تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۲۵۳۹۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان در احاطه دودِ آتش "هور"
خوزستان در احاطه دودِ آتش "هور"

  دود سوختن هورالعظیم، از آن سوی مرز وارد خانه‌های خوزستانی‌ها شده و نفس می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، هورالعظیم تالاب مرزی و مشترک بین کشورهای ایران و عراق است که بخش عمده این تالاب در عراق قرار دارد.

بی‌آبی، بلای جان بخش عراقی هورالعظیم شده و دو ماهی می‌شود که در آتش می‌سوزد و دودش وارد چشم مردم هویزه، دشت آزادگان، خرمشهر، اهواز و برخی شهرهای دیگر می‌شود.

در سال‌های اخیر به دلیل خشکی بخش عراقی هورالعظیم، بارها این تالاب خودسوزی کرده و دودش نفس هورنشینان و بعضا دیگر خوزستانی‌ها را بریده است.

آتش‌سوزی هورالعظیم، به حدی رسیده که دیگر نه تنها شهرهای مرزی بلکه دیگر شهرهای خوزستان در احاطه دود قرار گرفته و ابرهای سیاه، آسمان اهواز را پوشانده و همه جا هم تیره و تار شده است.

خوزستان در احاطه دودِ آتش "هور"

اهواز و برخی شهرهای دیگر خوزستان در هاله‌ای از دود محو شده‌اند و این بار رنگ خاکستری آسمان جای خود را به رنگ سیاه دود غلیظ داده است.

در این روزها، دیدن غبار و مه غلیظ و سیاه روی رودخانه کارون و فرو رفتن پل‌ها در مه غلیظ و آلوده و سنگینی هوا برای اهوازی‌ها عادت شده است.

از اواخر بهار تاکنون، هوای اهواز گرفته است؛ دم شرجی، آلودگی صنایع، ایستایی هوا، گرد و خاک و حالا دود هور، نفس‌ها را در سینه حبس کرده است.

شهروندان خوزستان در خانه‌های در بسته هم بوی نامطبوع دود آتش هورالعظیم را بو می‌کشند.

مشکلات ناشی از انتشار دود آتش‌سوزی هور عوارض تنفسی را به شهروندان خوزستان تحمیل کرده است.

خوزستان در احاطه دودِ آتش "هور"

ایاد مطوری سرپرست فرمانداری هویزه در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه از آمادگی مراکز درمانی برای ارائه خدمات مورد نیاز را به بیماران دچار عارضه تنفسی خبر داد.

بنا به گفته وی حدود دو ماه است که بخش عراقی هور العظیم دچار آتش‌سوزی شده و در حال حاضر دود آتش‌سوزی ناشی از این حریق روزانه در هویزه و دشت آزادگان وجود دارد و حتی به اهواز هم رسیده است.

مطوری گفته است: امسال در بخش ایرانی تالابی هورالعظیم حریقی رخ نداده اما بعضا آتش از بخش عراقی هور به نقطه صفر مرزی با ایران رسیده است.

وی از پیگیری و مکاتبات با استانداری خوزستان و وزارت خارجه برای مهار حریق خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این موضوع برون مرزی است، عملا نمی‌توانیم کاری انجام دهیم اما پیگیری‌ها انجام شده و منتظر هستیم اقدامات لازم از سوی کشور عراق انجام شود.

خوزستان در احاطه دودِ آتش "هور"

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز از خشکی بیش از ۹۰ درصدی مساحت بخش عراقی تالاب هورالعظیم خبر داده و گفته است: به همین دلیل بیش از ۲۰ هزار هکتار از این بخش دچار حریق شده است.

بنا به گفته اشرفی دودی که در شهرستان‌های دشت آزادگان، هویزه و تا حدودی اهواز و خرمشهر منتشر شده مربوط به این آتش‌سوزی است که وارد کشور شده است.

اشرفی با اشاره به انجام مکاتبات لازم به وزارت امور خارجه در خصوص پیگیری این موضوع از سوی عراق بیان کرده است: درخواست تامین هواپیمای آب‌پاش داشتیم تا با مجوز کشور عراق برای فعالیت در سرزمینش، برای اطفای حریق کمک کنیم و به محض فراهم شدن شرایط در این زمینه اقدام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرده است: البته باید کشور عراق مسئولیت را بر عهده بگیرد که در این خصوص رایزنی‌ها انجام شده است.

به گزارش ایسنا، با وجود گذشت حدود دو ماه از خودسوزی تالاب هورالعظیم اما همچنان هور در آتش است و خوزستان در دود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار