تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۵۴۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا نمی‌توان روی بارش‌های اخیر حساب باز کرد؟
  با ورود سامانه مانسون به کشور از هفته گذشته و تحت تاثیر قرار گرفتن ۲۲ استان، شاهد بارش‌های نقطه‌ای و سیل‌آسا در برخی استان‌ها بودیم که خساراتی نیز در بر داشت اما مشاهده حجم سیلاب جاری شده در برخی نقاط کشور و بارش باران شاید این سوال را در اذهان عمومی به وجود آورد که با وجود خشکسالی و بحرانی شدن ذخایر آبی در همه استان‌ها، آیا این بارش‌ها می‌توانند در کاهش آثار خشکسالی موثر باشند؟

به این منظور با استاد تمام سازه‌های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

دکتر سیدمهدی قمشی اظهار کرد: با وجود سیل‌های چند روز گذشته در کشور، در حوضه‌های استان خوزستان بارش خوبی نداشتیم بنابراین مجموعا وضعیت ذخایر آبی خوزستان تغییری نخواهد داشت؛ البته این میزان، صفر نیست اما اگر بارش‌هایی هم داشتیم بسیار ناچیز بود.

حوضه کرخه همچنان بحرانی است

وی با اشاره به بحرانی بودن حوضه کرخه افزود: اساس در حوضه کرخه بارش باران نداشتیم در حقیقت در حوضه‌ای که بسیار نیازمند به آب بودیم هیچ بارشی رخ نداده و وضعیت مانند سابق است.

بارش در حوضه کارون ناچیز بود

استاد سازه‌های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز با تشریح وضعیت حوضه کارون پس از ورود سامانه مانسون نیز گفت: در حوضه کارون مقداری بارش داشتیم اما تغییرات در مخازن و ذخایر آبی زیاد نخواهد بود.

وی افزود: البته وضع حوضه کارون خیلی بحرانی نبود اما پس از این بارش‌های نقطه‌ای و سیلاب نیز تغییری نخواهد داشت.

نمی‌توانیم روی این بارش‌ها حساب باز کنیم

قمشی با اشاره به نوع بارش‌های اخیر در کشور عنوان کرد: این نوع بارش‌ها، نقطه‌ای هستند یعنی وسعت زیادی از یک منطقه را درگیر نخواهند کرد تا از نظر حجم، قابل توجه و قابل بهره‌برداری باشد.

وی گفت: این نوع سامانه‌ها در یک نقطه متمرکز می‌شوند و بارش صورت می‌گیرد و سیلاب به جریان می‌افتد و از آن طرف فورا فروکش می‌کند بنابراین بارش‌های نقطه‌ای، اگر تلفات و خساراتی نداشته باشند هر چند مزایایی دارند اما به طور کلی نمی‌توانند برای حوضه‌ها و ذخایر آبی موثر باشند که بخواهیم روی مقدار حجم آبی که با خود می‌آورند حساب باز کنیم.

بارش‌های اخیر تنها روی سیستان و بلوچستان موثر بودند

استادتمام دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: البته بارش‌ها روی استان سیستان و بلوچستان تاثیر خوبی داشتند و منجر به ترمیم ذخایر برخی از سدها در این استان شدند اما در کل در باقی نقاط کشور از جمله استان خوزستان تاثیری نداشتند.

قمشی تاکید کرد: این بارش ها در کل روی حجم آب سدهای کشور تاثیری نداشت البته ممکن است روی یک نقطه موثر باشد با توجه به اینکه بارش‌ها نقطه‌ای بودند اما به هیچ وجه روی ذخایر سدها تاثیر نداشت زیرا باران به صورت وسیع نبارید و از طرف دیگر زمین خشک بود و مقدار زیادی آب جذب زمین شد و آن مقدار نیز که به صورت نقطه‌ای و سیلاب بود حجم زیادی نداشت که بخواهد ذخایر آبی را ترمیم کند.   

ذخایر آبی خوزستان ترمیم نشدند

وی با اشاره به وضعیت بارش باران در بالادست خوزستان گفت: در شهر یاسوج بارش‌ها می‌توانستند حوضه زهره و مارون را ترمیم کنند و در چهارمحال و بختیاری می‌توانست حوضه کارون را ترمیم کنند اما خیلی نمی‌توانند روی حجم آب جمع شده و ذخایر موثر باشند زیرا نقطه‌ای هستند.

استاد سازه‌های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: از طرف دیگر نیز شرایط خشکسالی است و بارش نداشته‌ایم و مقدار زیادی از این بارش‌ها جذب زمین شده‌اند بنابراین مقدار چندانی برای ترمیم ذخایر آبی باقی نماند و ذخایر آبی خوزستان ترمیم نشدند.


مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
حمیده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
0
دلیلش اینه که رودخانه ها لایروبی نشدن و پوشش گیاهی خوبی هم درکشور نداریم به خاطر وسعت ساخت و سازها
وسط جنگلها و کوههاهم ویلا ساختن
:
:
:
آخرین اخبار