تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۲۵۴۸۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسئول قلع و قمع درختان و خشکی فضای سبز اهواز کیست؟
 رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز با انتقاد از عملکرد سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز گفت: در طول سالیان شاهد چالش قطع و قلع و قمع درختان شهر اهواز و خشکی بخشی از درخت‌ها هستیم اما این مساله به مجموعه شهرداری برمی‌گردد نه پیمانکاران.

محمدمهدی مطیعی در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۲۴ مردادماه) برگزار شد، در خصوص لایحه مناقصه اجرای عملیات حفظ، نگهداری و بهبود فضای سبز برخی نواحی و مناطق شهرداری اهواز اظهار کرد: یکی از شروط شرکت در مناقصه، داشتن رضایت‌نامه از منطقه خدمت است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: داشتن تجهیزات کافی و عدم خدمت پیمانکار بیش از سه سال در یک منطقه از دیگر شروط شرکت در مناقصه‌ها بوده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز گفت: اشکالی که به سازمان پارک‌ها مترتب است چند پاره شدن این مجموعه است. مسئولان فضای سبز و نواحی و معاونت‌های خدمات شهری به شرکت‌ها دستورکار را می‌دهند؛ اشکال بزرگی که به این سازمان مترتب این است که می‌دانیم کجا هستند و چه می‌کنند اما هنوز مشکل رفع نشده است زیرا مشکل درون مجموعه شهرداری است و قلع و قمع درختان انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در طول سالیان شاهد چالش قطع و قلع و قمع درختان شهر اهواز و خشکی بخشی از درخت‌ها هستیم اما این مساله به مجموعه شهرداری برمی‌گردد نه پیمانکاران.

مطیعی با بیان اینکه طرح مطالعات جامع فضای سبز اهواز باید به سرانجام برسد، تصریح کرد: در خصوص قطع درختان صرفا با جریمه کردن، مساله حل نمی‌شود. روزانه قطع درختان رصد می‌شود اما غالبا این موارد در مجموعه تحت امر شهرداری رخ می‌دهد و در صورت اطلاع از قطع درختان، پرونده تشکیل و جریمه در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه سید محمدجواد رضوی رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز گفت: از ابتدای آغاز به کار این دوره مقرر شد از شرکت‌های انجام‌دهنده کار خدماتی که کار رضایت‌بخشی انجام داده‌اند، استفاده شود.

وی افزود: باید دقت شود که شرکت یا شرکت‌هایی که در مناقصه برنده شده‌اند، قبلا نیز این کار را انجام داده است و آیا رضایت از کار این شرکت یا شرکت‌ها وجود دارد؟

رضوی بیان کرد: بخشی از فضای سبز شهر اهواز خشک شده و بخشی از بین رفته است و در جاهایی درختان به سرعت قطع می‌شوند؛ آیا به این موارد توجه شده و در قراردادها شروط لازم با پیمانکاران جدید در میان گذاشته شده است؟

احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز گفت: در بسیاری از نقاط اهواز درختان برخی پارک‌ها برای مصارفی مانند تهیه زغال قطع شده‌اند اما آیا پیمانکار قبلی که مسئولیت نگهداری از این درختان را داشته است، جریمه می‌شود؟ در خیابان ولیعصر تهران بابت قطع چند درخت، پیمانکار میلیاردها تومان جریمه شد.

وی عنوان کرد: وجود فضای سبز مناسب و درخت در اهواز که آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور شناخته شده، امری حیاتی است.

در ادامه علی‌مدد هاشم‌پور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز نیز گفت: کارفرما به همه شرکت‌هایی که در مناقصه برنده شده‌اند، رضایت کتبی داده اما اشکال جدی که باید اصلاح شود، این است که چهار ناحیه یک منطقه را به یک پیمانکار می‌دهیم در حالی که باید فضای رقابتی برقرار باشد.

وی با اشاره به وجود نیروی مازاد در برخی مناطق بیان کرد: در یکی از مناطق اهواز ۴۰ تا ۵۰ نیروی مازاد وجود دارد که باید این افراد شناسایی شوند و در جاهای نیازمند، نیروی جدید جایگزین نشود تا از ظرفیت این نیروها استفاده شود.

هاشم پورتصریح کرد: از روز اول گفتیم خط قرمز ما باید ورود نیرو به شهرداری باشد اما این مساله رعایت نمی‌شود.

در ادامه محمدحسین ملایی زمانی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اهواز نیز گفت: گفته شد به جز یک مورد، از دیگر شرکت‌های برنده شده در مناقضات رضایت وجود دارد؛ اگر رضایت وجود دارد چرا فضای سبز اهواز چنین وضعیتی دارد؟

وی افزود: جای تعجب دارد چه رضایت‌مندی وجود دارد که چنین شرایطی داریم؟ این وضعیت فضای سبز به گونه‌ای نیست که به یک پیمانکار برگه سبز رضایت‌مندی داده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و امور ورزش و جوانان شورای شهر اهواز تصریح کرد: اگر این پیمانکاران کار را خوب انجام می‌دهند، پس کار شهرداری می‌لنگد؛ بنابراین یک جای کار درست نیست.

ملایی زمانی با تاکید بر عقد قراردادها، گفت: بی مورد و بر اثر رانت و فشار نباید به کسی برگه سبز حسن انجام کار داده شود.

 در نهایت لایحه مناقصه اجرای عملیات حفظ، نگهداری و بهبود فضای سبز نواحی چهارگانه منطقه ۸ شهرداری اهواز، مناقصه اجرای عملیات حفظ، نگهداری و بهبود فضای سبز نواحی چهارگانه منطقه ۶ شهرداری اهواز، مناقصه اجرای عملیات حفظ، نگهداری و بهبود فضای سبز نواحی ۳ و ۴ منطقه ۳ شهرداری اهواز، به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

لایحه مناقصه اجرای عملیات حفظ، نگهداری و بهبود فضای سبز نواحی ۱ و ۲ منطقه ۳ شهرداری اهواز نیز برای بررسی بیشتر، از دستور کار خارج شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار