به سرعت پیگیری شود. خیلی از حوادث به دلیل کاربری‌ها و روش‌های غلط رخ می‌دهد.

وی با اشاره به موضوع مدیریت بحران یادآور شد: در دولت گذشته در بازه زمانی دو ساله شورای عالی مربوط به مدیریت بحران کشور تشکیل نشد. آن زمان تذکر کتبی هم دادیم. از طرف دیگر اعتبارات و تجهیزات لازم و تکالیف و پیگیری‌هایی در قبل و بعد از حادثه وجود دارد که برای آن اعتباراتی اختصاص داده شده که طبق بررسی‌ها تاکنون این اعتبارات آن طور که باید در حوزه مدیریت بحران مورد توجه قرار نگرفته است.

قالیباف بحث دیگر را مربوط به مناطق آزاد عنوان و خاطرنشان کرد: براساس ماده ۶۵ احکام داخلی در مناطق آزاد همه مسئولیت‌ها جز مسائل دفاعی و امنیتی بر عهده مناطق آزاد است که بتوانند اشراف و دقت داشته باشند.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم در حوزه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها مصوبه داشت، گفت: این یک قدم رو به جلو بود اما مشکل درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را حل نمی‌کند. این مشکل باید به صورت ریشه‌ای در شهرداری‌ها حل شود. مشکل ساخت و ساز و بحث‌های مربوط به حوزه نظارت و مهندسی هم باید رفع شود. امیدواریم با این اقدامات شاهد تکرار حوادثی همچون متروپل نباشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار