تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۵۳۲۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علت توقف عملیات تخریب متروپل چیست؟
کارفرمای پروژه تخریب بقایای سازه متروپل، از تعیین ضرب‌الاجل برای پیمانکار عملیات تخریب خبر داد، اما پیمانکار پروژه، همچنان در حال مشخص کردن زمان برای آغاز عملیات است.
  بالغ بر 50 روز از ریزش ساختمان متروپل در آبادان می‌گذرد، رخداد مهیبی که باعث جان باختن بیش از ۴۰ شهروند شد و چند نفر را با مصدومیت شدید مواجه ساخت و بخش مهمی از هسته مرکزی شهر آبادان را تا به امروز مسکوت و محصور گذاشت.

پس از ۱۵ روز جستجو و تفحص برای خارج ساختن اجساد از زیر آوار این سازه، طی سلسله نشست‌هایی که در شورای تأمین استان برگزار شد، مقرر شد که سازمان منطقه آزاد اروند، به عنوان کارفرما عملیات تخریب بقایای این سازه را بر عهده گیرد.

تعیین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار پروژه تخریب متروپل

سازمان منطقه آزاد اروند نیز با توجه به نیازهای این عملیات، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را به عنوان پیمانکار پروژه تخریب معرفی کرد، اما امروز با گذشت بیش از 50 روز از زمان حادثه، همچنان عملیات تخریب بقایای این سازه آغاز نشده و موجب انسداد معابر هسته مرکزی شهر و تعطیلی بخشی از واحدهای تجاری و مسکونی اطراف برج شده که این موضوع، گلایه‌هایی را نیز از سوی شهروندان آبادانی، به دنبال داشته است.

 در همین رابطه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: به واسطه فوت مالک برج مخروبه متروپل، موضوع جبران خسارات نیازمند اقدام حقوقی و قضایی بود و به همین دلیل دادستان مرکز استان دستور تشکیل مرکز ویژه ارائه خدمات قضایی به آسیب‌دیدگان حادثه متروپل را صادر کرد و به‌جهت تسهیل در امور کسبه و شهروندان ساکن در محدوده محل حادثه، منتظر تعیین و پرداخت خسارت نماندیم، قراردادی را به‌عنوان کارفرما با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) منعقد و وجهی را به عنوان پیش‌ پرداختی واریز کردیم.

واریز پیش‌پرداخت به حساب پیمانکار پروژه تخریب

محمدرضا اسکندری در پاسخ به این پرسش که هزینه پروژه تخریب ساختمان متروپل به صورت قرض و علی‌الحساب از سوی این سازمان پرداخت شده است یا خیر؟ ابراز کرد: این مبلغ به‌صورت علی‌الحساب است و در پایان پروژه ما نیز همچون سایر خسارت‌ دیدگان باید دعوای حقوقی داشته باشیم تا مبالغ هزینه شده به سازمان بازگردد.

وی در ابتدا زمان‌ قرارداد تخریب ساختمان متروپل را سه ماهه عنوان کرد و گفت: این مهلت از زمان تحویل محل جهت تخریب است و به‌محض تحویل محل توسط قرارگاه، دادستانی و فرمانداری مجوزی دادند که فرصتی برای تخلیه به کسبه و ساکنین آن محدوده ارائه شود، اکنون هم متأسفانه تعداد محدودی از ساکنین آن محدوده از تخلیه محل‌های سکونت خود امتناع کرده‌اند که پیگیری‌هایی به منظور اقناع و تأمین فضای مورد نیاز آغاز عملیات انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اذعان کرد: بعضاً عنوان شده که فرمانداری مداخلاتی داشته و موجب تاخیر در روند پروژه شده، از امروز اعلام کردیم که ما عهده‌دار هماهنگی زوایای مختلف این پروژه خواهیم بود؛ در موضوع کسبه نیز اعلام می‌شد که محلی برای کسب‌وکار موقت آنان در نظر گرفته شده اما در موقعیت که قرار گرفتیم متوجه شدیم محل‌ها مناسب نبوده و استقرار موقت کسبه محقق نشده است.

نقش نظارتی سازمان منطقه آزاد اروند

اسکندری بیان کرد: تا امروز می‌گفتیم منطقه آزاد اروند نقش مستقیمی در عملیات تخریب متروپل ندارد، اما با توجه به شرایط پیش‌آمده تصمیم گرفتیم تا مستقیما ورود کنیم و عهده‌دار میدان عملیات تخریب و تعیین تکلیف وضعیت بقایای این ساختمان شویم، به پیمانکار مذکور ضرب‌الاجل دادیم که کار عملیات میدانی را آغاز کند.

 

وی همچنین ضمن اشاره به این موضوع که مطالعه، بررسی و تعیین شیوه تخریب بقایای ساختمان متروپل مطابق قرارداد منعقد شده بر عهده آن قرارگاه است، خاطرنشان کرد: تاکنون روش‌های مختلفی بررسی شده و در نهایت موضوع انفجار منتفی شده و قرار است تخریب بخش‌ بخش ساختمان با استفاده از ماشین‌آلات سنگین در دستور کار قرار گیرد. یکی از موانع حضور ماشین‌آلات سنگین در محل حادثه موضوع نشست زمین و عوارض زمین در آن محدوده است که مقرر شده ابتدا زیرسازی لازم برای تحمل وزن ماشین آلات سنگین ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، از این گفته‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، بالغ بر ۱۰ روز گذشت، اما تحرکات چشمگیری در راستای آغاز عملیات تخریب بقایای سازه متروپل انجام نگرفت تا اینکه این موضوع، مجدداً مورد بحث محافل خبری، مجازی و دغدغه اهالی شهر آبادان شد.

پس از اظهارات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، اما معاون فنی و امور زیربنایی این سازمان، بار دیگر با لحنی متفاوت از به تأخیر افتادن این پروژه تلویحاً ابراز گلایه کرد و از پیمکانار مذکور خواست تا ظرف چند روز آینده، تکلیف این پروژه را مشخص کند.

مکاتبات فی مابین کارفرما و پیمانکار بی پاسخ مانده است

فالح صفایی با بیان اینکه بحث مطالعاتی و اجرا طبق قراردادی که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با سازمان منطقه آزاد اروند دارد، برعهده این پیمانکار بوده و سازمان فقط ناظر طرح است، ادامه داد: وقتی می‌گوییم مطالعات یعنی تمام گزینه‌های صحیح ایمن را مجری روی طرح بگذارد و مطالعات را انجام دهد، با علم به این مهم چنین قراردادی امضاء شد.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: مرحله اول قرارداد مطالعاتش است؛ یک سازه‌ای به این حجم اولین موضوعی که می‌بایست در مورد آن رصد و در زمان خودش انجام شود، این درخواست و تذکر را به‌عنوان کارفرمای پروژه و حاکم منطقه داریم چرا که تا الان برای ما به‌عنوان ناظر پروژه شفافیت در این موضوع وجود ندارد.

 

 

صفایی یادآور شد: قرارگاه طرح خود را جهت تخلیه واحدهای مسکونی  ارائه دهد و عنوان کنند به این گزینه‌ها رسیده‌ایم، روش تخریب مشخص شده تا طی همفکری مسائل جانبی را حل کنیم.

درخواست تشکیل جلسه شورای تأمین استان خوزستان و تعیین ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای

وی خاطرنشان کرد: درخواست تشکیل جلسه شورای تأمین استان داده شده تا موضوع تعیین تکلیف شود، هر تصمیمی که در آن جلسه گرفته شود در هفته آینده اجرایی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از اظهاراتی که از سوی مدیران سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان کارفرمای پروژه مطرح شد، پیمانکار طرح، سرانجام مواضع خود را اعلام کرد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، سرانجام اعلام کرد که عملیات، به یکی از مؤسسات پایین دستی خود به نام مؤسسه اروندان واگذار کرده است و به صورت مستقیم، دیگر دخل و تصرفی در این پروژه نخواهد داشت.

هلدینگ تخصصی نیرو(مؤسسه اروندان) به صورت تخصصی در حوزه‏‌های آب، برق و کشاورزی فعالیت دارد. این هلدینگ با داشتن رده‏‌های اجرایی مختلف شامل چندین مؤسسه در زمینه‏‌های طراحی، تأمین کالا و اجرای پروژه‏‌های بزرگ، ملی و راهبردی در حوزه‏‌های آب و برق حدود سه دهه فعالیت داشته است و همچنین در حوزه کشاورزی فعالیت‌‏های خود را آغاز کرده است. این هلدینگ با بهره‌‏گیری از مدیران و نیروهای متخصص، همچنین با استفاده از ماشین‏‌آلات و تجهیزات همگام با تکنولوژی روز، در راستای مشارکت در توسعه و عمران کشور به عنوان یک پیمانکار عمومی (GC) گام برمی‏‌دارد.

تأکید بر آغاز عملیات تخریب تا ابتدای مردادماه

مدیرعامل مؤسسه اروندان که به عنوان یکی از هلدینگ‌های زیر مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء(س)، در خصوص تأخیر در آغاز عملیات پروژه تخریب برج متروپل، عنوان کرد: از آنجایی که در رسالت این قرارگاه مشارکت در طرح‌های ملی، یاری رساندن در بحران‌ها از قبیل، سیل، زلزله، آتش سوزی پروژه متروپل گنجانده شده است، به محض اطلاع از موضوع، این مجموعه از اولین دقایق حادثه در محل حضور یافت.

اقبال جاودا‌ن‌پور، با بیان اینکه این قرارگاه در کار آوربرداری مشارکت پر رنگی داشت، گفت: تا خروج آخرین جسد از زیر آوار، در کنار مردم حضور داشتیم.

وی در خصوص زمان آغاز عملیات تخریب، تصریح کرد: روش‌های مختلفی برای تخریب مورد بررسی قرار گرفت، در نهایت به یک مدل دست یافتیم که با توجه به این روش ماشین‌آلات مرتبط را به محل منتقل کردیم و در حال انتقال تجهیزات تا انتهای هفته پیش رو هستیم و پس از تکمیل تجهیزات و ماشین‌آلات، کار تخریب را به صورت 100% آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل مؤسسه اروندان یادآور شد: ماشین‌آلاتی که در محل وجود دارد، ابزار تخصصی این روش تخریب نیست و ماشین‌آلات مورد استفاده در این روش تخریب، در هفته جاری وارد آبادان خواهد شد تا از ابتدای مردادماه، عملیات اجرایی آغاز شود.

 

   چالش دیگری که برای متولیان امر را در کار تخریب بقایای ساختمان متروپل به وجود آمده، عدم رضایت ساکنان و تمکین واحدهای صنفی اطراف برج از دستور تخلیه است و بعضاً برخی واحدهای صنفی و حتی مسکونی، حاضر به ترک محل نیستند.

از جمله این واحدها، سینما آزادی آبادان است که در مجاورت برج قرار دارد و پس از سال‌ها با هزینه‌های فراوان بازسازی و در سال ۹۶ بازگشایی شده بود که مدیر این سینما که زیر مجموعه یکی از مؤسسات فرهنگی است، حاضر به تخلیه و تخریب احتمالی این محل نیست.

حال باید منتظر ماند و دید که با وجود چالش‌های موجود، این عملیات در روزهای آینده کلید خواهد خورد یا خیر.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار