تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۵۲۶۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از شعار توسعه پارک‌ها در اهواز تا سرانه‌ی کم فضای سبز شهری
یک شهروند اهوازی گفت: پارک‌های موجود در شهر اهواز در شان مردم این شهر نیست و به نظر می‌رسد توسعه فضای سبز در اهواز فقط شعار است.
از شعار توسعه پارک‌ها در اهواز تا سرانه‌ی کم فضای سبز شهری

  درختان ریه‌های تنفس زمین هستند و به عنوان اصلی‌ترین منبع اکسیژن، جریان حیات و زندگی را در یک سرزمین حفظ می‌کنند. از سوی دیگر تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی و تلطیف هوا، کاهش آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی، همچنین جذب گرد و غبار از جمله مهمترین آثار فضای سبز در یک شهر به شمار می‌رود.

به صورت کلی انواع فضاهای سبز شهری در قالب فضای سبز عمومی مانند پارک‌ها، فضاهای سبز «نیمه نیمه» مانند محوطه‌های بیمارستان‌ها، فضاهای سبز موجود در معابر و خیابان‌ها و همچنین فضاهای سبز خصوصی دسته‌بندی می‌شوند که در این میان توجه به فضاهای سبز شهری و توسعه پارک‌ها به دلیل کارکردهای زیست‌محیطی و تامین فضاهای فراغتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

توسعه فضای سبز در اهواز شعار است

یکی از شهروندان اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از عدم توسعه فضاهای سبز در شهر گفت: با توجه به وضعیت فضای سبز موجود در شهر اهواز به نظر می‌رسد که ادعاهای مسئولین مربوطه در خصوص تحول در این حوزه بیشتر شعاری است.

وی افزود: به عنوان مثال قرار بود در کوی نفت تعدادی نهال کاشته شود اما خبری نشد. همچنین می‌بینیم که در برخی مناطق فضاهای سبز را با تغییر کاربری تبدیل به واحدهای تجاری و مسکونی می‌کنند.

شهروند دیگری نیز در این باره به خبرنگار فارس با اشاره به اینکه کمربند سبز اهواز در طی این سالها توسعه چندانی نداشته است، گفت: درخت کونوکارپوس و چمن فضای سبز غالب را در شهر اهواز تشکیل می‌دهند که برای نگهداری آنها هزینه زیادی لازم است.

وی همچنین افزود: در حال حاضر آبیاری فضای سبز از طریق تانکر انجام می‌شود و چندین سال است که عدد سرانه فضای سبز افزایشی نداشته است.

عدم وجود مرکز مطالعات طرح جامع فضای سبز

یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز با اشاره به اینکه در شهر اهواز مرکز مطالعات طرح جامع فضای سبز وجود ندارد گفت: برای حل مشکلات موجود در فرآیند توسعه فضاهای سبز باید متخصصان امر به میدان بیایند و لازم است که در این حوزه از نظرات کارشناسی اساتید دانشگاهی بهره برد.

وی با بیان اینکه پارک‌های موجود در شهر اهواز در شان مردم این شهر نیست، اضافه کرد: دو کمربند سبز حدفاصل میدان انقلاب تا میدان پلیس‌راه در حال تخریب و نیازمند توجه بیشتری است.

مسوولینی که پاسخگو نیستند

محمدمهدی مطیعی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اهواز چند ماه پیش با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های بومی برای توسعه فضای سبز اهواز ضروری است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسانه‌ها در بهبود وضعیت فضای سبز از طریق مطالبه گری همراه با ارائه راهکار  نقش موثری دارند. شهر متعلق به همه شهروندان است و مردم می توانند برای مشکلات موجود در کنار انتقاد، راهکار ارائه کنند، چراکه انتقاد بدون راهکار تاثیر آنچنانی ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه فضای سبز اهواز متحول می‌شود، گفت: طرح جدید جامع فضای سبز اهواز با بهره گیری از فناوری جی‌آی‌سی و اولویت‌های فضای سبز اهواز طراحی و از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد مرحله اجرا می‌شود.

اما تلاش‌های  فارس برای مصاحبه با وی در خصوص وضعیت موجود فضای سبز در شهر اهواز نتیجه‌ای در بر نداشت.

سیدرشید شجاعی نژاد مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز نیز در گفت‌وگو با رسانه‌‌ها از مطالعات طراحی و به‌سازی 40 پارک در سطح شهر توسط این سازمان خبر داد اما پیگیری‌های مکرر خبرنگار فارس برای مصاحبه با وی نیز بی‌حاصل ماند.

  براساس استاندارد محیط زیست سازمان ملل متحد سرانه فضای سبز شهری 20 تا 25 متر مربع اعلام شده است اما نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد که تنها سه درصد از مساحت شهر اهواز از فضای سبز تشکیل شده است از این رو سرانه فضای سبز در اهواز برابر 6 مترمربع به‌ازای هر فرد است که این رقم در مقایسه با سرانه 87/12 اعلام شده از سوی شهرداری‌ اختلاف زیادی را نشان می‌دهد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار