تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۲۵۲۷۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارشناس مرکز بهداشت خوزستان: بیماری هاری همیشه کشنده است
 کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان گفت:بیماری هاری در صورت بروز علایم و واکسن نزدن، متاسفانه همیشه (۱۰۰ درصد) برای انسان کشنده است.

علی اکبر جایروندی بیان کرد: اما با وجود کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام کلیه مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست و شوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری به موقع و کامل می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

وی گفت: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۵۹ هزار به دلیل این بیماری در بیش از ۱۵۰ کشور در جهان جان خود را ازدست می‌دهند افزود: ۵۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر ۱۵ سال هستند؛ سگ‌ها عامل اصلی موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند.

جایروندی در خصوص روش انتقال و بیماری زایی گفت: ویروس هاری معمولا در هنگام گزش و از طریق بزاق حیوان هار به انسان انتقال می یابد؛ همچنین این ویروس می‌تواند از طریق تماس بزاق حیوان هار با خراش پوستی، چشم و غشای مخاطی دهان، مقعد و واژن وارد بدن انسان شده و باعث بروز بیماری شود.

این کارشناس اضافه کرد: هنگامی که ویروس از طریق گزش وارد بدن می‌شود، ابتدا در محل ورود در عضلات تکثیر یافته و پس از پیدا کردن سیستم عصبی، به سیستم اعصاب مرکزی رسیده و بعد به غدد بزاقی انتشار می یابد.

وی به علایم بیماری در انسان اشاره کرد و گفت: دوره کمون این بیماری در انسان حدود ۲ تا سه ماه است اما از چند روز تا یک سال نیز ممکن است طول بکشد و به مقدار ویروس وارد شده به وسیله گازگرفتگی، محل گزش و شدت زخم بستگی دارد.

جایروندی اضافه کرد: خطر ابتلا به هاری در گزش در بعضی نواحی بیشتر است که شامل سر و گردن و ناحیه تناسلی است و بیماری با احساس اضطراب و نگرانی، سردرد، افزایش مختصر درجه حرارت بدن و بیقراری آغاز می‌شود.

این کارشناس توضیح داد: بیشتر اوقات درد و خارش در محل زخم احساس و افزایش ترشح بزاق و یا حتی گرفتگی عضلات تنفسی و نیز تشنج عمومی برای فرد ایجاد می‌شود؛ پس از بروز علایم بیماری، بیمار حداکثر ۲ هفته عمر می‌کند و  به ندرت ممکن است هاری فلجی ظاهر شود که این شکل نیز پس از کما منجر به فوت بیمار می‌شود.

وی بیان کرد:  با توجه به اینکه در بیشتر موارد ویروس هاری از طریق گزش سگ هار به انسان انتقال می یابد، بنابراین یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از هاری در انسان، پیشگیری و کنترل هاری در سگ‌ها با هدف کاهش جمعیت حیوانات حساس از طریق واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جمعیت سگ‌ها، لازم است که جمعیت سگ‌های بی صاحب و ولگرد کنترل شود.

جایروندی ادامه داد: تمام افرادی که مورد گزش قرار می‌گیرند، باید برای انجام اقدامات پیشگیری به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و نخستین اقدام پس از گزش، شستشوی تمامی جراحات حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای هر زخم و ضد عفونی کردن آنها با الکل یا بتادین است؛  انجام واکسیناسیون هاری ضروری است و  در صورت نیاز تزریق سرم (ایمونوگلوبولین) ضد هاری در محل جراحت باید انجام شود.

۱۵ تیر(۶ ژوئن) روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار